Με την τιμή της βενζίνης να ανεβαίνει συνεχώς, πολλοί είναι αυτοί που έχουν αφήσει ή σκέφτονται να αφήσουν το αυτοκίνητο και να αρχίσουν να χρησιμοποιούν το ποδήλατο για τις καθημερινές τους μετακινήσεις. Στη χώρα μας βέβαια, το ερώτημα είναι το πως και που να κινηθείς με ασφάλεια και άνεση, αφού οι ποδηλατόδρομοι ακόμη βρίσκονται στα σχέδια, το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων είναι σε πιλοτικό στάδιο και οι δρόμοι ειδικά των μεγάλων πόλεων μπορούν να χαρακτηριστούν τουλάχιστον αφιλόξενοι για τους ποδηλάτες.

Το φαινόμενο αυτό μάλλον είναι... τοπικό, καθώς οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές ή αναπτυγμένες χώρες του κόσμου διαθέτουν και σωστά μελετημένα δίκτυα, που διευκολύνουν τους ποδηλάτες, αλλά και οι οδηγοί εκεί έχουν την κατάλληλα «παιδεία», προκειμένου να διευκολύνουν τις μετακινήσεις με το συγκεκριμένο μέσο.Ποιες είναι όμως οι πιο φιλικές πόλεις στον κόσμο για τους ποδηλάτες;

14. Αμβούργο, Γερμανία

Όλο και περισσότεροι κάτοικοι του Αμβούργου επιστρέφουν στο ποδήλατο, καθώς η πόλη μπορεί ακόμη να μην διαθέτει ποδηλατοδρόμους πρότυπο, αλλά σίγουρα έχει μια καλή βάση για να μετατραπεί με τα χρόνια σε παράδεισο για ποδηλάτες.

13. Παρίσι, Γαλλία

Τα τελευταία έξι χρόνια, το Παρίσι αφήνει αρκετά πίσω στην κατάταξη τη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο, ενώ συνεχώς οι αρχές βελτιώνουν τα δίκτυα των ποδηλατοδρόμων. Το σύστημα με τα κοινόχρηστα ποδήλατα αποτελεί σίγουρα πρότυπο, ωστόσο αυτά χρειάζονται συχνή συντήρηση κυρίως λόγω των πολλών ανθρώπων που τα χρησιμοποιούν.

13. Βουδαπέστη, Ουγγαρία

Συνεχίζει να βρίσκεται ψηλά στη συγκεκριμένη λίστα, αφού το ποδήλατο απολαμβάνει μεγάλης κοινωνικής αποδοχής. Παρόλα αυτά, υπάρχουν ακόμη αρκετά πράγματα που πρέπει να γίνουν, ώστε να αξιοποιήσει στο έπακρο τις δυνατότητές της.

13. Βαρκελώνη, Ισπανία

Στη Βαρκελώνη έχουν γίνει εντυπωσιακές προσπάθειες για να διαδοθεί το ποδήλατο ως μέσο μετακίνησης. Οι πολίτες μέχρι στιγμής φαίνεται να το έχουν «αγκαλιάσει», αν και η πολιτεία από την πλευρά της έχει πολύ δρόμο μπροστά της, προκειμένου να κάνει την πόλη «ανταγωνιστική».

12. Ρίο ντε Τζανέιρο, Βραζιλία

Η Βραζιλία θα μας απασχολήσει πολύ τα επόμενα χρόνια με τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου. Ήδη έχει αναπτύξει ποδηλατοδρόμους κατά μήκος της παραλίας Κόπα Καμπάνα, αλλά δεδομένου ότι θα υποδεχθεί εκατομμύρια τουριστών προσπαθεί να επεκτείνει και σε άλλα μέρη το δίκτυό της.

11. Ναγκόγια, Ιαπωνία

Το ποδήλατο για την Ιαπωνία δεν είναι κάτι σπάνιο, αφού το 15% του πληθυσμού της το χρησιμοποιεί για τις μετακινήσεις του και την κυβέρνηση να θέλει να φτάσει τον στόχο του 25%. Η Ναγκόγια, όπως και πολλές πόλεις στη χώρα διαθέτουν επίσης πολύ υψηλό ποσοστό ανθρώπων που χρησιμοποιούν το ποδήλατο, αλλά και εξαιρετικές υποδομές.

11. Μόντρεαλ, Καναδάς

Κρατάει τα σκίπτρα ανάμεσα στις υπόλοιπες πόλεις της Βόρειας Αμερικής, με ποδηλατοδρόμους που χρονολογούνται από τα τέλη της δεκαετίας του '80. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι τις ώρες αιχμής παρατηρείται αυξημένη κίνηση, γεγονός που δυσχεραίνει κάπως τις μετακινήσεις των κατοίκων.

