Αεροδρόμια - φαντάσματα στην Ισπανία ψάχνουν αγοραστές

Αεροδρόμια - φαντάσματα στην Ισπανία ψάχνουν αγοραστές

Γράφει ο Παναγιώτης Βελισσάρης - Λυμπερίδης

Η Ισπανία είναι από τις χώρες που χτυπήθηκαν περισσότερο - μαζί με την Ελλάδα και την Πορτογαλία- από την οικονομική κρίση που πλήττει την Ευρωζώνη. Η ανεργία αυξάνεται, η οικονομική δραστηριότητα συρρικνώνεται και διάφοροι τομείς που παρουσίαζαν άνθηση τα χρόνια πριν την ύφεση βρίσκονται στο «μάτι» του κυκλώνα, όπως αυτός των κατασκευών.

Στα όχι και τόσο μακρινά χρόνια της ευημερίας, «φαραωνικά» έργα υποδομής όπως πανάκριβα αεροδρόμια ξεφύτρωναν σαν τα «μανιτάρια», σύμβολα της τότε αναπτυσσόμενης ισπανικής οικονομίας. Τώρα κάποια εξ' αυτών στέκουν έρημα, κτήρια – φαντάσματα τα οποία έχουν αφεθεί στην τύχη τους.

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι το αεροδρόμιο Cuidad Real στην επαρχία Καστίγια λα Μάντσα, 160 χιλιόμετρα νότια της Μαδρίτης, το οποίο βγήκε αυτή την εβδομάδα στο «σφυρί» για 100. εκατ. ευρώ, τη στιγμή που για να χτιστεί χρειάστηκαν περισσότερα από 1 δισ. ευρώ!

Υπάρχει βέβαια και μία παγίδα για όποιον διαθέτει το αντίτιμο για να αποκτήσει το αεροδρόμιο Cuidad Real: Θα πρέπει να αναλάβει και τα χρέη που το βαρύνουν, καθώς λόγω της οικονομικής κρίσης ανήλθαν σε περισσότερα από 529 εκατ. ευρώ, με τους ιδιοκτήτες να αναγκάζονται – έπειτα και από δικαστική απόφαση- να το «ξεφορτωθούν», στην κυριολεξία «όσο – όσο».

Το υπερσύγχρονο αεροδρόμιο- «φάντασμα»

Το αεροδρόμιο φτιάχτηκε το 2008 και λειτούργησε πλήρως το 2009 με στόχο να εξυπηρετεί τόσο τη Μαδρίτη όσο και την ακτή της Ανδαλουσίας... Μάλιστα δημιουργήθηκε και μία  σιδηροδρομική γραμμή που έφτανε στους δύο προορισμούς μέσα σε 50 λεπτά. 

Οι εγκαταστάσεις του είναι κάτι παραπάνω από υπερσύγχρονες, ακόμη και εν έτη 2013: Διαθέτει αεροδιαδρόμους, οι οποίοι ξεπερνούν σε μήκος τα 4.000 μέτρα και σ’ αυτούς έχουν τη δυνατότητα να προσγειωθούν ακόμη και τα μεγαλύτερα επιβατικά αεροσκάφη, όπως το Airbus A-380.

Το σχέδιο ήταν να «ανακουφίσει» το αεροδρόμιο Barajas της Μαδρίτης, του οποίου η χωρητικότητα άρχισε να εξαντλείται, καθώς είναι ένα από τα ποιο μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης. Ενδεικτικά το αεροδρόμιο – φάντασμα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει περισσότερους από 5 εκατ. επιβάτες το χρόνο.

Βέβαια, όλα αυτά έμειναν μόνο στα χαρτιά καθώς το Cuidad Real, δεν κατάφερε να προσελκύσει τις αεροπορικές εταιρείες, και τον Οκτώβριο του 2011, έχοντας υποδεχθεί συνολικά μόλις 31.000 επιβάτες, όλοι τής χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρείας Vueling.

Έκλεισε τελικά τον περσινό Απρίλιο, ωστόσο εξακολουθούν να εκτελούνται εργασίες, ώστε οι πιλότοι των αεροσκαφών που περνούν από εκεί να ξέρουν πώς δεν μπορούν να τον χρησιμοποιήσουν για προσγείωση. 

Αεροδρόμιο χωρίς... αεροσκάφη

Και το  Cuidad Real, δεν είναι το μόνο θύμα της κατασκευαστικής «φούσκας» που έσκασε με τον ερχομό της ύφεσης. Το τοπικό αεροδρόμιο  στην πόλη Καστεγιόν στην επαρχία της Βαλένθια, βρέθηκε σε ακόμη χειρότερη μοίρα, στον αεροδιάδρομο του οποίου -από τον Μάρτιο του 2011 που άνοιξε μέχρι και τις μέρες μας- δεν προσγειώθηκε ούτε ένα αεροπλάνο!

Με προϋπολογισμό κατασκευής περίπου 130 εκατ. ευρώ το Costa Azajar κατασκευάστηκε με την προοπτική να φέρει περισσότερους τουρίστες στην ανατολική ακτή της Ισπανίας, και για αυτό το λόγο ξοδεύτηκαν αρκετά μεγάλα ποσά και για την προώθησή του.

Περισσότερα από 30 εκατ. ευρώ δαπανήθηκαν σε διαφήμιση, ενώ για κάποια χρόνια, το αεροδρόμιο έγινε χορηγός στη φανέλα της ποδοσφαιρικής ομάδας Βιγιαρεάλ.

Ωστόσο, παρά τον πακτωλό χρημάτων – ο αερολιμένας ποτέ δεν έλαβε άδεια από τις αρμόδιες αρχές, καθώς ο αεροδιάδρομος δεν πληρούσε τις απαιτούμενες προδιαγραφές.

Πέρα από αυτό, το ενδιαφέρον των αεροπορικών εταιρειών ήταν ανύπαρκτο, καθώς στην επαρχία της Βαλένθια λειτουργούν δύο διεθνή αεροδρόμια τα οποία εξυπηρετούν επαρκώς την περιοχή.

Απομεινάρια μιας εποχής που έχει περάσει, τα αεροδρόμια – φαντάσματα στέκουν για να θυμίζουν τις αλόγιστες σπατάλες που έγιναν, με τη συνέχεια να προμηνύεται ακόμη χειρότερη: Σύμφωνα με στοιχεία των αρμόδιων υπηρεσιών, μόλις οι 11 από τους 48 αερολιμένες της Ισπανίας παρουσίασαν κέρδη, και τα «λουκέτα» να βρίσκονται καθ΄οδόν...

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο