Ανησυχία και εκνευρισμός στην κυβέρνηση για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Ανησυχία και εκνευρισμός στην κυβέρνηση για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Γράφει ο Τάσος Τσιφόρος

Έκδηλη ανησυχία επικρατεί στην κυβέρνηση σε σχέση με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και την ανεκτέλεστη παραγγελία των τριών υποβρυχίων τύπου 214, τα οποία και απαξιώνονται πριν καν παραδοθούν στο Πολεμικό Ναυτικό, αλλά και σε σχέση με την γενικότερη κατάσταση στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη χαρακτηριστικό της οποίας είναι η ανεργία και ο κίνδυνος εκπλειστηριασμού κρίσιμου υλικοτεχνικού εξοπλισμού καθώς, εμφανώς, η ιδιοκτήτρια εταιρεία έχει αφήσει τα Ναυπηγεία στην τύχη τους.

Την ίδια στιγμή, κυριαρχεί και ο εκνευρισμός καθώς η εικόνα αυτή επιδεινώνει εκ των πραγμάτων την πολιτική θέση και την «υπερασπιστική» γραμμή του Ευάγγελου Βενιζέλου και, συνολικά, της κυβέρνησης έναντι της πρότασης για εξεταστική που έχει καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ και προγραμματίζεται να συζητηθεί την προσεχή Τετάρτη στη Βουλή.

Σε μία χρονική στιγμή που το Π.Ν. θα έπρεπε να έχει ήδη στη δύναμή του και τα τέσσερα σκάφη, τρία εξ αυτών παραμένουν εν αχρηστία ενώ η επίλυση του προβλήματος παρουσιάζεται εξαρετικά σύνθετη.

Χθες, για δεύτερη φορά σε λίγες ημέρες, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη, υπό τον Πρωθυπουργό κ. Αντ. Σαμαρά, με τη συμμετοχή των Ευ. Βενιζέλου, Δημ. Αβραμόπουλου, Γ. Στουρνάρα και Δημ. Σταμάτη.

Στο Μαξίμου παρόντες ήταν και οι νομικοί που έχουν αναλάβει την εκπροσώπηση του ελληνικού Δημοσίου και οι οποίοι παρουσίασαν όλες τις εναλλακτικές προκειμένου, σε σύντομο χρονικό διάστημα, οι δύο αρχηγοί να καταλήξουν.

Δεδομένο, αυτή τη στιγμή, θα πρέπει να θεωρείται ένα στοιχείο: η ελληνική κυβέρνηση μοιάζει να προτιμά έναν συμβιβασμό και όχι την εκδίκαση της προσφυγής που έχει κάνει ο Ισκαντάρ Σάφα, ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων, στη διεθνή Διαιτησία. Κυβερνητικά στελέχη μοιάζουν να προβληματίζονται για την έκβαση της δικαστικής μάχης, η οποία πέραν όλων των άλλων θα τραβούσε σε μάκρος και, πιθανά, δεν θα έδινε λύση και στο ζήτημα της ολοκλήρωσης της κατασκευής των υποβρυχίων.

Από εκεί και πέρα, στο παρασκήνιο έχουν ακουστεί διάφορα σενάρια, κάθε ένα από τα οποία εμφανίζει ορατές αδυναμίες.

Η πρώτη εκδοχή είναι να προχωρήσει το ελληνικό δημόσιο στην καταβολή των πρόσθετων κεφαλαίων, περίπου 370 εκ. ευρώ, που ζητά η ιδιοκτήτρια για την ολοκλήρωση των υποβρυχίων! Ποιός μπορεί να το προτείνει και να αντέξει πολιτικά παραμένει άγνωστο, όταν το κόστος των υποβρυχίων έχει εκτοξευθεί ενώ η υπόθεση λαμβάνει, εκ νέου διαστάσεις, πολιτικής σύγκρουσης.

Το δεύτερο σενάριο έχει να κάνει με το εκκρεμές πρόστιμο της ΕΕ προς τα ναυπηγεία για παράνομες κρατικές επιχορηγήσεις, το οποίο ανέρχεται σε μισό δισεκατομμύριο ευρώ.

Σύμφωνα με αυτό, η Αθήνα ζητά από την εταιρεία του Ισκ. Σάφα να πληρώσει το ποσό και τον εξωθεί σε αποχώρηση, έχοντας διάδοχο σχήμα για την ανάληψη της εταιρείας ή προωθώντας το σενάριο της συνένωσης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Ελευσίνα, Σύρος σε μία κοινή εταιρεία. Ωστόσο, η προσφυγή του Ισκ. Σάφα παραμένει ένα ισχυρό χαρτί στα χέρια του.

Μεταξύ των δύο αυτών σεναρίων και φυσικά του ενδεχομένου να δικαιωθεί η προσφυγή Σάφα στη διαιτησία αναπτύσσονται αρκετά «ενδιάμεσα» σενάρια που προβλέπουν χαμηλή αποζημίωση και αποχώρηση του σημερινού ιδιοκτήτη από τη μονάδα, διαπραγματεύσεις με την Επιτροπή για την άρση ή τον περιορισμό του προστίμου ή ακόμη και ανάθεση στα Ναυπηγεία προγράμματος εκσυγχρονισμού άλλων μονάδων του στόλου.

Οι διαβουλεύσεις θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα καθώς οι κ.κ. Σαμαράς και Βενιζέλος αναμένουν από τους νομικούς να διερευνήσουν και άλλες εναλλακτικές. Κάτι απολύτως αιτιολογημένο καθώς όποια απόφαση κι αν ληφθεί, εφόσον περιλαμβάνει παροχές προς τα Ναυπηγεία είναι δεδομένο ότι θα προκαλέσει πολιτική θύελλα... 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο