Προς ψήφιση στην Ολομέλεια η επανεκκίνηση των οδικών έργων

Προς ψήφιση στην Ολομέλεια η επανεκκίνηση των οδικών έργων

«Ως το πρώτο νομοσχέδιο ανάπτυξης, μετά την ψήφιση του πρώτου πλεονασματικού προϋπολογισμού μετά από μια τραγική εξαετία κρίσης» χαρακτήρισε ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδης το νομοσχέδιο με το οποίο κυρώνονται οι συμφωνίες τροποποίησης των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων, κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια.

Όπως τόνισε αποδεικνύει το νομοσχέδιο αυτό την έμπρακτη εμπιστοσύνη προς τη χώρα μας της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και των εταίρων μας αφού επενδύουν στη χώρα μας 1,7 δις ευρώ για 30 χρόνια. Στο τέλος του 2015 όταν τα έργα θα ολοκληρωθούν η χώρα θα έχει ένα σύγχρονο λειτουργικό οδικό δίκτυο, είπε αναλύοντας τις αναπτυξιακές παραμέτρους.

Απέναντι στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης για μη επωφελείς συμφωνίες και τις ανησυχίες για αύξηση των διοδίων ο κ. Χρυσοχοϊδης καταλόγισε «γενικολογίες και αοριστίες» ειδικώς καθώς όλα τα στοιχεία των έργων είναι αναρτημένα ενώ δόθηκαν απαντήσεις και στην Επιτροπή της Βουλής.

Επανέλαβε πάντως, πως με την μέθοδο των ΣΔΙΤ εξασφαλίζεται μικρότερη χρηματοδότηση, συντήρηση πολλών ετών και μικρότερες δαπάνες, ενώ είπε πως στο μόνο σημείο που αλλάζουν οι συμβάσεις του 2007 είναι μόνο το χρηματοδοτικό μοντέλο. Μια μετατροπή των έργων σε δημόσια έργα θα περνούσε από καταγγελία και την δικαστική διαδικασία, εξήγησε και επικαλέστηκε επίσης το Ελεγκτικό Συνέδριο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που αποφαίνονται ότι οι τροποποιήσεις που ήρθαν στη Βουλή είναι επιβαλλόμενες από απρόβλεπτες συνθήκες, δεν συνιστούν νέα σύμβαση και δεν επιβάλλουν την επαναδημοπράτηση του έργου.

Απαντώντας στους προβληματισμούς για αύξηση διοδίων ο κ. Χρυσοχοϊδης ανέφερε ότι «δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για αύξηση διοδίων» και ξεκαθάρισε ότι η μόνη προσθήκη είναι η διάταξη για την αναλογικότητα, με την οποία υποχρεώνονται οι παραχωρησιούχοι να εγκατασταθεί ένα σύγχρονο ηλεκτρονικό σύστημα είσπραξης και διαχείρισης διοδίων, που περιλαμβάνει τη δυνατότητα λογιστικής καταγραφής για κάθε μία κατηγορία διοδίων και οχημάτων. «Η νέα διάταξη αποσκοπεί να θέσει το χρονικό ορόσημο, την προθεσμία που δεν υπήρχε στις συμβάσεις, για να υποχρεώσουμε σε ρητή ημερομηνία τους παραχωρησιούχους να βάλουν το αναλογικό σύστημα» είπε ο κ. Χρυσοχοϊδης.

Αναφερόμενος στην «αδικία» που υπάρχει στην ΒΑ Αττική και στην ΝΔ Αττική, που σχετίζεται με τους συχνούς χρήστες, ο υπουργός δεσμεύτηκε ότι δεν θα γίνει απολύτως τίποτα αν δεν λυθούν τα θέματα των παράπλευρων και εναλλακτικών διαδρομών, των εκπτώσεων ή του αναλογικού συστήματος. «Είναι απόφασή μου και θα εφαρμοστεί. Όποιος λέει κάτι άλλο χωρίς στοιχεία, κάνει σπέκουλα» ανέφερε.

Σχετικώς με τον δρόμο Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα ο κ. Χρυσοχοϊδης ανακοίνωσε ότι εξαιρείται από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και θα κατασκευαστεί αυτόνομα ως δημόσιο έργο. Ειδικότερα είπε πως το τμήμα Πάτρα - Πύργος - το οποίο έχει ολοκληρωμένες απαλλοτριώσεις και οριστικές περιβαλλοντικές μελέτες - με βάση την διάταξη την οποία φέρνει το υπουργείο θα κατασκευαστεί στο πλαίσιο της παραχώρησης μέχρι το τέλος του 2015.

Για το τμήμα Πύργος - Καλό Νερό (όπου υπάρχουν τα προβλήματα της ακύρωσης των περιβαλλοντικών έργων) ο κ. Χρυσοχοϊδης ανέφερε ότι, κατόπιν υποδείξεων των βουλευτών, θα τεθεί ενδεχομένως μια προσθήκη - διάταξη ότι πρόκειται για έργο προτεραιότητας. Το τμήμα Καλό Νερό (Κόμβος Κυπαρισσίας) - Τσακώνα θα κατασκευαστεί το 2016 τόνισε ο υπουργός, επισημαίνοντας πως για το θέμα των απαλλοτριώσεων που έχουν ακυρωθεί και πρέπει να υπάρξει λύση, απαιτείται απόφαση του υπουργικού συμβουλίου.

Σχετικώς με τον άξονα Ε65 διαβεβαίωσε ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί πλήρως στη νέα περίοδο. Το τμήμα Γέφυρα Αλαμάνας - ΠΑΘΕ - ΑΚ Καρπενησίου θα γίνει άμεσα, ενώ το υπόλοιπο τμήμα είναι έτοιμο για χρηματοδότηση και θα προχωρήσει με την προϋπόθεση ότι χρειάζεται συζήτηση για την χάραξη Τρίκαλα - Καλαμπάκα - Εγνατία.

Οι συμβάσεις για την επανεκκίνηση των οδικών έργων, αναμένεται να κυρωθούν από την Ολομέλεια αύριο και με την θετική ψήφο των κομμάτων της συμπολίτευσης.

Ο εισηγητής του νομοσχεδίου εκ μέρους της ΝΔ, Δ. Τσουμάνης τόνισε ότι είναι «εθνικά επιβεβλημένο να συνεχίσουν τα έργα» και κάλσε τους εκπροσώπους των κομμάτων να αναρωτηθούν τι θα σήμαινε η στασιμότητα των έργων, ενώ και ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ ο Χρ. Γκόκας, τόνισε ότι τα οδικά έργα «συνδέονται άμεσα με την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας».

Για «επωφελή συμφωνία για τους παραχωρησιούχους κι επιβλαβή για το Δημόσιο» έκανε λόγο η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Ευ. Ουζουνίδου, η οποία προσέθεσε ότι «κακώς ανέλαβε το Δημόσιο την πλήρη ευθύνη για το σταμάτημα των έργων» κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «απεμπόλησε το βασικό του ατού, την καταγγελία της σύμβασης».

Ο εισηγητής των ΑΝΕΛ, Κ. Γιοβανόπουλος, διερωτήθηκε «αν έφταιγε ο Έλληνας πολίτης ώστε να αποζημιώνει τους παραχωρησιούχους;».

Από την Χρυσή Αυγή ο Ηλ. Παναγιώταρος, κατήγγειλε την δημιουργία νέων σταθμών διοδίων πριν καν ψηφιστεί το νομοσχέδιο. Εκ μέρους της ΔΗΜΑΡ, η Ασημίνα Ξηροτύρη, καταλόγισε «ηττοπάθεια» στην κυβέρνηση αφού η διαπραγμάτευση είχε ως αποτέλεσμα «ετεροβαρή αποτελέσματα για το Δημόσιο, πλέον των 10 δισ. ευρώ».

Ο Ν. Μωραΐτης (ΚΚΕ) είπε πως οι πανηγυρισμοί της συγκυβέρνησης για την επανεκκίνηση των έργων είναι «αστικός σχεδιασμός εξαπάτησης των εργαζομένων». Από τους Ανεξάρτητους Δημοκρατικούς Βουλευτές, ο Ν. Σταυρογιάννης, έκανε λόγο για χριστουγεννιάτικο δώρο 10 δισ. ευρώ στους κατασκευαστικούς ομίλους.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο