Υπεγράφη σήμερα στο υπουργείο Εξωτερικών, ενώπιον του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, η τριμερής διακυβερνητική Συμφωνία μεταξύ Ελλάδας, Ιταλίας και Αλβανίας για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Trans Adriatic Pipeline (TAP).
Η εν λόγω συμφωνία θεωρείται ως ευκαιρία για την Ελλάδα να εισέλθει στο «παιχνίδι των αγωγών», μετά το ναυάγιο του αγωγού Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας (ITGI) και τον διαφαινόμενο αποκλεισμό της χώρας μας από τους σχεδιασμούς για την κατασκευή του ρωσικού South Stream

Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς εξέφρασε την ικανοποίηση του για την εν λόγω συμφωνία και τόνισε ότι πρόκειται για ένα αναπτυξιακό βήμα που θα αναβαθμίσει τον γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας.

Από την πλευρά του ο υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Αβραμόπουλος τόνισε ότι με την υπογραφή της σημερινής συμφωνίας, «καθιστούμε την περιοχή μας ελκυστική και δημιουργούμε, για τις χώρες μας, για την Ελλάδα, ένα φιλόξενο περιβάλλον για τους διεθνείς επενδυτές. Η υλοποίηση του έργου θα σημάνει άμεσες ξένες επενδύσεις ύψους 1,5 δις ευρώ για τη χώρα μας και 2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες νέες θέσεις εργασίας στην ελληνική αγορά».

Τη συμφωνία εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης υπέγραψε ο υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Αβραμόπουλος, εκ μέρους της αλβανικής ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών και Ενέργειας Edmond Haxhinasto και εκ μέρους της ιταλικής ο υπουργός Ανάπτυξης Corrado Passera.

Στην τελετή υπογραφής παρέστησαν εκπρόσωποι της κυβέρνησης του Αζερμπαϊτζάν, της κοινοπραξίας TAP των τριών εταιρειών που συμμετέχουν στην κοινοπραξία, δηλ. της ελβετικής Axpo, της νορβηγικής Statoil και της γερμανικής E.ON Ruhrgas, εκπρόσωποι των εταιρειών που απαρτίζουν το Consortium του Shah Deniz II, καθώς και υψηλοί αξιωματούχοι τρίτων χωρών.

Η κατασκευή του αγωγού εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει στην Ελλάδα επενδύσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ, καθώς και εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας.

Λεπτομέρειες για το έργο

Ο αγωγός θα ξεκινάει από την Ελλάδα, θα διασχίζει την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα και θα καταλήγει στα παράλια της Νότιας Ιταλίας, επιτρέποντας την άμεση ροή του φυσικού αερίου από την περιοχή της Κασπίας προς τις ευρωπαϊκές αγορές.

Το έργο στοχεύει στην ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού, καθώς και τη διαφοροποίηση των προμηθειών φυσικού αερίου για τις ευρωπαϊκές αγορές. Ο TAP θα ανοίξει έναν νέο, τον επονομαζόμενο Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου προς την Ευρώπη και θα δημιουργήσει μια νέα διέξοδο στην αγορά για το φυσικό αέριο από την Κασπία Θάλασσα.

Το έργο διαθέτει τη δυνατότητα επέκτασης της μεταφορικής του ικανότητας από τα 10 στα 20 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Επίσης, ο TAP έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μπορεί να υποστηρίξει αντίστροφη φυσική ροή για έως και το 80% της μεταφορικής του ικανότητας και προβλέπει τη δυνατότητα κατασκευής εγκαταστάσεων αποθήκευσης φυσικού αερίου προκειμένου να διασφαλιστεί ο ενεργειακός εφοδιασμός σε περίπτωση επιχειρησιακής διακοπής των παραδόσεων φυσικού αερίου. Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η ελβετική Axpo (42,5%), η νορβηγική Statoil (42,5%) και η γερμανική E.ON Ruhrgas (15%).