Την ανάγκη ριζικής ανανέωσης του πολιτικού μας συστήματος επισημαίνει ο βουλευτής Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ Ηλίας Μόσιαλος σε συνέντευξή του στην ιστοσελίδα news247.gr, προσθέτοντας ότι η αμφισβήτησή του, θα συνεχίζεται όσο αυτό δεν θέτει τα θεμέλια για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας. O κ. Μόσιαλος, υποστηρίζει ότι παρά το ότι το μνημόνιο βασίστηκε σε λαθεμένες παραδοχές, χωρίς αυτό, η χώρα θα είχε ήδη χρεοκοπήσει και προσθέτει ότι οι οριζόντιες περικοπές θα είχαν αποφευχθεί αν η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε προχωρήσει με ταχύτερο βήμα τις διαρθρωτικές αλλαγές.

Παράλληλα, παραδέχεται ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, καθυστέρησε να αντιληφθεί το βάθος της κρίσης, αλλά και όταν το αντιλήφθηκε πολλές φορές υποχώρησε, λόγω των πιέσεων των συντεχνιών.

Ερωτηθείς για το αν η κυβέρνηση Παπαδήμου έχει τη νομιμοποίηση για να λάβει νέα σκληρά μέτρα, ο κ. Μόσιαλος απαντά ότι η κυβέρνηση είναι νόμιμη θεσμικά και πολιτικά, στηρίζεται από τρία κόμματα και έχει σημαντικό έργο να επιτελέσει.

"Οι τελευταίες εκλογές και όχι οι δημοσκοπήσεις είναι ο μοναδικός δείκτης του ποιος είναι ή όχι πλειοψηφία" λέει χαρακτηριστικά.

Ασκώντας κριτική στην αντιπολίτευση, κάνει λόγο για κομματικές ηγεσίες που παραπλανούν τον λαό και λαϊκίζουν επικίνδυνα. "Η αντιπολίτευση υπόσχεται μια επιστροφή στα κεκτημένα του 2009. Υπόσχεται δηλαδή να πάμε εκεί απ’ όπου φθάσαμε ως εδώ" τονίζει ο πρώην υπουργός.

Αναφερόμενος τέλος στα εσωκομματικά του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Μόσιαλος περιγράφει τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει ο επόμενος αρχηγός για να βγάλει το κόμμα από την κρίση που περνάει.

Σημειώνει ότι ο νέος αρχηγός θα πρέπει να στραφεί σε νέες πρακτικές και πρόσωπα, να μην δουλέψει με τα παλιά υλικά της μεταπολίτευσης και να είναι έτοιμος να συγκρουστεί με συμφέροντα και συντεχνίες με μοναδικό γνώμονα τις ανάγκες της χώρας.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

Το πολιτικό σύστημα με τη σημερινή του δομή και πολιτικό προσωπικό δεν μπορεί να δώσει ουσιαστικές λύσεις στα προβλήματα της χώρας.  Τα μεγάλα κόμματα εξουσίας της μεταπολίτευσης έχουν εξαντλήσει τις δυνατότητες τους. Αν αυτό φαίνεται καθαρά στο ΠΑΣΟΚ, σε λίγο αυτό θα είναι ορατό και για την ΝΔ. Αν επομένως τα δυο αυτά κόμματα δεν αλλάξουν ριζικά και μάλιστα άμεσα τότε όλο και περισσότερο θα είναι σε πλήρη αναντιστοιχία με τις ανάγκες τον πολιτών και της χώρας.

Η χώρα αν θέλει να εξακολουθήσει να ζει σε συνθήκες δημοκρατίας και ελευθερίας χρειάζεται να έχει πολιτικό σύστημα, όχι όμως το σημερινό. Ένα πολιτικό σύστημα, που παρά τις επιτυχίες του, κυρίως αυτές που αφορούν την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας, στηρίχτηκε στον λαϊκισμό και τον κρατισμό. Ακόμη και σήμερα δεν είναι λίγοι αυτοί που υπόσχονται επιστροφή στο 2009 και τις σπατάλες εκείνης της εποχής.

Η αμφισβήτηση του πολιτικού μας συστήματος θα συνεχίζεται όσο αυτό εξακολουθεί να μη προτείνει και να εφαρμόζει πολιτικές που θα λύνουν τα προβλήματα της εκπαίδευσης, της κοινωνικής πρόνοιας, της δικαιοσύνης, της υγείας, όσο αυτό δεν θέτει τα θεμέλια για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας.

Και για να γίνει αυτό δεν αρκεί μόνο η χώρα να περάσει με επιτυχία τη διαδικασία του «κουρέματος» και να υπογράψει τη νέα δανειακή σύμβαση. Αντίθετα με όσα προβλέπουν οι διάφορες Κασσάνδρες, εγώ θεωρώ πως αυτά θα γίνουν.

Το ζητούμενο όμως είναι να ληφθούν εκείνα τα μέτρα και να γίνουν εκείνες οι μεταρρυθμίσεις που θα επιτρέπουν στη χώρα να μη είναι μια περιθωριακή φιγούρα στο ευρωπαϊκό κόσμο, αλλά μια συνιστώσα αυτού του κόσμου με παρεμβατική δύναμη.

-Η κυβέρνηση Παπαδήμου καλείται να πάρει αποφάσεις που θα δεσμεύσουν τη χώρα για χρόνια. Έχει τη δημοκρατική νομιμοποίηση, εφόσον δεν έχει προκύψει από εκλογές;

 Η κυβέρνηση είναι νόμιμη θεσμικά και πολιτικά, αφού στηρίζεται σε μια πλειοψηφία 250 βουλευτών και στη στήριξη τριών κομμάτων. Στην Ελλάδα έχουμε μια στρεβλή αντίληψη για το τι σημαίνει δημοκρατική νομιμοποίηση. Θεωρούμε πως μια κυβέρνηση είναι νόμιμη ή όχι με βάση τις δημοσκοπήσεις και όχι με βάση τις τελευταίες εκλογές, οι οποίες αποτελούν και τον μοναδικό δείκτη του ποιος είναι ή όχι πλειοψηφία.

Αυτή η εκτίμηση μπορεί να αλλάξει μόνο μετά τις επόμενες εκλογές και όχι με βάση τα οποιαδήποτε δημοσκοπικά ευρήματα. Η κυβέρνηση έχει επίσης αναλάβει ένα σημαντικό έργο, για το οποίο πρέπει να βοηθηθεί και όχι να αμφισβητείται και αυτό αφορά την αποτροπή της εξόδου της χώρας από το ευρώ.
Μια τέτοια έξοδος θα σημάνει μεγάλη μείωση του εισοδήματος των πολιτών, τουλάχιστον 50% υποτίμηση του νέου μας νομίσματος και μεγάλο εισαγόμενο πληθωρισμό. Η νομιμοποίηση επομένως μιας κυβέρνησης εξαρτάται από την ύπαρξη θεσμικών και  πραγματικών προϋποθέσεων. Η κυβέρνηση Παπαδήμου ανταποκρίνεται και στα δυο κριτήρια.

-Υπάρχει όριο στις θυσίες που κάνει ο ελληνικός λαός για να γίνουμε ανταγωνιστικοί; Τι απαντάτε σε όσους ισχυρίζονται ότι μοναδικό αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολουθείται είναι η δημιουργία φθηνών και απελπισμένων εργαζόμενων;

Κοιτάξτε αν δεν υπήρχε το μνημόνιο, έστω αυτό το βασισμένο σε λαθεμένες παραδοχές μνημόνιο, η χώρα σήμερα θα είχε ήδη χρεοκοπήσει και θα ήμασταν μάρτυρες μιας μείωσης των εισοδημάτων τουλάχιστον κατά 60%.

Την ίδια στιγμή αν μέχρι σήμερα δεν είχε κατορθώσει η προηγούμενη κυβέρνηση να μειώσει κατά 20 δις τα ελλείμματα, τώρα δεν θα υπήρχε κανένα σχέδιο σωτηρίας για τη χώρα.

