Υπερψηφίστηκαν, ύστερα από ονομαστική ψηφοφορία, οι δύο επίμαχες ρυθμίσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, σχετικά με τη δόμηση των εκτάσεων τεσσάρων στρεμμάτων και τη δόμηση στα μικρά νησιά.

Η διάταξη για τα τέσσερα στρέμματα ψηφίστηκε από όλους τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ μετά την τελευταία τροποποίηση της υπουργού, Τίνας Μπιρμπίλη. Ωστόσο, η τροπολογία που είχε καταθέσει ο αναπληρωτής υπουργός, Νίκος Σηφουνάκης, για την απαγόρευση δόμησης σε μικρά νησιά του Αιγαίου με κλήση άνω του 40%, καταψηφίστηκε από τη Βάσω Παπανδρέου και τον βουλευτή Κυκλάδων, Γιώργο Παπαμανώλη.

Η κ. Παπανδρέου καταψήφισε τη σχετική ρύθμιση με το σκεπτικό ότι επανέρχεται ένα καθεστώς, που η ίδια είχε καταργήσει το 2003 με νόμο, τον οποίο προηγουμένως είχε προωθήσει ο κ. Σηφουνάκης ως υπουργός Αιγαίου.

Αναλυτικότερα, δυνατότητα κατατμήσεων σε περιοχές χαρακτηρισμένες ως Natura για περίπου 20 ακόμη ημέρες -μέχρι τη δημοσίευση του νόμου στο ΦΕΚ- δίνει το ΥΠΕΚΑ, καθώς στη τελική μορφή του νόμου για τη Βιοποικιλότητα προβλέπεται ότι η αρτιότητα σε αυτές τις περιοχές ορίζεται στο εξής στα 10 στρέμματα, ενώ "κατ΄εξαίρεση θεωρούνται άρτια κατά παρέκκλιση γήπεδα έκτασης τουλάχιστον 4.000 τ.μ., τα οποία, κατά τη δημοσίευση του παρόντος, θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα, σύμφωνα με τις οικείες πολεοδομικές διατάξεις".

Υπενθυμίζεται ότι η διάταξη αυτή στο άρθρο 9 του νόμου ήρθε να αντικαταστήσει την πρόταση της υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τ. Μπιρμπίλη, που έδινε δυνατότητα διευθετήσεων έως και την 1η Μαρτίου.

Σημειώνεται ότι με βάση το Προεδρικό Διάταγμα του 1985 για την εκτός σχεδίου δόμηση, δυνατότητα ανέγερσης κτιρίων έχουν οικόπεδα με «πρόσωπο» 25 μέτρα σε κοινόχρηστο δρόμο, αλλά και όσα έχουν "πρόσωπο" 45 μέτρα και βάθος 50 μέτρα σε διεθνείς, εθνικούς, επαρχιακούς, δημοτικούς και κοινοτικούς δρόμους.

Ένα στοιχείο που μένει ανοιχτό να καθοριστεί από το ΥΠΕΚΑ, με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, αφορά τον καθορισμό της έννοιας του "κοινόχρηστου δρόμου" κάνοντας χρήση της δυνατότητας, που του δίνεται, βάσει της παραγράφου 15 του άρθρου 20, σύμφωνα με την οποία: "Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καθορίζεται η έννοια του "κοινοχρήστου δρόμου" της περίπτωσης α της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του π.δ. της 24-31.5.1985". Με τον τρόπο αυτόν ο χαρακτηρισμός εμπίπτει σε μία απόλυτα διαφανή διαδικασία.