Το ζήτημα των αυθαίρετων αθλητικών εγκαταστάσεων επιλύει σχετική διάταξη στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με θέμα «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης - Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις», που ψηφίστηκε σήμερα από τη Βουλή, ύστερα από πρωτοβουλία του υφυπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, Γιάννη Ανδριανού, σε συνεργασία με τον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό, Σταύρο Καλαφάτη.

Ο Γιάννης Ανδριανός, στην ομιλία του κατά τη συζήτηση στη Βουλή, υπογράμμισε τη σημασία που έχει η επίλυση του μεγάλου και χρονίζοντος προβλήματος της αυθαίρετης δόμησης των Εθνικών Αθλητικών Κέντρων, που εποπτεύονται από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, αλλά και των αθλητικών εγκαταστάσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Ο κ. Ανδριανός, αφού αναφέρθηκε στην αποτελεσματική συνεργασία που είχε με τον κ. Καλαφάτη, επισήμανε μεταξύ άλλων: «Στο εδάφιο Η της παραγράφου 1 του άρθρου 16 του νομοσχεδίου, ορίζεται ότι στις διατάξεις για την τακτοποίηση υπάγονται και οι "αθλητικές εγκαταστάσεις και υποστηρικτικά σε αυτές κτήρια της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου που εποπτεύονται από αυτήν". Ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα υπαγωγής και σε αθλητικές εγκαταστάσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που αντιμετωπίζουν σε μεγάλο βαθμό παρόμοια προβλήματα. Υπογραμμίζω σε αυτό το σημείο ότι σε μεγάλο ποσοστό Εθνικά Αθλητικά Κέντρα που εποπτεύονται από την ΓΓΑ δεν διαθέτουν σήμερα οικοδομικές άδειες που να έχουν εκδοθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες».

Ο υφυπουργός Αθλητισμού τόνισε ότι μεταξύ των εγκαταστάσεων αυτών περιλαμβάνονται το στέγαστρο Καλατράβα, το στέγαστρο του ποδηλατοδρομίου και άλλες κατασκευές στο ΟΑΚΑ, διάφορες κατασκευές στον Άγιο Κοσμά, σε αθλητικές εγκαταστάσεις της Θεσσαλονίκης, στο Εθνικό Σκοπευτήριο του Βύρωνα, στο Πανηπειρωτικό Εθνικό Κέντρο Ιωαννίνων και στα Εθνικά Αθλητικά Κέντρα Λάρισας, Ηρακλείου και Χανίων.

Και στη συνέχεια εξήγησε: «Μέχρι σήμερα, η προσωρινή λύση που είχε βρεθεί βασιζόταν στις προβλέψεις των νόμων 2730/99 και 2947/2001 όπως ο τελευταίος συμπληρώθηκε με το νόμο 3207/2003. Βάσει των νόμων αυτών εκδόθηκαν αποφάσεις νομιμοποίησης ή εξαίρεσης από την κατεδάφιση και σε ορισμένες περιπτώσεις οικοδομικές άδειες όπου αυτό ήταν δυνατόν -όμως παρέμειναν αρκετές εγκαταστάσεις, που δεν μπορούσαν να ενταχθούν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα δύο πολύ σημαντικά προβλήματα: Πρώτον, ότι δεν μπορούσε να χορηγηθεί με την κανονική διαδικασία άδεια λειτουργίας από την αρμόδια επιτροπή ελέγχου καταλληλότητας αγωνιστικών χώρων, καθώς για τη χορήγηση απαιτείται οικοδομική άδεια ή απόφαση νομιμοποίησης ή εξαίρεσης από την κατεδάφιση. Για να παρακαμφθεί το πρόβλημα, είχε προκριθεί η εντελώς προσωρινή λύση της έκδοσης ενός αριθμού ΚΥΑ που έδιναν τη δυνατότητα να χορηγούνται άδειες λειτουργίας και βεβαιώσεις στατικής επάρκειας, χωρίς να εξετάζονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά με συνεχόμενες ετήσιες παρατάσεις. Το δεύτερο πρόβλημα ήταν ακόμη πιεστικότερο: στις εν λόγω εγκαταστάσεις μέχρι σήμερα μπορούν να εκτελούνται μόνο μικρής έκτασης εργασίες συντήρησης και επισκευής, χωρίς χρήση ικριωμάτων, καθώς σε αντίθετη περίπτωση απαιτείται άδεια δόμησης ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας από την αρμόδια πολεοδομία, οι οποίες χορηγούνται μόνο σε κτήρια που υφίστανται νόμιμα. Έτσι όμως, προβλήματα στις αθλητικές εγκαταστάσεις που χρήζουν άμεσης επισκευής δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με την κατάλληλη τεχνικά λύση. Ακόμα και στις εγκαταστάσεις που έχουν πρόβλημα στατικής επάρκειας, υπάρχουν περιορισμοί στην αποκατάσταση και την αναβάθμισή τους».

Ο Γιάννης Ανδριανός επισήμανε ότι, με τη ρύθμιση αυτή θα μπορούν να γίνουν εργασίες επισκευής και αποκατάστασης των εγκαταστάσεων αυτών, και παράλληλα θα έχουν τη δυνατότητα αξιοποίησης προγραμμάτων του ΕΣΠΑ για την αναβάθμισή τους. Και κατέληξε λέγονρας ότι «στην αμέσως επόμενη φάση θα διερευνηθεί η φέρουσα ικανότητα όλων των εγκαταστάσεων που θα υπαχθούν στο νόμο».