Είναι αλήθεια πως θα μπορούσαν να έχουν γίνει βήματα περιορισμού των οριζόντιων περικοπών, αν είχαν προχωρήσει μεταρρυθμίσεις όπως η μείωση του δημόσιου τομέα, οι αποκρατικοποιήσεις, η απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων, η αναδιάρθρωση του δικαστικού μας συστήματος, ο περιορισμός της ισχύος των συντεχνιών.

Από την άλλη όμως είμαστε μια χώρα που μειώνει σταθερά τα ελλείμματά της και κατορθώνει να πείθει τους εταίρους για την ανάγκη να συνεχίσουν την χρηματοδότηση μας. Τελικός στόχος είναι με την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων να επανέλθουμε εκ νέου στον σκληρό πυρήνα των χωρών της Ευρώπης.

-Ποιο είναι το μεγαλύτερο λάθος της κυβέρνησης Παπανδρέου;

Η πρώτη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ καθυστέρησε να αντιληφθεί το βάθος της κρίσης, τα προβλήματα και τις συνέπειες που προκύπτουν από αυτά.
Όταν πάλι έγινε αντιληπτό το μέγεθος του προβλήματος παρόλο που ελήφθησαν κρίσιμες και με πολιτικό κόστος αποφάσεις, πολλές φορές η κυβέρνηση ή οι υπουργοί υποχώρησαν στην πίεση των συντεχνιών.

Ενώ ταυτόχρονα έπρεπε να ληφθούν μέτρα που θα έθιγαν τα συντεχνιακά συμφέροντα η κυβέρνηση ιδιαίτερα τον πρώτο χρόνο μετά την εφαρμογή του μνημονίου «κόλλησε» στη λήψη οριζόντιων μέτρων.

-Διεθνώς, όσα κόμματα κλήθηκαν να εφαρμόσουν συνταγές ΔΝΤ, καταποντίστηκαν. Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν τεράστια πτώση και για το ΠΑΣΟΚ. Τι  πιστεύετε ότι πρέπει να κάνει ο επόμενος αρχηγός του κόμματος για να ξανακερδίσει τους ψηφοφόρους;

Ο επόμενος αρχηγός πρέπει να είναι αταλάντευτα δεσμευμένος στο πνεύμα των αναγκαίων για τη χώρα μεταρρυθμίσεων. Οφείλει να είναι έτοιμος να συγκρουσθεί με συντεχνιακά συμφέροντα, τα οποία προσφέρονται σε συσκευασία δημόσιου συμφέροντος, να συγκρουστεί με το κυρίαρχο πνεύμα του λαϊκισμού και του κρατισμού.

Να εργασθεί δηλαδή όχι με τα παλιά υλικά και πρόσωπα της μεταπολίτευσης, η οποία εξάντλησε τον θετικό της ρόλο και τώρα αναπαράγει μόνο αδιέξοδα, αλλά να στραφεί σε νέες πρακτικές και πρόσωπα.

Αυτό όμως δεν πρέπει να το κάνει μόνο ο νέος αρχηγός του ΠΑΣΟΚ, αλλά το σύνολο του πολιτικού μας συστήματος. Σ’ όλα τα κόμματα υπάρχουν τα ίδια προβλήματα. Μήπως η σημερινή ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας δεν θητεύει σ’ ένα επίσης βαθύτατο λαϊκισμό, ο οποίος ξεχνά ποιος και κυρίως πως γεννήθηκαν τα προβλήματα που σήμερα αντιμετωπίζουμε;

Μπορούμε επομένως να βάλουμε τον λύκο να φυλάει τα πρόβατα; Μήπως δεν είναι οι ηγεσίες των υπολοίπων κομμάτων που παραπλανούν τον λαό πως μπορούμε να επιστρέψουμε στο 2009 έτσι μέσω κάποιων μαγικών λύσεων, χωρίς να εγκαταλείψουμε το μοντέλο που μας οδήγησε στην κρίση;

Τι μας  υπόσχεται εξάλλου και η υπόλοιπη αντιπολίτευση; Υπόσχεται μια επιστροφή στα κεκτημένα» του 2009. Υπόσχεται δηλαδή να πάμε εκεί απ’ όπου φθάσαμε ως εδώ.

-Τι θα λέγατε σε έναν μακροχρόνια άνεργο, που δεν μπορεί να προσφέρει τα απαραίτητα στην οικογένειά του και στον εαυτό του και αρνείται να κατανοήσει την ανάγκη νέων περικοπών για να αποφευχθεί η χρεοκοπία;

Θα του έλεγα πως στη σημερινή κρίση και στην ανεργία του, μας οδήγησαν εκείνες οι επιδοματικές πολιτικές που ενίσχυαν την κατανάλωση και όχι την παραγωγική Ελλάδα.

Θα του έλεγα πως μέχρι εδώ μας οδήγησαν όσοι δεν θέλησαν ή δεν τόλμησαν να τα βάλουν με το σύστημα των συντεχνιακών συμφερόντων, το οποίο στο όνομα της υπεράσπισης των δημόσιων αγαθών προωθούσε τα πιο ιδιοτελή συμφέροντα.

Θα του έλεγα πως για τη σημερινή υψηλή ανεργία φταίει πως το κράτος μας λειτούργησε ως επιχειρηματίας- παραγωγός και όχι ως πραγματικός ρυθμιστής και ελεγκτής και δημιουργός προϋποθέσεων ανάπτυξης της δημιουργικής κοινωνίας. Θα του έλεγα πως αν δεν θέλει να περάσουμε σε μια κοινωνία που θα δημιουργεί και θα προσφέρει θέσεις εργασίας πρέπει να αγωνιστεί για να ηττηθούν σ’ αυτή την χώρα οι δυνάμεις του κρατισμού.

-Πρόσφατα, ο πρόεδρος των νοσοκομειακών γιατρών Θράκης, κατήγγειλε ότι ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του στο νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης, επειδή χειρουργός κλήθηκε να αντιμετωπίσει δύο σοβαρά περιστατικά ταυτόχρονα. Ως γνώστης του τομέα της Υγείας, είστε ικανοποιημένος από τις μεταρρυθμίσεις που έχουν προωθηθεί την τελευταία διετία;

Δεν γνωρίζω το συγκεκριμένο περιστατικό, αλλά γνωρίζω πως τα τελευταία δυο χρόνια έχει αυξηθεί η προσέλευση στα δημόσια νοσοκομεία κατά 30%.

Αυτό αυξάνει την πίεση προς το δημόσιο σύστημα υγείας. Στη μεταπολίτευση και ιδιαίτερα μετά το 81 έγιναν πολλές αλλαγές και βελτιώσεις στο σύστημα της δημόσιας υγείας. Παρόλα αυτά όμως κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως απέχουμε πολύ από τα να έχουμε ένα αναπτυγμένο ευρωπαϊκό σύστημα υγείας.

Για να γίνει κάτι τέτοιο χρειάζεται να προχωρήσουμε σε βαθιές τομές σε βάθος χρόνου, το λιγότερο δεκαετίας. Χρειάζεται όλες τις τομές που έγιναν το τελευταίο διάστημα όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, η μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης, η μεγαλύτερη διαφάνεια στο σύστημα των νοσοκομειακών δαπανών, η ενοποίηση των φορέων υγείας, να τις  συνεχίσουμε με τομές που θα αφορούν το συνολικό σύστημα παροχής υπηρεσιών στο ΕΣΥ.

Όταν δηλαδή συγκρουσθούμε με τα οργανωμένα συντεχνιακά συμφέροντα που κρατούν το  σύστημα υγείας δέσμιο συμφερόντων, τα οποία καθόλου δεν διευκολύνουν την ανάπτυξη προωθημένων υπηρεσιών υγείας.

