Και μόνον το γεγονός ότι από το 2000 ως σήμερα υπάρχουν εννέα καταδικαστικές αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για αντίστοιχες υποθέσεις αστυνομικής αυθαιρεσίας, υποχρεώνει το ελληνικό κράτος να προχωρήσει στη σύσταση "Γραφείου Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη" για τον έλεγχο σοβαρών περιστατικών που έχουν προκαλέσει αίσθηση στην ελληνική κοινωνία.

Στη διαπίστωση αυτή προέβη ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Χρήστος Παπουτσής, μιλώντας επί των άρθρων του σχετικού πολυνομοσχεδίου, η πρώτη ανάγνωση του οποίου ολοκληρώθηκε σήμερα, υπογραμμίζοντας ότι είναι αναγκαία η προσαρμογή στα ευρωπαϊκά δεδομένα.

Το νομοσχέδιο ψηφίσθηκε επί της αρχής του μόνο από το ΠΑΣΟΚ, όπως μόνο από το κυβερνών κόμμα ψηφίσθηκε και το άρθρο για τη σύσταση του ΓΑΠΑ, ενώ πολλά από τα υπόλοιπα άρθρα, που μεταξύ άλλων επιλύουν χρόνιες εκκρεμότητες, ψηφίσθηκαν και από την αντιπολίτευση.

Απαντώντας στις διάφορες αιτιάσεις που προέβαλαν βουλευτές της αντιπολίτευσης, ο κ. Παπουτσής προσδιόρισε ότι με το υπό σύσταση Γραφείο δεν επιχειρείται μεταρρύθμιση του πειθαρχικού δικαίου των σωμάτων ασφαλείας, αλλά η επίτευξη φερεγγυότητας και αμεροληψίας με τη συμμετοχή τριών πρώην ανωτάτων δικαστικών στο νέο όργανο, ενώ ανέφερε ως κλασική περίπτωση συγκάλυψης αστυνομικής αυθαιρεσίας την "υπόθεση της ζαρντινιέρας".

Διαφώνησε επίσης με τις αιτιάσεις που ακούσθηκαν κυρίως από τη ΝΔ και τον ΛΑΟΣ για τη διατήρηση της ανωνυμίας του καταγγέλλοντος, ενώ φάνηκε να απορρίπτει ακόμη και την πρόταση του εισηγητού του ΠΑΣΟΚ Ευτύχη Δαμιανάκη, μετά την αθώωση του αστυνομικού να του γνωστοποιείται το όνομα του καταγγέλλοντος για να υπάρχει η δυνατότητα δικαστικής αντιμετώπισης έναντι του συκοφαντηθέντος αστυνομικού.

"Ο αστυνομικός είναι σαφώς ενδυναμωμένος έναντι του πολίτη, ο οποίος προβαίνει στην καταγγελία και σε αντίθετη περίπτωση υπό το πλέγμα εκφοβισμού δεν θα προχωρούσε σε καταγγελία", τόνισε ο υπουργός, που γνωστοποίησε ακόμη ότι η συνολική δουλειά του Γραφείου θα αναρτάται στο Διαδίκτυο.

Από την πλευρά της ΝΔ (Θ.Νάκος, Πρ.Παυλόπουλος, Κ.Τζαβάρας, Γρ.Αποστολάκος), αλλά και του ΛΑΟΣ (Θ.Πλεύρης) η θέση που εκφράσθηκε, ήταν ότι δεν χρειάζεται η νέα υπηρεσία του ΓΑΠΑ και ότι δεν προστατεύεται επαρκώς ο αστυνομικός έναντι αυθαίρετων, ενδεχομένως ακόμη και ανώνυμων καταγγελιών.

Κοινή θέση ΚΚΕ (Α.Σκυλλάκος) και ΣΥΡΙΖΑ (Θ.Δρίτσας) ήταν ότι είναι μάλλον επικοινωνιακού χαρακτήρα το Γραφείο, με την αστυνομική αυθαιρεσία να είναι αποτέλεσμα της ακολουθούμενης πολιτικής από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ.

Για το θέμα των πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης που θα αντικαταστήσουν τους εποχικούς πυροσβέστες, ο υπουργός άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να δεχθεί να πάει το όριο των υπό πρόσληψη εποχικών από το 49ο στο 54ο έτος της ηλικίας για να καλυφθούν περί τους 390 εποχικούς.

Στο έτερο θέμα για το οποίο προκλήθηκε τριβή με την αντιπολίτευση, ήταν η αναδιατύπωση άρθρου που αφορά τη συνδικαλιστική εκπροσώπηση των αστυνομικών και με το οποίο δινόταν η δυνατότητα "να σπάσει" η πρωτοβάθμια ένωση Αττικής, ζήτημα που προκύπτει από την πολύχρονη διαμάχη της 'Ενωσης Αττικής με τη δευτεροβάθμια Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων.

Με τη νέα διατύπωση αφενός υπάγεται ο συνδικαλισμόε των αστυνομικών στις διατάξεις του συνδικαλιστικού νόμου (1264/82) και εισάγεται η απλή αναλογική στις εκλογές τους, ενώ αφετέρου προσδιορίζονται οι πρωτοβάθμιες ενώσεις στην Αττική σε πέντε για να αποφευχθεί η πολυδιάσπαση.

"Δεν έχουμε διαμάχη με κανέναν, όμως "ο νομοθέτης έχει το δικαίωμα οργάνωσης του αστυνομικού συνδικαλισμού, χωρίς να θίγεται το δικαίωμα του συνδικαλίζεσθαι", είπε ο υπουργός.

Αντίθετα, τόσο ο εισηγητής της ΝΔ Θεόδωρος Νάκος, όσο και ο πρώην υπουργός Προκόπης Παυλόπουλος τόνισαν ότι η αναδιατύπωση είναι σαφώς θετικότερη, πλην όμως και πάλι τίθεται ζήτημα αντισυνταγματικότητας, αφού ουσιαστικά οδηγείται σε διάλυση η μεγαλύτερη πρωτοβάθμια ένωση της χώρας, "με αποτέλεσμα ένα πολύχρονο καθεστώς διαμάχης και διχασμού".

Κλείνοντας τη συζήτηση ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Μανώλης Όθωνας, τόνισε ότι η κυβέρνηση είναι ανοικτή στην αποδοχή, ως τη "δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου" σε μία εβδομάδα, προτάσεων που ακούσθηκαν και συμπλέουν με τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου.