Ρεπορτάζ: Παναγιώτης Καρλιώτης

Από τα υψηλότερα ποσοστά της Ευρώπης συγκεντρώνει η Ελλάδα στην παιδική παχυσαρκία, σύμφωνα με την τελευταία πρόσφατη μελέτη με το όνομα «ENERGY» (European Energy Balance Research to prevent excessive weight gain among Youth), η οποία πραγματοποιήθηκε ανάμεσα σε 7 ευρωπαϊκές χώρες (Βέλγιο, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ολλανδία, Νορβηγία, Σλοβενία και Ισπανία).

Περίπου μισά από τα παιδιά στην Ελλάδα ηλικίας 10 έως 12 ετών που μελετήθηκαν βρέθηκαν ότι τα υπέρβαρα παιδιά κυμαίνονται σε ποσοστό 44,2% εκ των οποίων 11,2% παχύσαρκα, ενώ τα χαμηλότερα επίπεδα υπερβολικού βάρους και παχυσαρκίας βρέθηκαν στο Βέλγιο (16,9%, εκ των οποίων 3,7% ήταν παχύσαρκα).

Τα υψηλότερα επίπεδα περιμέτρου μέσης παρατηρήθηκαν επίσης στην Ελλάδα, με μια διαφορά περίπου 8 εκατοστών στα αγόρια και 7 εκατοστών στα κορίτσια ανάμεσα στις μετρήσεις της Ελλάδας και της Ολλανδίας (μια από τις δυο χώρες που παρατηρήθηκαν οι χαμηλότερες μετρήσεις περιμέτρου μέσης).

Τι είναι η παιδική παχυσαρκία;

Το newpost επικοινώνησε με την κλινική διατροφολόγο – διαιτολόγο Παίδων και Ενηλικών κ. Χριστιάνα Παυλίδου η οποία είναι και δημιουργός του προγράμματος εκμάθησης της Ισορροπημένης διατροφής για παιδιά «Nutrikiddy» και τις ζητήσαμε να μας πει για την παιδική παχυσαρκία, ποιες είναι οι αιτίες και πως αυτή αντιμετωπίζεται.

«Ιατρικά η παχυσαρκία χαρακτηρίζεται ως η περίσσεια του λίπους που υπάρχει στο σώμα με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν προβλήματα υγείας. Η μεγαλύτερη πρόσληψη ενέργειας μέσω της τροφής και η ταυτόχρονη μειωμένη άσκηση, συμβάλλουν στην αύξηση και του σωματικού βάρους» απάντησε και συμπλήρωσε «Με λίγα λόγια εάν τρώμε περισσότερο από αυτό που καταναλώνουμε, παχαίνουμε!».

Τι φταίει για την παιδική παχυσαρκία;

Η κ. Παυλίδου μας εξηγεί τους λόγους που ευθύνονται για την παιδική παχυσαρκία προσθέτοντας πως εκτός των γενετικών προδιαθέσεων (οι οποίες ακόμη μελετώνται) , υπάρχουν και οι περιβαλλοντικοί παράγοντες:

Με απλά λόγια μας λέει πως «τα παιδιά τρώνε περισσότερο από όσο χρειάζονται και καταναλώνουν λιγότερο αφού δεν κινούνται. Εκτός όλων των ιατρικών και γενετικών προδιαθέσεων (οι οποίες ακόμη μελετώνται) , υπάρχουν και οι περιβαλλοντικοί παράγοντες»:

-Καθιστική ζωή: τα παιδιά παλαιότερα περπατούσαν στο σχολείο, τώρα πολλές φορές λόγω χρόνου μεταφέρονται από τους γονείς με αυτοκίνητο. Επίσης, πολλά από τα παιδιά, έχουν σταματήσει τις εξωσχολικές δραστηριότητες λόγω οικονομικών δυσκολιών ή γενικότερα δεν αθλούνται.

-Πολλές ώρες στη τηλεόραση και υπερβολική κατανάλωση τροφών που είναι πλούσιες σε λιπαρά και ζάχαρη

-Τα τελευταία χρόνια, λόγω και της οικονομικής κρίσης, ίσως δεν υπάρχει πλέον και η ποικιλία που υπήρχε στο τραπέζι.

-Τα παιδιά γενικότερα πολλές φορές ίσως δεν ακολουθούν ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο. Συχνά ακούμε ως ειδικοί ότι «τρώει 1 φορά την ημέρα για να μην παχύνει» και «το βράδυ πίνει γάλα». Δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε με την τακτική αυτή γιατί ένα παιδί έχει ανάγκη από ενέργεια που πρέπει να μοιραστεί στην διάρκεια της ημέρας.

-Μεγάλες ποσότητες αντιστρόφως ανάλογες με αυτές που έχει ανάγκη ένα παιδί. Πολλές φορές οι γονείς ή οι παππούδες βλέπουν στη μερίδα του πιάτου του παιδιού την δική τους μερίδα. Το παιδί πρέπει να φάει όσο θέλει και όσο αντέχει ας μας φαίνεται λίγο.

Πως θα διορθωθεί και πως μπορεί να θεραπευτεί;

Η κλινική διατροφολόγος και εξειδικευμένη στα παιδιά, κ. Παυλίδου, μας αριθμεί τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν για να διορθωθεί και να θεραπευθεί το πρόβλημα:

-Με την εκμάθηση της ισορροπημένης διατροφής μόνο από ειδικούς.

-Με την αύξηση της σωματικής δραστηριότητας.

-Με την εισαγωγή όλων των τροφών σε ένα διαιτολόγιο. Λαχανικά , φρούτα, όσπρια, ψάρι και πουλερικά περισσότερα και μικρά συχνά γεύματα είναι απαραίτητα.

-Με την μείωση της κατανάλωσης έτοιμων γευμάτων.

Τα παιδιά 8 εως 18 ετών (με βάση Αμερικανικά Δεδομένα) ασχολούνται περίπου 7,5 ώρες καθημερινά σε διασκέδαση που αφορά τηλεόραση, κομπιούτερ, βίντεοπαιχνίδια, κινητά τηλέφωνα και ταινίες. Έστω και ο μισός χρόνος να αντικατασταθεί από φυσική δραστηριότητα, θα έχει θετικές επιπτώσεις.

Οι γονείς θα πρέπει να ασχολούνται θετικά με τα βάρος του παιδιού και τις διατροφικές του συνήθειες.

Προσπαθήστε να κινήσετε την περιέργεια του παιδιού πηγαίνοντας μαζί στο σουπερ μάρκετ ή στον μπακάλη. Δώστε του την ικανοποίηση να διαλέξει εκείνο το γιαούρτι ή τα μπισκότα ή τα φρούτα που θέλει. Προωθήστε πιο υγιεινές επιλογές και εξηγήστε του.

Προετοιμάστε μαζί το φαγητό όποτε είναι δυνατόν, εξηγήστε γιατί τρώμε ψάρι τουλάχιστον 1 φορά/ εβδομάδα και όσπρια και γιατί πάντα πρέπει να έχει λαχανικά σε κάθε μεσημεριανό και βραδινό.

Μιλήστε μαζί με το παιδί σας σε έναν ειδικό ώστε να μπορέσετε να λύσετε τις απορίες αλλά και τις συχνές διαμάχες που υπάρχουν για τα «κακά φαγητά».