«Τζαμάικα» και «Γκρόκο». Τις δύο αυτές λέξεις τις συναντάμε συνέχεια τους τελευταίους μήνες στη Γερμανία: στα δελτία ειδήσεων, στις καθημερινές κουβέντες, στα πρωτοσέλιδα και τα σχόλια των εφημερίδων. Ακούγονται αρκετά εξωτικές, αλλά δεν είναι. Αφορούν την πολιτική σκηνή και την κυβέρνηση της χώρας.

Η «Τζαμάικα» στη χρήση της στο καθημερινό πολιτικό λεξιλόγιο των Γερμανών, δεν έχει καμιά σχέση με το νησί της Καραϊβικής. Με αυτή τη λέξη ονομαζόταν, όπως ξέρουμε, η επιδιωκόμενη κυβερνητική συνεργασία Χριστιανοδημοκρατών, Οικολόγων και Ελεύθερων Δημοκρατών. Ο λόγος ήταν χρωματικός. Μαύρο είναι το χρώμα των Χριστιανοδημοκρατών, πράσινο των (Οικολόγων) Πράσινων και κίτρινο των Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP). Aυτά τα τρία χρώματα έχει και η σημαία της Τζαμάικα – εξού και η ονομασία.

Ωστόσο, η «Τζαμάικα» πριν λίγες μέρες φάνηκε ότι δεν προκύπτει, καθώς οι διαβουλεύσεις μεταξύ των τριών κομμάτων σταμάτησαν. Και έτσι, νέα λέξη ανέτειλε στο γερμανικό πολιτικό λεξιλόγιο: «Groko», από τις πρώτες συλλαβές των λέξεων «Große Koalition» (Μεγάλος Συνασπισμός), δηλαδή κυβερνητική συνεργασία μεταξύ Χριστιανοδημοκρατών και Σοσιαλδημοκρατών, που όσο περνάνε οι μέρες φαίνεται όλο και πιθανότερη. Η λέξη δεν είναι καινούργια. Χρονολογείται ήδη από το 1969, όταν την ανέφερε η έγκυρη εβδομαδιαία εφημερίδα «Die Zeit» σε ένα άρθρο της. Έκτοτε χρησιμοποιήθηκε πολλές φορές, ιδίως μετά το 2013, όταν συγκυβέρνησαν Χριστιανοδημοκράτες και Σοσιαλδημοκράτες.

Τα γερμανικά του τέλους του 20ού και των αρχών του 21ου αιώνα αγαπάνε τέτοιες συντμήσεις και υποκοριστικά. Έτσι, για παράδειγμα, την Εθνική Βιβλιοθήκη τη λένε όλοι Stabi (από το Staatsbibliothek: κρατική βιβλιοθήκη), ενώ ο μεγαλύτερος και λαμπρότερος εμπορικός δρόμος του (παλιού δυτικού) Βερολίνου, η περίφημη λεωφόρος Kurfürstendamm ονομάζεται από όλους «Ku'damm».

Ίσως αυτό συμβαίνει επειδή η γερμανική γλώσσα είναι βαριά και έχει πολλές λέξεις-«σιδηροδρόμους», που προκύπτουν συνήθως από σύνθεση άλλων λέξεων. Έτσι, η τάση για συντομεύσεις και «χαϊδευτικά» την ελαφραίνει κάπως. Και σίγουρα η τάση αυτή έχει ενισχυθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, καθώς τα social media (και ιδίως το twitter με τους 140 μόνο χαρακτήρες του), αλλά και τα sms, καθώς και οι νέοι που τα χρησιμοποιούν προτιμάνε σαφώς τα μονοσύλλαβα και τα δισύλλαβα, παρά τις λέξεις-μακρυνάρια.