Τους στόχους του σχεδίου «Αθηνά» για την τριτοβάθμια εκπαίδευση παρουσίασε ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, παρουσιάζοντας το σχέδιο «Αθηνά» στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, τονίζοντας πως «δεν έχουμε καιρό να χάσουμε με την ανεργία και την κρίση, βλέποντας γύρω μας τμήματα που δεν προσφέρουν συγκριτικά πλεονεκτήματα».
«Δεν θα έρθει ανάπτυξη στη χώρα αν δεν πάμε σε αναγέννηση του πανεπιστημιακού πνεύματος» είπε ο υπουργός σημειώνοντας ότι «πρέπει να κάνουμε ένα μηχανογραφικό δελτίο στις επόμενες εξετάσεις, όπου οι μαθητές θα έχουν πρόσβαση σε αναβαθμισμένα Ιδρύματα και πρόσβαση σε ισχυρά πτυχία».

Ενώπιον της Επιτροπής, ο Κ. Αρβανιτόπουλος ανέφερε ότι η Πολιτεία και οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι έχουν διαχρονική ευθύνη για τις παθογένειες, καθώς το 1993 η χώρα διέθετε 334 τμήματα σε ΑΕΙ και σήμερα έχουμε 534 τμήματα και 40 ανώτατα Ιδρύματα.

«Αρκούσε η βούληση ενός καθηγητή και η στήριξη ενός βουλευτή» για τον άναρχο τρόπο με τον οποίο αναπτύχθηκε ο ακαδημαϊκός χάρτης, σημείωσε.

Στόχος του νομοσχεδίου, όπως τον περιέγραψε ο υπουργός, είναι όχι μόνο η θεραπεία των παθογενειών, αλλά η παροχή ευκαιριών στη νέα γενιά και γι αυτό -όπως είπε- προηγήθηκε διεξοδική μελέτη και διαβούλευση μηνών, η οποία έγινε χωρίς δογματισμούς για το βέλτιστο αποτέλεσμα.

«Έπρεπε να πάμε σε εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη», σημείωσε και προσέθεσε ότι οι στόχοι του σχεδίου «Αθηνά» είναι να μην υπάρξει δραματική μείωση των νέων ανθρώπων, που διεκδικούν μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι εισακτέοι να φοιτούν και όχι να απέχουν και να αποφοιτούν από ισχυρά τμήματα και ιδρύματα με ισχυρά πτυχία.

Ο Κ. Αρβανιτόπουλος έκανε ειδική αναφορά στα ΤΕΙ, για τα οποία είπε ότι αναθεωρούνται τα προγράμματα σπουδών τους προκειμένου οι απόφοιτοι να εργάζονται σε αντικείμενο που να πλησιάζει το αντικείμενο των σπουδών τους και επισήμανε ότι στην πορεία των χρόνων τα ΤΕΙ απώλεσαν τον αρχικό προσανατολισμό τους, που ήταν η τεχνολογική εκπαίδευση και επεκτάθηκαν σε πεδία που «θεραπεύονται» από το ΑΕΙ.

Αυτοί οι πτυχιούχοι, τόνισε, συμπιέζονται στην αγορά από τους απόφοιτους των ΑΕΙ και γι' αυτό παρουσιάζουν υψηλό ποσοστό ανεργίας.

Ειδικά για τα γνωστικά αντικείμενα, ο υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι πρέπει να συνδεθούν με τα αναπτυξιακά πλεονεκτήματα της Περιφέρειας, όπως για παράδειγμα ένα τμήμα Ιχθυοκαλλιέργειας στο Μεσολόγγι και ένα τμήμα Διοίκησης στη Θήβα.

Οι τοποθετήσεις των κομμάτων

Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος της ΝΔ Σπύρος Ταλιαδούρος ανέφερε ότι τα κριτήρια που θέτει το σχέδιο «Αθηνά» είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, ζήτησε να επανεξεταστεί η κατάργηση του τμήματος δασοπονίας στην Καρδίτσα και η μετακίνησή του στο Καρπενήσι, καθώς όπως είπε, δεν συνάδει με τα ακαδημαϊκά κριτήρια που ανέφερε ο υπουργός.

Ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης, έκανε λόγο για κουτσουρεμένη διαβούλευση, για ρυθμίσεις που δεν αντέχουν σε λογική ενώ αμφισβήτησε ότι θα εξοικονομηθούν χρήματα.

«Είμαι σίγουρος ότι οι παρατηρήσεις που θα κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα κόμματα, θα ληφθούν υπόψη ώστε να ακολουθηθεί μια διαφορετική διαδικασία. Είναι δυνατόν να υποχρεώσετε ένα παιδί στο μέσον των σπουδών του να αλλάξει;» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κουράκης. Παράλληλα ζήτησε να δοθούν στα κόμματα οι σχετικές μελέτες που έγιναν καθώς και η σύνθεση των επιτροπών που εκπόνησαν το σχέδιο «Αθηνά».

Ενστάσεις και επιφυλάξεις εξέφρασε η εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Εύη Χριστοφιλοπούλου, σημειώνοντας ότι «η αναδιάρθρωση πρέπει να έχει ακαδημαϊκά και αναπτυξιακά κριτήρια».

«Ο στρατηγικός σχεδιασμός πρέπει να έχει αξιολογηθεί από την ΑΔΙΠ και σύμφωνα με το νόμο χρειάζεται τεκμηρίωση για κάθε περίπτωση», υπογράμμισε. «Και ενώ στη διάγνωση των χρόνιων παθογενειών και στην υιοθέτηση των γενικών αρχών και κριτηρίων συμφωνούμε σε μεγάλο βαθμό, το συγκεκριμένο Σχέδιο «Αθηνά» που κατέθεσε ο υπουργός δεν δείχνει να τηρεί τα κριτήρια αυτά με ακριβοδίκαιο τρόπο», υπογράμμισε.

Κάθετα αντίθετη με το σχέδιο «Αθηνά», εμφανίστηκε η εκπρόσωπος της ΔΗΜΑΡ Μαρία Ρεπούση, υποστηρίζοντας ότι «το υπουργείο Παιδείας σχεδίασε τον ακαδημαϊκό χάρτη με κλειστές τις πόρτες».

«Η ΔΗΜΑΡ στηρίζει τον επανασχεδιασμό του ακαδημαϊκού χάρτη στο βαθμό που θα γίνει με επιστημονικά και αναπτυξιακά κριτήρια και δεν θα υπακούουν σε τοπικές και μικροπολιτικές σκοπιμότητες», ανέφερε η κ. Ρεπούση.

Σε παρέμβαση του ο πρώην πρόεδρος της Βουλής και βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Απόστολος Κακλαμάνης, χαρακτήρισε λάθος την διεργασία που ακολουθήθηκε επί του σχεδίου, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Αυτό το διάταγμα φοβούμαι ότι δεν θα λύσει το πρόβλημα. Θα πρέπει να δουν, αν μη τι άλλο όσοι συνέπραξαν στην εικόνα αυτή, σπέρνοντας σε πόλεις και κωμοπόλεις τμήματα πανεπιστημίων, ότι δεν αντιμετωπίζεται η κατάσταση με ένα διάταγμα. Είναι μια περιπέτεια αυτή που πρέπει να αποφευχθεί».

Αντίθετο δήλωσε ότι είναι το κόμμα της με το σχέδιο «Αθηνά», η εκπρόσωπος των Ανεξάρτητων Ελλήνων Σταυρούλα Ξουλίδου, υποστηρίζοντας ότι «οι φοιτητές καλούνται να αλλάξουν αντικείμενο σπουδών και οδηγούνται σε απώλεια εργασιακών και επαγγελματικών τους δικαιωμάτων».

Ο εκπρόσωπος της Χρυσής Αυγής Παναγιώτης Ηλιόπουλος, μίλησε για «σχέδιο της συγκυβέρνησης που είναι για τα πανηγύρια».

«Η Χρυσή Αυγή είναι υπέρ των συγχωνεύσεων, αλλά με ακαδημαϊκά και όχι με κομματικά κριτήρια» συμπλήρωσε.

Την πλήρη διαφωνία του κόμματος του με το σχέδιο Αθηνά εξέφρασε και ο εκπρόσωπος του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης.

«Το ΚΚΕ καλεί τους φοιτητές να μην μείνουν αμέτοχοι παρατηρητές και να οργανώσουν τους αγώνες τους», επεσήμανε ο κ. Λαμπρούλης.