11. Μόναχο, Γερμανία

Αν και έπεσε κάποιες θέσεις στη λίστα, εξακολουθεί να βρίσκεται ανάμεσα στις πιο φιλικές πόλεις για ποδηλάτες στον κόσμο. Αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα, αλλά πλέον χρειάζεται να εκσυγχρονίσει το δίκτυό της.

10. Τόκιο, Ιαπωνία

Η Ιαπωνία κατεξοχήν χώρα παραγωγής αυτοκινήτων, έχει καταφέρει να διαδώσει τη χρήση του ποδηλάτου και να γίνει πρότυπο.

9. Δουβλίνο, Ιρλανδία

Βρίσκεται μεταξύ των αναδυόμενων πόλεων στη χρήση ποδηλάτου, στο οποίο έχει παίξει καθοριστικό ρόλο το επιτυχημένο σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων. Πλέον, εξαιτίας της αυξημένης αστικοποίησης, αυτό που πρέπει να γίνει είναι να επεκτείνει τα έργα υποδομής.

8. Βερολίνο, Γερμανία

Ανταγωνίζεται επάξια την Κοπεγχάγη και το Άμστερνταμ, με τους πολίτες να προτιμούν όλο και περισσότερο το ποδήλατο. Ωστόσο, το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων της δεν είναι τόσο αναπτυγμένο και χρειάζεται περισσότερη μελέτη.

7. Μάλμε, Σουηδία

Η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Σουηδίας, στα πρότυπα της Κοπεγχάγης, διαθέτει μοναδικό δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Μάλιστα, για τα επόμενα 7 χρόνια έχουν δεσμευτεί 47 εκατ. ευρώ για να τονωθεί και να επεκταθεί το δίκτυο.

6. Αϊντχόφεν, Ολλανδία

Αρκετά φιλική πόλη για τους ποδηλάτες, αλλά σύμφωνα με τα κριτήρια κατάταξης υπολείπεται σε καινοτομία, κάτι που θα την έκανε να ξεχωρίσει ανάμεσα στις υπόλοιπες πόλεις.

5. Αμβέρσα, Βέλγιο

Μία νέα πόλη στη λίστα, επηρεασμένη από τους ποδηλατοδρόμους της Ολλανδίας, η οποία εδώ και χρόνια διατηρεί ένα πολύ καλό δίκτυο κυκλοφορίας ποδηλάτων,

5. Ναντ, Γαλλία

Η Ναντ είναι η «πράσινη πρωτεύουσα της Ευρώπης» για το 2013, με το ποδήλατο να αποτελεί ζωτικής σημασίας μέσο μεταφοράς για τους κατοίκους της. Μεταξύ 2009 και 2014, η πόλη θα δαπανήσει 40 εκατ. ευρώ για τις υποδομές ποδηλάτων της.

4. Μπορντό, Γαλλία

Ανάμεσα στις πιο φιλικές πόλεις για ποδηλάτες, που αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς. Το δίκτυο που διαθέτει αγγίζει τα 200 χλμ.

4. Σεβίλλη, Ισπανία

Μπορεί να υπερηφανεύεται, καθώς από το 0% κατάφερε το 7% του πληθυσμού της να χρησιμοποιεί ποδήλατο. Μόλις μέσα σε διάστημα ενός χρόνου κατασκευάστηκαν 80 χλμ. ποδηλατοδρόμων, τα οποία αργότερα επεκτάθηκαν.

3. Ουτρέχτη, Ολλανδία

Κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως ανάμεσα στις μικρότερες πόλεις που αγαπούν το ποδήλατο, με τους κατοίκους της να απολαμβάνουν ένα κορυφαίο δίκτυο υποδομών.

2. Κοπεγχάγη, Δανία

Παραμένει στη δεύτερη θέση, καθώς έχει ένα καλοσχηματισμένο και ομοιόμορφο δίκτυο υποδομών, ενώ περίπου το 50% του πληθυσμού της χρησιμοποιεί το ποδήλατο καθημερινά.

1. Άμστερνταμ, Ολλανδία

Για ακόμη μια χρονιά το Άμστερνταμ κατακτά την κορυφή ως η πιο φιλική προς το ποδήλατο πόλη. Και δεν είναι τυχαίο, μιας και το ποδήλατο είναι πλέον σήμα κατατεθέν της πόλης.

 

* Η παραπάνω λίστα δημιουργήθηκε από την εταιρεία «Copenhagenize design Co», η οποία ειδικεύεται στην προώθηση του ποδηλάτου και τον επανασχεδιασμό πόλεων με τη χρήση του ποδηλάτου. Για την κατάταξη των πόλεων χρησιμοποιήθηκαν 13 κριτήρια, όπως το εάν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι στην πόλη, τι είδους, αν οι πόλεις παρέχουν διευκολύνσεις στους ποδηλάτες, αν υπάρχει σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων κ.ά.