Απαντήσεις στα ερωτήματα για τη χρήση της Αμερικανικής Βάσης στην Κρήτη

Απαντήσεις στα ερωτήματα για τη χρήση της Αμερικανικής Βάσης στην Κρήτη

Ρεπορτάζ: Ντίνα Καραμάνου 

Η χρήση της αεροπορικής βάσης στη Σούδα για την επικείμενη επέμβαση στη Συρία, θεωρείται πια δεδομένη, ανεξάρτητα αν το επίσημο αίτημα προς την ελληνική κυβέρνηση έχει ή όχι διατυπωθεί. Οι κανόνες που διέπουν τη βάση και τη χρήση της περισσότερο δεσμεύουν την ελληνική πλευρά παρά την αμερικανική. 

Για τη χρήση των «διευκολύνσεων», όπως νομικά αποκαλούνται οι αμερικανικές βάσεις στη χώρα, έχουν καταρτιστεί δύο νόμοι: ένας το 1990, που υπεγράφη από τον τότε υπουργό Εξωτερικών και σημερινό πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, που προέκυψε από το κλείσιμο των αντίστοιχων βάσεων στο Ελληνικό. Ένας δεύτερος το 2003, που υπεγράφη από τον τότε υπουργό Εξωτερικών και πρώην πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου, προκειμένου η διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Αμερικής να μετατραπεί σε συμφωνία στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ. 

Ειδικότερα ο μεταγενέστερος, απαντά σε όλα τα ερωτήματα που προέκυψαν λίγο πριν από την δεδομένη επέμβαση στη Συρία. 

Είναι απαραίτητο το αμερικανικό αίτημα προς την ελληνική κυβέρνηση για χρήση της βάσης; 

Η απάντηση είναι: ναι. Αν και τυπικό, το αίτημα για χρήση του εδάφους πρέπει να διατυπωθεί επισήμως προς την ελληνική κυβέρνηση. Όπως αναφέρεται στην 6η παράγραφο του άρθρου 3 του νόμου 3108/2003: «Η ευκολία των Ηνωμένων Πολιτειών στην Αεροπορική Βάση της Σούδας στην Κρήτη μπορεί να χρησιμοποιείται ως σημείο εισόδου και εξόδου προς και από την Ελλάδα από τα στρατιωτικά αεροσκάφη, εφόδια και συνδεόμενο προσωπικό των Ηνωμένων Πολιτειών, κατά την εκτέλεση αποστολών εγκεκριμένων από την Ελληνική Δημοκρατία». 

Πώς θα ανεφοδιάζονται τα αμερικανικά πλοία και αεροσκάφη; 

Πέρα από τη σχετική αυτάρκεια που προβλέπεται, καθώς η συμφωνία επιτρέπει στους Αμερικανούς να έχουν εντός της έκτασης της βάσης πρατήρια καυσίμων, σε ειδικές περιπτώσεις, δηλαδή περιπτώσεις πολεμικής κατάστασης, προβλέπονται περαιτέρω διευκολύνσεις που το ελληνικό κράτος παράσχει στις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ που βρίσκονται στην Κρήτη. 

Στο άρθρο 11 αναφέρεται ότι: «Οι δυνάμεις των Ηνωμένων Πολιτειών δύνανται να εισάγουν ή να αποκτούν, εντός της ελληνικής επικράτειας, με την προβλεπόμενη για τις Ένοπλες Δυνάμεις των χωρών του ΝΑΤΟ φορολογική απαλλαγή, εξοπλισμό, προμήθειες, εφόδια και άλλα αγαθά, προοριζόμενα για χρήση από τη δύναμη,τα μέλη της και το πολιτικό προσωπικό». 

Ποιοι θα κληθούν να συνεισφέρουν στον ανεφοδιασμό; 

Ουδείς γνωρίζει, καθώς η αμερικανική διοίκηση της βάσης μπορεί να συνάπτει συμφωνίες με εργολάβους από το εξωτερικό χωρίς να ενημερώνει το ελληνικό κράτος. Δικαίωμα που της δίνει το άρθρο 13, απαλλάσσοντας μάλιστα τους εργολάβους από κάθε φόρο στον οποίο υπόκεινται όσοι εργάζονται ή παράσχουν έργο στην ελληνική επικράτεια. 

Πώς θα λύσουν το πρόβλημα των επικοινωνιών και των ραντάρ; 

Αυτό είναι ένα πρόβλημα το οποίο οι Αμερικανοί της Σούδας, απλά δεν το έχουν. Από τη στιγμή της υπογραφής και κύρωσης της συμφωνίας, το ελληνικό κράτος τους έχει παράσχει τα πάντα, σε επίπεδο επικοινωνιών. Μετά από συνεννόηση βέβαια με τις αρχές της χώρας, μπορούν να χρησιμοποιούν τα δικά τους εσωτερικά τηλέφωνα, ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά συστήματα με επαρκή κάλυψη, ενώ μπορούν να εγκαθιστούν δικά τους δορυφορικά συστήματα. 

Αυτά προβλέπονται στο άρθρο 25 το οποίο, επιπλέον, επιβάλλει στην ελληνική κυβέρνηση να παράσχει στην αμερικανική δύναμη της Σούδας πρόσβαση σε ραδιοφάσματα.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο