Πέντε σχέδια δράσης για την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή της νησιωτικής Ελλάδας προωθεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, όπως ανέφερε ο αρμόδιος υπουργός, Κ. Μουσουρούλης, στη Βουλή, στο πλαίσιο συζήτησης επερώτησης του ΣΥΡΙΖΑ.

Τα πέντε σχέδια δράσης που καταρτίζονται σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, αναμένεται να παραδοθούν εντός του τρέχοντος έτους, και αφορούν την στήριξη της ντόπιας παραγωγής πρώτων υλών, τις διαδικασίες πιστοποίησης ποιότητας νησιωτικών προϊόντων, την προώθηση ηλεκτρονικών υπηρεσιών, την αύξηση της επιχειρηματικότητας, την δια βίου μάθηση και την στήριξη της απασχόλησης ευπαθών κοινωνικών ομάδων και ανέργων.

Κατόπιν συμφωνίας που έχει ήδη υπογραφεί με την ΕΥΔΑΠ, το υπουργείο θα προχωρήσει επίσης σε τριμερείς συμβάσεις με την εταιρεία και τους ενδιαφερόμενους δήμους, προκειμένου να γίνουν έργα διαχείρισης των υδάτινων πόρων και των λυμάτων, με προτεραιότητα στην αφαλάτωση.

Αναπτύσσοντας την επερώτησή τους, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατηγόρησαν την κυβέρνηση, πως με τις πολιτικές που ακολουθούνται η «νησιωτικότητα» υποβαθμίζεται περισσότερο απ' ό,τι στο παρελθόν.

«Οι φοροαπαλλαγές των μικρών νησιών κάτω απ' τους 3.100 κατοίκους καταργούνται, ενώ ο κίνδυνος κατάργησης των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ παραμένει ορατός. Καταργούνται βασικές υπηρεσίες, όπως οι ΔΟΥ», παρατήρησε ο πρώτος επερωτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Νίκος Συρμαλένιος.

Επισήμανε ακόμη ότι ο κίνδυνος ακτοπλοϊκής απομόνωσης πολλών νησιών έχει γίνει ορατός ήδη από φέτος το χειμώνα με τη μείωση δρομολογίων λόγω περικοπών των επιδοτήσεων ύψους 18 εκατομμυρίων ευρώ. Προειδοποίησε μάλιστα ότι με το υπό συζήτηση ν/σχ προβλέπεται ακόμα μεγαλύτερη απομόνωση αφού λόγω των προβλεπόμενων μειωμένων δρομολογίων κατά τους μη καλοκαιρινούς- μήνες περισσότερα νησιά θα μείνουν χωρίς ακτοπλοϊκή κάλυψη.

Από την πλευρά του, ο κ. Μουσουρούλης κατηγόρησε το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι «κινδυνολογεί». «Με το νέο νομοσχέδιο δεν καταργείται η υποχρέωση για συγκοινωνιακή κάλυψη όλο το χρόνο - δεν αλλάζει το καθεστώς της δωδεκάμηνης δρομολόγησης των πλοίων», υποστήριξε, ζητώντας να σταματήσει «το ψεύδος που καλλιεργείται από ορισμένους».

«Οι γραμμές που θα καλυφθούν με ένα πλοίο σε ετήσια βάση θα είναι αυτές που θα δηλωθούν», ανταπάντησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. «Αν δεν δηλωθούν αυτά τα νησιά από τις εταιρείες και δεν είναι τακτικές γραμμές, πάμε στη διαδικασία των γραμμών δημοσίου συμφέροντος. Ποιοι εφοπλιστές θα τις καλύψουν, όταν έχουν μειωθεί οι επιδοτήσεις κατά 18 εκατομμύρια φέτος και θα μειωθούν ακόμα παραπάνω;» συμπλήρωσε ο κ. Συρμαλένιος, χωρίς να λάβει απάντηση από τον υπουργό.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, πρότεινε ένα έκτακτο σχέδιο αντιμετώπισης των συνεπειών της κρίσης, ειδικά για τις νησιωτικές περιοχές, που να προβλέπει μεταξύ άλλων, διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και των καταργούμενων φοροαπαλλαγών, καθώς και δημιουργία ενός δημόσιου φορέα παροχής ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών για την κατοχύρωση ενός ελάχιστου συγκοινωνιακού δικτύου.

«Το 80% των προϊόντων που καταναλώνουν τα ξενοδοχεία της Ρόδου έρχεται από το εξωτερικό λόγω έλλειψης εσωτερικής σύνδεσης των νησιών», παρατήρησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Π. Κουρουμπλής, ενώ τέθηκε επίσης και το ζήτημα της αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την ενεργειακή επάρκεια των νησιών.

Από πλευράς ΝΔ, η Σοφία Βούλτεψη ζήτησε «να μην αποκλείονται τα νησιά» από τους συνδικαλιστές ναυτεργάτες και «ο συνδικαλισμός να μην είναι μαξιμαλιστικός». «Δεν μπορούμε να καταστρέψουμε την οικονομία μας, επειδή κάθε φορά κάποιος τα θέλει όλα ή τίποτε» σχολίασε.

Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης (ΠΑΣΟΚ), ζήτησε να αντιμετωπιστεί από κοινού με την τρόικα το πρόβλημα της «κατάρρευσης της ακτοπλοΐας», εκ του γεγονότος ότι οι βασικοί μέτοχοι των περισσοτέρων ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων είναι οι ελληνικές τράπεζες.

Τον κίνδυνο «τουρκοποίησης των λιμανιών, των μαρίνων και των αεροδρομίων στο όνομα του μνημονίου και της δήθεν εξόφλησης του χρέους» επισήμανε με τη σειρά του ο Νότης Μαριάς, για λογαριασμό των Ανεξάρτητων Ελλήνων.

«Να δοθεί έμφαση στην εντοπιότητα για να λυθεί το δημογραφικό μας πρόβλημα και να βοηθηθεί η τοπική παραγωγή, ώστε το κάθε νησί να είναι αυτάρκες» πρότεινε ο Νίκος Κούζηλος, της Χρυσής Αυγής.

«Δεν μπορεί να ζητάτε οικονομική ανάπτυξη και να συνδράμετε σε υστερικά, ανόητα και κάκιστα αιτήματα, όπως το «δεν θέλουμε μαρίνες»» παρατήρησε ο Βασίλης Οικονόμου, εκ μέρους της ΔΗΜΑΡ, απευθυνόμενος στον ΣΥΡΙΖΑ.

«Η ζωή επιβεβαιώνει ότι όσο διατηρείται η εξουσία της αστικής τάξης, των μονοπωλίων, όσο τα πλοία είναι στα χέρια των εφοπλιστών, δεν μπορούν να ικανοποιηθούν οι ανάγκες των εργαζομένων, των νησιωτών», υποστήριξε τέλος ο Νίκος Μωραΐτης του ΚΚΕ.