current views are: 1

11 Δεκεμβρίου 2013
Δημοσίευση17:08

Η ώρα της κρίσης για το χειμερινό εξάμηνο στα ΑΕΙ – Τι σημαίνει η απώλειά του

Στο σημείο μηδέν ίσως της μεγαλύτερης κρίσης που έχει βιώσει ο ακαδημαϊκός κόσμος από τη μεταπολίτευση και μετά, τίθεται επιτακτικά το ερώτημα για το τι μέλλει γενέσθαι με τις σπουδές των φοιτητών. Έπειτα από τρεις μήνες… πτήσης «στον αέρα», το χειμερινό εξάμηνο πρέπει τελικά να χαθεί ή όχι; Υπάρχουν περιθώρια να σωθεί; Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από τη μία ή την άλλη επιλογή; Φοιτητές και καθηγητές καταθέτουν τα επιχειρήματά τους στο newpost, για μια προοπτική που έχει να τεθεί πάνω από 30 χρόνια.

Δημοσίευση 17:08’
αρθρο-newpost

Στο σημείο μηδέν ίσως της μεγαλύτερης κρίσης που έχει βιώσει ο ακαδημαϊκός κόσμος από τη μεταπολίτευση και μετά, τίθεται επιτακτικά το ερώτημα για το τι μέλλει γενέσθαι με τις σπουδές των φοιτητών. Έπειτα από τρεις μήνες… πτήσης «στον αέρα», το χειμερινό εξάμηνο πρέπει τελικά να χαθεί ή όχι; Υπάρχουν περιθώρια να σωθεί; Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από τη μία ή την άλλη επιλογή; Φοιτητές και καθηγητές καταθέτουν τα επιχειρήματά τους στο newpost, για μια προοπτική που έχει να τεθεί πάνω από 30 χρόνια.

Ρεπορτάζ: Σταυριανή Καραμανίδη

Στο σημείο μηδέν ίσως της μεγαλύτερης κρίσης που έχει βιώσει ο ακαδημαϊκός κόσμος από τη μεταπολίτευση και μετά, τίθεται επιτακτικά το ερώτημα για το τι μέλλει γενέσθαι με τις σπουδές των φοιτητών. Έπειτα από τρεις μήνες… πτήσης «στον αέρα», το χειμερινό εξάμηνο πρέπει τελικά να χαθεί ή όχι; Υπάρχουν περιθώρια να σωθεί; Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από τη μία ή την άλλη επιλογή;

Φοιτητές και καθηγητές καταθέτουν τα επιχειρήματά τους στο newpost, για μια προοπτική που έχει να τεθεί πάνω από 30 χρόνια.

«Απαιτούνται θυσίες…»

«Κοινωνικοί λόγοι επιβάλλουν να γίνει ό,τι είναι δυνατό για να σωθεί το εξάμηνο και γι’ αυτό απαιτούνται θυσίες», υποστηρίζει στο newpost ο καθηγητής δερματολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Νικόλαος Σταυριανέας.

Κατά τον καθηγητή, οι αντικειμενικές οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει όλη η κοινωνία, κατ’ επέκταση και οι οικογένειες των φοιτητών, πρέπει να προσανατολίσουν στην επιλογή της διάσωσης, «ώστε να μην χρειαστεί επιμήκυνση σπουδών και άρα επιβάρυνση με τα επιπλέον έξοδα της φοίτησης».

«Βεβαίως υπάρχουν και φοιτητές αξιέπαινοι, που παράλληλα με τις σπουδές εργάζονται και θα αντιμετωπίσουν δυσκολία να παρακολουθήσουν τις πυκνές παραδόσεις, αλλά πρέπει να κοιτάξουμε αυτό που εξυπηρετεί τη μεγάλη μάζα», επισημαίνει ο κ. Σταυριανέας, προτρέποντας «καθηγητές και φοιτητές να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό, να κάνουν μαθήματα ακόμη και τις αργίες και το καλοκαίρι, για να σωθεί το εξάμηνο, αλλά όχι εις βάρος της εκπαίδευσης».

«Να μην γίνει έκπτωση στις σπουδές»

Προβληματισμένος και σαφέστατα επηρεασμένος από την δημοσκόπηση που διενεργήθηκε στο facebook και παρουσίασε το newpost, δηλώνει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών, Αριστείδης Χατζής.

«Έχω διαπιστώσει ότι μεγάλη μερίδα φοιτητών θεωρεί ότι πλέον δεν υπάρχουν περιθώρια διάσωσης του εξαμήνου, χωρίς δραματικές εκπτώσεις στο επίπεδο των σπουδών. Και δυστυχώς, ακόμη κι αν ανοίξει το πανεπιστήμιο τη Δευτέρα, δεν θα τις αποφύγουμε», λέει ο ίδιος.

«Πρακτικά ναι, υπάρχει περιθώριο να μην χαθεί το εξάμηνο», απαντά οκ. Χατζής στην σχετική ερώτηση, εξηγώντας ότι «έχει τη δυνατότητα ο υπουργός θα βγάλει μια εγκύκλιο, ώστε αντί για τις απαιτούμενες 13 εβδομάδες του ακαδημαϊκού εξαμήνου, σε αυτό να κάνουμε 10. Αυτή όμως η λύση θα τραβήξει τη χρονιά ως τον Ιούλιο – Αύγουστο, μαζί με την εξεταστική».

«Ανατρέπεις τον προγραμματισμό των φοιτητών και των οικογενειών τους, γιατί υπάρχουν πολλοί που εργάζονται τα καλοκαίρια. Πώς θα τους κρατήσουμε στις σχολές για τα μαθήματα;», διερωτάται ο κ. Χατζής, που θεωρεί ότι μεταξύ των δύο κακών, το μικρότερο είναι να χαθεί το εξάμηνο, αλλά όχι και το έτος.

Στο ίδιο μήκος κύματος, κινείται και η καθηγήτρια Ιστορίας, Μαρούλα Ευθυμίου, η οποία διαμηνύει μέσω του newpost, ότι «η απώλεια αυτού του εξαμήνου θα κυνηγάει το πανεπιστήμιο για πολλά εξάμηνο. Υπάρχουν πολλά μαθήματα που είναι υποχρεωτικά, τα οποία αν δεν γίνουν, δεν θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε σωστά στο εαρινό» και πάει λέγοντας.

«Υποκρισία τα κροκοδείλια για το εξάμηνο»

Το πρακτικό θέμα του τι τελικά θα γίνει με το εξάμηνο, προκειμένου να συνεχίσει απρόσκοπτα (;) η πανεπιστημιακή ζωή, κατατάσσει στα ήδη λυμένα από την εμπειρία, ο  καθηγητής Εγκληματολογίας, Γιάννης Πανούσης.

«Είναι υποκριτικό να μιλάμε για χαμένο εξάμηνο», υποστηρίζει ο ίδιος, «γιατί στην πράξη, στις σχολές που δεν υπάρχει υποχρεωτική παρακολούθηση, ποιος φοιτητής παρακολουθεί μαθήματα και κάνει εμφανίσεις, εκτός από την εξεταστική;».

Μάλιστα, ανακαλεί από τη μνήμη του την προ 5ετίας περίπτωση, όταν «είχαν γίνει 3 μαθήματα και όχι 13 όπως πρέπει, αλλά το εξάμηνο τυπικά δεν χάθηκε. Άλλη φορά είχαν γίνει 6 μαθήματα, αντί για 13».

Τότε, όπως περιγράφει ο κ. Πανούσης, οι καθηγητές είχαν φτιάξει ένα πρόγραμμα για τις επιπλέον απαιτούμενες παραδόσεις, στις οποίες δεν εμφανίστηκε άνθρωπος (φοιτητής ή καθηγητής), αλλά το εξάμηνο θεωρήθηκε συμπληρωμένο.

«Εκτιμώ ότι και φέτος θα δούμε τις ίδιες μαϊμουδιές, οπότε είναι υποκριτικό να μιλάμε για το μεγάλο δράμα που μας έχει βρει», καταλήγει ο κ. Πανούσης.

Για την ιστορία…

Το 1982 ήταν η τελευταία φορά που χάθηκε εξάμηνο στο Πολυτεχνείο της Ξάνθης, ενώ νωρίτερα, το 1978, χάθηκε ένα ολόκληρο έτος, μετά από απεργία 100 ημερών του βοηθητικού προσωπικού.


σχετικα αρθρα