Άποροι επτά μήνες το χρόνο και τους υπόλοιπους... ανύπαρκτοι

Άποροι επτά μήνες το χρόνο και τους υπόλοιπους... ανύπαρκτοι

Ρεπορτάζ : Σταυριανή Καραμανίδη

Στο τελευταίο σκαλοπάτι της οικονομικής δυσπραγίας, χιλιάδες Έλληνες που έχουν να ελπίζουν για την επιβίωσή τους μόνο στο βιβλιάριο Πρόνοιας, υποχρεώνονται να περιμένουν ακόμη και πέντε μήνες για την έκδοσή του από τον δήμο Αθηναίων.

Η γραφειοκρατία, που χτυπάει «κόκκινο» έχει ως αποτέλεσμα, ορδές συμπολιτών μας να στερούνται θεμελιώδη δικαιώματά τους στην νοσοκομειακή, ιατρική και φαρμακευτική περίθαλψη, έως ότου ο δήμος και οι λοιπές κρατικές υπηρεσίες… δεήσουν να τους πιστοποιήσουν ως άπορους.

«Οι αιτήσεις που διεκπεραιώνονται σήμερα, έχουν κατατεθεί από τον Ιούλιο – Αύγουστο. Έχουν γηραιούς ανθρώπους, ανάπηρους και φτωχούς να περιμένουν 4 και 5 μήνες και στο μεταξύ δε δικαιούνται ούτε ένα παυσίπονο να πάρουν», υποστηρίζει στο newpost o υπεύθυνος του εθελοντικού Κοινωνικού Ιατρείου και Φαρμακείου του Βύρωνα, Δημήτρης Σουλιώτης.

Η ευθύνη των βιβλιαρίων Πρόνοιας 9 δήμων της Αττικής, συγκεντρώθηκε στο δήμο Αθηναίων, όταν το 2011 οι τότε νεοσύστατοι καλλικρατικοί δήμοι ζήτησαν 2ετή πίστωση χρόνου, προκειμένου να οργανώσουν τις σχετικές υπηρεσίες.

«Έκτοτε η κατάσταση παγιώθηκε και μέχρι σήμερα ζητάνε από ανθρώπους, που δεν έχουν ούτε το ένα ευρώ του εισιτηρίου να διαθέσουν, να πηγαίνουν στην Αθήνα για να κάνουν την αίτηση και βέβαια να περιμένουν μήνες μέχρι να βγει το βιβλιάριο», λέει ο κ. Σουλιώτης, προσθέτοντας ότι το ίδιο συμβαίνει και για την ανανέωση του βιβλιαρίου, που απαιτείται κάθε χρόνο.

«Ακόμη και στις περιπτώσεις ανθρώπων που έχουν ανίατη πάθηση, όταν έρχεται η ώρα της ανανέωσης, αρνούνται να τους δώσουν μια προσωρινή βεβαίωση, μέχρι να βγει το βιβλιάριο, για να μπορούν να πάνε στο νοσοκομείο και στο γιατρό ή να πάρουν τα φάρμακά τους», τονίζει ο κ. Σουλιώτης.

Την απαράδεκτη αναμονή, που φτάνει τους πέντε μήνες, επιβεβαιώνει στο newpost η μέχρι πρότινος πρόεδρος της Ειδικής Επιτροπής Κοινωνικής Αρωγής του δήμου Αθηναίων, Κωνσταντία Γρηγοριάδου.

«Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με την έλλειψη προσωπικού. Προσπαθούμε να βουλώσουμε τις τρύπες εν των ενόντων, γι’ αυτό η αναμονή φτάνει περίπου στους 3 μήνες. Μπορεί όμως κάποιες αιτήσεις και του Αυγούστου, να μην έχουν εξυπηρετηθεί ακόμη», λέει η ίδια.

Ωστόσο το μεγαλύτερο πρόβλημα, είναι η ασύλληπτη γραφειοκρατία, που αγγίζει τα όρια του παραλογισμού.

Κάνουν τα δύσκολα… δυσκολότερα οι κρατικές υπηρεσίες

«Η διαδικασία έκδοσης βιβλιαρίου είναι από μόνη της περίπλοκη», υποστηρίζει η κα Γρηγοριάδου και με το σχόλιο: «καθίστε γιατί έχουμε μέλλον μέχρι να καταλάβετε», αρχίζει να εξηγεί:

Μεταξύ άλλων απαιτείται από τον αιτούντα, να προσκομίσει μία βεβαίωση του ασφαλιστικού του φορέα ότι δεν είναι ασφαλισμένος.

Σχετικά απλό, θα έλεγε κανείς… Ο ενδιαφερόμενος θα πάει στο ΙΚΑ της περιοχής του και θα πάρει την βεβαίωση.

«Όχι!!», σπεύδει να διορθώσει η κυρία Γρηγοριάδου, «γιατί το υπουργείο Εργασίας έχει ορίσει ότι την βεβαίωση πρέπει να την ζητάει αυτεπάγγελτα ο δήμος».

«Δηλαδή, έκανε ο αιτών την αίτηση. Πρέπει εμείς να στείλουμε ερώτηση στα κεντρικά του ΙΚΑ για να μας απαντήσουν αν ο ενδιαφερόμενος έχει αριθμό μητρώου. Αν δεν έχει, δηλαδή αν δεν έχει δουλέψει ποτέ, είναι τυχερός, γιατί τελειώνουμε.

Αν όμως έχει, δηλαδή ήταν ασφαλισμένος κάποια στιγμή στο παρελθόν, τότε τα κεντρικά του ΙΚΑ μας απαντούν ότι υπάρχει αριθμός Μητρώου και είναι αυτός.

Στην συνέχεια θα πρέπει ο υπάλληλος να επικοινωνήσει με τον ενδιαφερόμενο, ο οποίος θα πρέπει να έρθει να πάρει αυτή τη βεβαίωση των κεντρικών του ΙΚΑ και να την πάει στο ΙΚΑ της περιοχής του, ώστε να του δώσουν μια δεύτερη βεβαίωση ότι δεν είναι ασφαλισμένος αυτή την περίοδο. Κι αυτό γιατί δεν υπάρχει online σύνδεση μεταξύ των τοπικών και κεντρικών του ΙΚΑ».

Με απλά λόγια και όπως επιβεβαιώνει ο δήμος, ακόμη κι αν ο ενδιαφερόμενος γνωρίζει ότι έχει αριθμό μητρώου ΙΚΑ και μάλιστα γνωρίζει και ποιος είναι αυτός, δε μπορεί να πάει μόνο τους να ζητήσει βεβαίωση ότι δεν είναι ασφαλισμένος, παρά πρέπει να το ζητήσει –μέσω Λαμίας, δηλαδή κεντρικών ΙΚΑ- εκ μέρους του ο δήμος, προκαλώντας επιπλέον καθυστέρηση ακόμη κι ενός μήνα στην έκδοση του βιβλιαρίου!

«Έχουμε απευθυνθεί πολλές φορές στο υπουργείο Εργασίας, για να διορθωθεί η διαδικασία που ακολουθείται και δεν εισακουόμαστε», τονίζει η κα Γρηγοριάδου, υπολογίζοντας τις εκκρεμούσες αιτήσεις σήμερα περίπου στις 1.000.

Στην πράξη λοιπόν, περίπου 1.000 πολίτες, χαμηλών ή μηδενικών εισοδημάτων, στερούνται επί 4-5 μήνες ιατρική και φαρμακευτική περίθαλψη, αφού «είναι στην διακριτική ευχέρεια του νοσοκομείου, αν χρειαστούν νοσηλεία και φάρμακα, να τους δεχτεί χωρίς να έχουν το βιβλιάριο στα χέρια τους», εξηγεί η κα Γρηγοριάδου.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο