ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα φορολογικά προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση του τρίτου μνημονίου

του Θάνου Πασχάλη - Δημοσίευση 11 Δεκεμβρίου 2017, 10:06 / Ανανεώθηκε 11 Δεκεμβρίου 2017, 17:57
Τα φορολογικά προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση του τρίτου μνημονίου
Facebook Twitter Whatsapp

Στο κάδρο μισθωτοί, οφειλέτες Δημοσίου, ιδιοκτήτες ακινήτων

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Ιδιαίτερα κρίσιμες έως απρόβλεπτες αναμένεται να είναι, σε αντίθεση με αυτές της γ’ αξιολόγησης, οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης τον ερχόμενο Μάιο με τους εκπροσώπους των δανειστών για το κλείσιμο της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης του προγράμματος που οδηγεί στην ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος και στην έξοδο από τα μνημόνια. Αιτία το γεγονός ότι σε διάστημα ολίγων μηνών θα πρέπει να ψηφιστούν και να αρχίσουν να υλοποιούνται 118 προαπαιτούμενα τα οποία αφορούν τη φορολογία, τον τομέα της εργασίας, τις ιδιωτικοποιήσεις, την ενέργεια κλπ.

Σύμφωνα με το προσχέδιο της συμφωνίας, που δημοσίευσε η "Καθημερινή της Κυριακής", και το οποίο συνυπέγραψαν μετά την τεχνική ολοκλήρωση της γ’ αξιολόγησης δανειστές και κυβέρνηση, σημαντικά είναι τα μέτρα και οι αλλαγές που πρέπει να πάρουν σάρκα και οστά το 2018 στον φορολογικό τομέα της οικονομίας.

Πρόκειται για 14 σημαντικά φορολογικά προαπαιτούμενα που θα επηρεάσουν σε σημαντικό βαθμό το πορτοφόλι μισθωτών, συνταξιούχων, αγροτών, οφειλετών του δημοσίου, ιδιοκτητών ακινήτων, ελευθέρων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων μέχρι και εφοπλιστών.

Ειδικότερα θα πρέπει να ληφθούν τα εξής 14 προαπαιτούμενα (μέτρα) εντός του 2018 και πριν από την ολοκλήρωση, τον Αύγουστο, του τρίτου Μνημονίου.

  1. Εξισώνονται το αργότερο μέχρι τον Μάρτιο οι εμπορικές και αντικειμενικές αξίες των ακινήτων. Αυτό θα οδηγήσει σε αυξομειώσεις τιμών με βάση τις οποίες θα πρέπει να υπολογιστεί ο ΕΝΦΙΑ του 2018 οδηγώντας σε υψηλότερους η χαμηλότερους φόρους για χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων… Απαίτηση των δανειστών είναι, ανεξαρτήτως των μεταβολών στις αξίες των ακινήτων για την εφορία, να παραμείνει σταθερός και στο ίδιο ύψος ο ετήσιος εισπρακτικός στόχος που είναι 2,65 δις ευρώ. Αυτό θα μπορεί να επιτευχθεί είτε με αύξηση των συντελεστών η με κατάργηση απαλλαγών του ΕΝΦΙΑ η με ένα νέο φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας (όπως ίσχυε στο παρελθόν).
  2. Πιθανό είναι το ενδεχόμενο να μειωθεί το αφορολόγητο μισθωτών, συνταξιούχων και κατά κύριο επάγγελμα αγροτών από την 1/1/2019 αντί 1/1/2020 όπως έχει ήδη ψηφιστεί, εάν οι θεσμοί κρίνουν τον ερχόμενο Μάιο ότι δεν πιάνεται ο μνημονιακός στόχος για 3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα το 2018. Τον ίδιο μήνα θα εξεταστεί εάν μπορούν να υπάρξουν αντίμετρα λιτότητας εφόσον κριθεί ότι μπορεί να υπάρξει υπέρβαση του στόχου του 3,5% του ΑΕΠ
  3. Θα εξεταστεί το ενδεχόμενο αύξησης στα 25.000 ευρώ του ορίου ακαθάριστων εσόδων μιας επιχείρησης για απαλλαγή της από τον ΦΠΑ (σήμερα το όριο είναι 10.000 ευρώ)
  4. Η τιμή εκκίνησης των ακινήτων σε πλειστηριασμούς, όπου επισπεύδων είναι το δημόσιο, θα ορίζεται με βάση την εμπορική του αξία και όχι την αντικειμενική όπως σήμερα. Δηλαδή θα ισχύει κάτι ανάλογο με τους πλειστηριασμούς μεταξύ ιδιωτών ή από τράπεζες.
  5. Μειώνονται σε σημαντικό βαθμό τα φορολογικά πρόστιμα και οι προσαυξήσεις. Σήμερα τα πρόστιμα κυμαίνονται από 10% έως 50% για μη υποβολή δήλωσης η ανακριβούς δήλωσης εισοδήματος η παρακρατούμενων φόρων, ενώ η προσαύξηση είναι 8,5% ετησίως. Θα εξαιρεθούν τα πρόστιμα για μη έκδοση φορολογικών στοιχείων (αποδείξεων, τιμολογίων) και η ποινή του προσωρινού λουκέτου σε παραβάτες καταστημάτων.
  6. Καταργούνται φοροαπαλλαγές επιχειρήσεων που θα κριθούν αναποτελεσματικές.
  7. Επανεξετάζεται το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς που εφαρμόζει η Ελλάδα στη Ναυτιλία με βάση τα δεδομένα που ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
  8. Υπό εξέταση θα τεθεί και το επιτόκιο που επιβάλλει το δημόσιο για καθυστερούμενες ή ληξιπρόθεσμες οφειλές.
  9. Θα απαγορευτεί ρητά οποιαδήποτε νέα ευνοϊκή ρύθμιση ή διακανονισμός η αμνήστευση ληξιπρόθεσμων οφειλών, όπως επίσης και παράταση σε υφιστάμενες ρυθμίσεις (π.χ των 100 δόσεων)
  10. Επανεξετάζονται τα τεκμήρια διαβίωσης που επιβάλλονται στη φορολογία εισοδήματος για όλους τους φορολογούμενους με βάση τα περιουσιακά τους στοιχεία. Εάν τυχόν αυξηθούν (π.χ ο υπολογισμός των τεκμηρίων για κατοικίες, Ι.Χ κλπ) είναι βέβαιο ότι θα πλήξουν ιδιαίτερα τους αυτοαπασχολούμενους, καθώς στην συντριπτική τους πλειοψηφία φορολογούνται με τα υψηλότερα τεκμήρια διαβίωσης που προκύπτουν με τα περιουσιακά τους στοιχεία παρά με τα δηλωθέντα εισοδήματα που είναι πολύ χαμηλότερα (λόγω της φοροδιαφυγής).
  11. Να εξεταστεί το ενδεχόμενο αύξησης του κατώτατου ορίου του ΦΠΑ.
  12. Εξαλείφονται όλες οι εξαιρέσεις με τους μειωμένες συντελεστές ΦΠΑ, όπως στα 32 νησιά του Αιγαίου στα οποία θα πρέπει να εφαρμοστούν από 1/1/2018 οι ισχύοντες στην υπόλοιπη χώρα συντελεστές ΦΠΑ.
  13. Επανεξέταση της εφαρμογής φόρου υπεραξίας στα ακίνητα έως τον Απρίλιο του 2018 με νομοθέτηση τον επόμενο μήνα.
  14. Προσλαμβάνονται νέοι ελεγκτές στην ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων) και δημιουργείται νέο σύστημα αμοιβών και εξέλιξης των στελεχών της.