-Κατά την υπουργική σας θητεία, κληθήκατε να αντιμετωπίσετε και την κρίση στα ΜΜΕ. Που πιστεύετε ότι οφείλετε; Πιστεύετε ότι θα κλείσουν πολλά από αυτά και ειδικά παραδοσιακά έντυπα όπως εφημερίδες;

Πιστεύω πως ο τύπος και γενικώς τα  ΜΜΕ χρειάζεται να αλλάξουν ριζικά τον τρόπο λειτουργίας και επικοινωνίας τους με τους πολίτες, αν θέλουν να επιβιώσουν. Το μοντέλο με τα πολλαπλά δώρα (καθαρά ελληνική εφεύρεση) που την ίδια στιγμή υποβάθμιζε τις παρεχόμενες ποιοτικές υπηρεσίες προς τους πολίτες είναι κάτι που δεν μπορεί να συνεχισθεί.  Ο τύπος ειδικά θα πρέπει να στηριχτεί στην αναλυτική δημοσιογραφία.

Σ’ αυτήν τη  δημοσιογραφία που στηρίζεται στην ανάλυση των ειδήσεων σε βάθος και ξεπερνά την απλή ειδησεογραφική  περιγραφή που έτσι κι αλλιώς την κάνουν καλύτερα η τηλεόραση και τα πολυμέσα. Θα πρέπει να στηριχτεί στην ερευνητική δημοσιογραφία, η οποία αναλύει τα στοιχεία σε βάθος, έχει θέσεις και προτάσεις και επιδέχεται κριτικής.

-Έχετε μετανιώσει για την εμπλοκή σας με την πολιτική; Ποια ήταν η πιο ευχάριστη και η πιο δύσκολη στιγμή;

Τον Ιούνιο του 2011 ανέλαβα τα καθήκοντα του Υπουργού Επικρατείας και κυβερνητικού εκπροσώπου. Θεώρησα πως από αυτή τη θέση, σε μια από τις πιο δύσκολες συγκυρίες στην σύγχρονη ελληνική ιστορία, θα μπορούσα να συμβάλω περισσότερο στην υποστήριξη της πάγιας θέσης μου για τον μεγάλο αναγκαίο μετασχηματισμό που χρειάζεται άμεσα η χώρα.

Προσπάθησα να περάσω στα ΜΜΕ και στην κοινωνία τα μεγάλα διακυβεύματα που αφορούν το μέλλον της χώρας και όχι να αναπαράγω κλισέ φράσεις, πολιτικά στερεότυπα και φθηνές ατάκες.

Στην πολιτική θα έπρεπε να μη κατέρχεται κανείς αν νομίζει πως τα πράγματα είναι εύκολα και ευχάριστα. Το κριτήριο για την αξιολόγηση της πολιτικής συμμετοχής θα πρέπει να είναι ο βαθμός αποτελεσματικότητάς της με γνώμονα την υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος.

Πάντως στις ευχάριστες στιγμές μου κατατάσσω την προσπάθεια έκανα να εξορθολογίσω τις δαπάνες στο χώρο του υπουργείου επικρατείας.

Κατήργησα τα μυστικά κονδύλια, κατήργησα και συγχώνευσα οργανισμούς, μείωσα τον προϋπολογισμό των Γενικών Γραμματειών κατά 40% και του προσωπικού γραφείου του υπουργού επικρατείας κατά 70%, δεν διόρισα επίσης κανένα δικό μου άνθρωπο σε κανένα διοικητικό συμβούλιο είτε δικής μου αρμοδιότητας είτε κάποιας άλλης.

Κατέθεσα άμεσα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αναδιοργάνωση της ΕΡΤ,  το οποίο δεν ολοκληρώθηκε λόγω των συντεχνιακών πιέσεων και πολιτικών αντιδράσεων που εμπόδισαν την κατάθεση του σχεδίου νόμου στη Βουλή. Πιστεύω ακόμη πως εκπροσώπησα επάξια τη χώρα στα διεθνή ΜΜΕ.

Πάντως γι αυτό που αισθάνομαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος είναι, πως κράτησα σε υψηλό ποιοτικό επίπεδο το διάλογο και την αντιπαράθεση με τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις.

Στις "δυσάρεστες" κατατάσσω την ανάγκη που αισθάνθηκα να διαφοροποιηθώ στο ζήτημα με το δημοψήφισμα.

Πηγή: news247.gr