Με τον υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Δ. Ρέππα, να τονίζει πως η ΥΠΑ και τα αεροδρόμια της χώρας οδηγούνται στην νέα εποχή, την ΝΔ να ψηφίζει υπέρ θεωρώντας απαραίτητο το νομοθέτημα και τα άλλα κόμματα (ΚΚΕ, ΛΑΟΣ, ΣΥΡΙΖΑ) να τάσσονται κατά, ολοκληρώθηκε η συζήτηση ψήφισης επί της αρχής του νομοσχεδίου με το οποίο αναδιοργανώνεται η ΥΠΑ και παρέχεται η δυνατότητα αξιοποίησης και ανάπτυξης των κρατικών αεροδρομίων.

Με το νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα σύστασης ανώνυμων εταιρειών διαχείρισης για το σύνολο των αερολιμένων της χώρας, ή ομάδας αεροδρομίων ή για κάθε αεροδρόμιο χωριστά και με αντικείμενο την διοίκηση, διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευσή τους και αφετέρου δίνεται η δυνατότητα παραχώρησης για ορισμένο χρόνο δικαιωμάτων που αφορούν στις επτά αυτές αρμοδιότητες. «Αυτό σημαίνει ότι η ιδιοκτησία των αερολιμένων παραμένει στο Δημόσιο» διευκρίνισε ο Δ. Ρέππας και εξήγησε ότι οι αποφάσεις για το ποια αεροδρόμια θα ενταχθούν σε αυτή την διαδικασία θα ληφθούν μετά από μελέτες αξιολόγησης των χαρακτηριστικών του κάθε αεροδρομίου και πάντως στο πλαίσιο διαγωνισμού.

Εξάλλου, οι διαρθρωτικές αλλαγές που υπαγορεύονται αφορούν την δημιουργία μιας αυτοτελούς δομής με σαφή λειτουργικό διαχωρισμό σε σχέση με την ΥΠΑ η οποία συνιστά και τον Πάροχο Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας. Κρίνονται δε απαραίτητες δεδομένου ότι οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί επιβάλλουν αυξημένες απαιτήσεις για την ασφάλεια, την εξειδίκευση, την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, ενώ παράλληλα η Ελλάδα με την οργανωτική δομή της ΥΠΑ ανταποκρίνεται στις επιταγές του ευρωπαϊκού κανονισμού.

Έτσι, η Ελλάδα προετοιμάζεται να συμμετάσχει με ισότιμους όρους στην νέα πολιτική της ΕΕ για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, στο πλαίσιο της οποίας ο εναέριος χώρος της Ευρώπης θεωρείται κοινός πόρος και η ρύθμιση γίνεται όχι με βάση τα σύνορα, αλλά την κυκλοφορία.

Όπως εξήγησε ο Δ. Ρέππας δεν καταργείται ο εθνικός εναέριος χώρος, παραμένουν τα σύνορα στον αέρα του κάθε κράτους, απλά γίνεται ένας συντονισμός των όμορων των υπηρεσιών αεροναυτιλίας που υπάγονται στο Γιουροκοντρόλ με αποτέλεσμα να υπάρχει εξοικονόμηση σε πόρους, καλύτερες και ασφαλέστερες πτήσεις, αποτελεσματικότερη διαχείριση του εναέριου χώρου.

Ακόμη ρυθμίζεται το καθεστώς της παροχής επίγειας εξυπηρέτησης στους 34 ελληνικούς αερολιμένες με ετήσια κίνηση κάτω των δύο εκ. επιβατών ή 50 χιλ. τόνων φορτίου. Ρυθμίζονται επιπλέον θέματα μεταφοράς προσωπικού από την ΥΠΑ σε άλλους φορείς και υπηρεσίες του Δημοσίου και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Προβλέπεται ακόμη η σύσταση Εποπτικής Αρχής Τελών Αερολιμένων.

Ο εισηγητής της ΝΔ, Μ. Παπαδόπουλος ενώ χαρακτήρισε απαραίτητο το νομοσχέδιο είπε πως έρχεται καθυστερημένα η εναρμόνιση της χώρας μας με τους κανονισμούς για τον ενιαίο ευρωπαϊκό ουρανό, ενώ εξέφρασε προβληματισμούς για το καθεστώς των συμβάσεων παραχώρησης των αεροδρομίων θέτοντας και εθνικές παραμέτρους.


Εκ μέρους του ΚΚΕ, η Βέρα Νικολαϊδου ζήτησε την απόσυρση του νομοσχεδίου γιατί εκτός του ότι - όπως ανέφερε - τίθενται ζητήματα κυριαρχικών δικαιωμάτων, παραδίδεται το σύνολο των αεροδρομίων σε ιδιώτες.

Από τον ΛΑΟΣ ο Π. Μαρκάκης εξέφρασε αμφιβολίες αν το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει τα θέματα που καθυστέρησαν τόσα χρόνια και ακόμη τόνισε πως μπαίνουν ζητήματα λειτουργικότητας γιατί θα υπάρχουν 16 διευθύνσεις και πάνω από 100 τμήματα.

Ο Δ. Παπαδημούλης (ΣΥΡΙΖΑ) είπε πως η ουσία ολόκληρου του νομοσχεδίου βρίσκεται στην δυνατότητα που δίνεται για «ιδιωτικοποίηση» των αερολιμένων και διέβλεψε τον κίνδυνο να ακριβύνουν τα τέλη και να μειωθεί η τουριστική κίνηση.