Πως αγοράσαμε ελικόπτερα σε τιμή μεγαλύτερη από άλλους, πως πληρώσαμε την προκαταβολή και το το υπόλοιπο τίμημα, χωρίς να έχουμε ακόμη παραλάβει ούτε ένα ελικόπτερο αυτής της παραγγελίας, ρωτάει τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Ε. Βενιζέλο, ο βουλευτής Επικρατείας του ΛΑ.Ο.Σ., Ι. Κοραντής με Ερώτησή του στη Βουλή.

Στην ερώτησή του, ο κ. Κοραντής -μεταξύ άλλων- επισημαίνει ότι τα συγκεκριμένα μεταγωγικά ελικόπτερα κρίνονται απολύτως απαραίτητα για τις ένοπλες δυνάμεις και ότι συμφωνήθηκε να αγοραστούν σε τιμή κατά πολύ υψηλότερη από την τιμή που προμηθεύτηκε -τα ίδια ελικόπτερα, με πλήρη ανταλλακτικά και παρελκόμενα και τον ίδιο αριθμό- η Φιλανδία.

Το κείμενο της Ερώτησης του κ. Κοραντή έχει ως εξής:


Προς : Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Ε. Βενιζέλο

Θέμα : Σκάνδαλο με την προμήθεια ελικοπτέρων


Μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου (ΥΕΘΑ) και της Εταιρείας NH INDUSTRIES (κοινοπραξία Γαλλίας - Γερμανίας - Ιταλίας) υπεγράφη η σύμβαση V34A/2003 για την προμήθεια 20 ελικοπτέρων γενικής χρήσεως( 14 μεταγωγικών, 4 ειδικών αποστολών, 2 υγειονομικών) έναντι συνολικού τιμήματος 657,5 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με το άρθρο 20 της Σύμβασης ο πωλητής υποχρεούτο να υλοποιήσει Αντισταθμιστικά Ωφέλη, καθώς και συμπαραγωγή με ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες. Επίσης στη Σύμβαση είχε συμφωνηθεί η εξόφληση των Ε/Π σε 30 δόσεις με τελευταία καταβολή την 1/1/2008, όταν θα είχαν ήδη παραδοθεί τα ιπτάμενα μέσα. Σημειώνεται ότι κατεβλήθη ως προκαταβολή ποσοστό 40% της Σύμβασης και ότι η τελευταία επιβαρύνθηκε αδικαιολόγητα με 41 εκατ. ευρώ, γιατί ενώ η απόφαση του ΚΥΣΕΑ προέβλεπε χρηματοδότηση από το ΕΜΠΑΕ, αυτή έγινε με SWAP AGREEMENT. Συνεπώς, το συνολικό κόστος ανήλθε σε 698 εκατ. ευρώ. Σήμερα, ουδέν ελικόπτερο έχει παραδοθεί, ενώ το τίμημα έχει καταβληθεί στο σύνολό του.

Η δραματική έλλειψη μέσων μεταφοράς στρατευμάτων σε περίπτωση κρίσης είναι εμφανής, διότι τα υπάρχοντα ελικόπτερα UH-1H είναι γερασμένα και αναξιόπιστα, τα αερόστρωμνα τύπου ZUBR έχουν περιέλθει σε αχρησία, ενώ και τα μεταγωγικά C27Jτης Πολεμικής Αεροπορίας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ως προς τα ανταλλακτικά τους.


Ερωτάται ο κ. Υπουργός :

1. Ποια τα συμφωνηθέντα Α Ω, που προτάθηκαν από το ΥΕΘΑ ή από την κοινοπραξία και έγιναν αποδεκτά; Ποια από αυτά έχουν υλοποιηθεί;

2. Ποια η ελληνική συμμετοχή, αναλυτικά, σε τι ποσοστά της δαπάνης ανήλθε και ποιες εταιρείες συμμετείχαν;

3. Ποιες ποινικές ρήτρες επεβλήθησαν στην εταιρεία για αυτήν την ασυνέπεια και καθυστέρηση, (άρθρο 15 της σύμβασης);

4. Είναι αληθές ότι με την απόφαση Φ900/20/18/17-6-04/ΥΕΘΑ συγκροτήθηκε επιτροπή υπό τον Ταξίαρχο κ. Πατρινό για να εξετάσει τις λεπτομέρειες της σύμβασης και το πόρισμά της, που απεκάλυπτε δεκάδες παρανομιών και υπερκοστολογήσεων, εξαφανίσθηκε;

5. Είναι αληθές το υποστηριζόμενο από δεκάδες δημοσιευμάτων ότι η Ελλάδα αγόρασε κάθε Ε/Π με τιμή βάσης 28,5 εκατ. ευρώ, την ίδια στιγμή που η Φινλανδία τα αγόραζε προς 20,2 εκατ. ευρώ/έκαστο, δηλαδή 41% φθηνότερα;

6. Πώς δικαιολογείται το κόστος των 20 ελληνικών Ε/Π να φθάνει τα 698 εκατ. ευρώ, όταν τα ισάριθμα και ακριβώς ίδια φινλανδικά, με όλα τα προβλεπόμενα, παρελκόμενα, ανταλλακτικά κλπ να μην υπερβαίνουν τα 395 εκατ. ευρώ;

Ο ερωτών

 

Ιωάννης Κοραντής