current views are: 7

8 Δεκεμβρίου 2017
Δημοσίευση11:16

Κατά 375 εκατ. ευρώ μειώθηκε ο τζίρος στο λιανεμπόριο τροφίμων το 2016

Παρά τις αυξημένες πωλήσεις των οργανωμένων αλυσίδων σουπερμάρκετ κατά 15% το 2016, οι αλυσίδες σουπερμάρκετ εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν λιγότερο από 50% των πωλήσεων στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Δημοσίευση 11:16’
Market Pass

Παρά τις αυξημένες πωλήσεις των οργανωμένων αλυσίδων σουπερμάρκετ κατά 15% το 2016, οι αλυσίδες σουπερμάρκετ εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν λιγότερο από 50% των πωλήσεων στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Απώλειες 375 εκατ. ευρώ είχε το λιανεμπόριο τροφίμων το 2016 ή μείωση πωλήσεων 2% σε σύγκριση με το 2015, με τις μεγαλύτερες να καταγράφονται στα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων, καθώς και στις λαϊκές αγορές. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αφενός τα σούπερ μάρκετ έχουν ενισχύσει σημαντικά τις κατηγορίες των νωπών προϊόντων, αποσπώντας μερίδια αγοράς από τα εξειδικευμένα καταστήματα και αφετέρου, πραγματοποιούν πολύ πιο εκτεταμένες προσφορές, σε ποσοστό έκπτωσης και διάρκεια, προσελκύοντας έτσι ολοένα και περισσότερους καταναλωτές.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανάλυση των πωλήσεων που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), ενώ το 2015 οι πωλήσεις (προ ΦΠΑ) ανήλθαν συνολικά σε 19 δισ. ευρώ, το 2016 υποχώρησαν σε 18,6 δισ. ευρώ.

Οι 38 επιχειρήσεις που αναλύθηκαν, στο πλαίσιο της μελέτης, το 2016 εμφάνισαν πωλήσεις αξίας 7,9 δισ. ευρώ αυξημένες κατά 1,04 δισ. ευρώ ή 15,16% σε σχέση με τα 6,86 δισ. ευρώ του 2015. Είναι προφανές ότι η εικόνα των 38 αλυσίδων σούπερ μάρκετ του δείγματος είναι σαφώς καλύτερη από εκείνη του συνόλου του λιανεμπορίου τροφίμων.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η σημαντική αύξηση που καταγράφουν αυτές οι εταιρείες είναι αποτέλεσμα της αναδιανομής των πωλήσεων σημαντικών επιχειρήσεων που αποχώρησαν από την αγορά, οι οποίες ανέρχονταν το 2015 αθροιστικά σε 1,7 δισ. ευρώ (συγκεκριμένα της «Μαρινόπουλος» και της «Βερόπουλος») και δευτερευόντως από την προσέλκυση πωλήσεων από αλλά κανάλια (π.χ. εξειδικευμένα καταστήματα, λαϊκές αγορές κ.λπ.). Οι πωλήσεις των υπολοίπων καταστημάτων διατροφής, εκτός των αλυσίδων σουπερμάρκετ, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), κατέγραψαν πτώση 2,41% και το εμπόριο εκτός καταστημάτων (π.χ. λαϊκές αγορές) πτώση κατά 6,10%.

Η τάση αυτή φαίνεται ότι συνεχίζεται και το πρώτο εννεάμηνο του 2017 και σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα καταστήματα σούπερ μάρκετ παρουσιάζουν αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 1,73% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016, ενώ τα μικρότερα καταστήματα μείωση 1,86%.

Παρά την ανακατανομή των πωλήσεων και την απόσπαση μεριδίων από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, τα μεμονωμένα, εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων (οπωροπωλεία, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία) εξακολουθούν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στο λιανεμπόριο τροφίμων, πολύ μεγαλύτερο μάλιστα από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη. Στην Ελλάδα το ποσοστό των μη εξειδικευμένων καταστημάτων (σούπερ μάρκετ και παντοπωλεία) στην αγορά των τροφίμων εκτιμάται στο 60%, όταν ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ενωση είναι 77% και στις ανεπτυγμένες αγορές των χωρών της Βόρειας Ευρώπης πλησιάζει ή και ξεπερνάει το 90%.

Το πόσο μεγάλα περιθώρια υπάρχουν για τα σούπερ μάρκετ στο να διεισδύσουν σε κατηγορίες στις οποίες σήμερα εξακολουθούν να κυριαρχούν τα εξειδικευμένα καταστήματα φαίνεται από τα στοιχεία παλαιότερης μελέτης του ΙΕΛΚΑ: το 49% των καταναλωτών αγοράζει κρέας από το κρεοπωλείο, ενώ από το σούπερ μάρκετ το 36%. Επιπλέον, φρέσκο ψωμί από το σούπερ μάρκετ αγοράζει μόλις ένας στους έξι καταναλωτές.


σχετικα αρθρα