Στο «θερμό κλίμα» που δημιούργησε και το έκτακτο Συμβούλιο της ΕΕ πραγματοποιήθηκαν στο Βερολίνο οι συναντήσεις της αντιπροσωπείας υπό την αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου με τη γερμανική κυβέρνηση για τον απολογισμό των δράσεων αλλά και περαιτέρω προγραμματισμό στο πλαίσιο της συμφωνίας για αναβαθμισμένη εταιρική σχέση μεταξύ Ελλάδας-Γερμανίας.

Η σχετική συμφωνία είχε υπογραφεί το Μάρτιο του 2010 μεταξύ του πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου και της καγκελαρίου Άνγκελας Μέρκελ.

“Επιβεβαιώσαμε τη βούλησή μας να συνεχίσουμε αυτή τη διαδικασία», είπε η κ. Ξενογιαννακοπούλου ενημερώνοντας τους Έλληνες ανταποκριτές στο Βερολίνο μετά το πέρας των διαβουλεύσεων.

Σημείωσε επίσης «τη μεγάλη αναγνώριση της Γερμανίας στις προσπάθειες που κάνει ο Έλληνας πρωθυπουργός, η ελληνική κυβέρνηση και η Ελλάδα συνολικά για τη δημοσιονομική προσαρμογή, την αντιμετώπιση της κρίσης, την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη». Η γερμανική πλευρά αντιμετωπίζει τη συνεργασία αυτή ως «πρότυπο εταιρικής σχέσης ανάμεσα σε κράτη-μέλη της ΕΕ», είπε η κ. Ξενογιαννακοπούλου.

Την ελληνική αντιπροσωπεία υπό την ΑΝΥΠΕΞ αποτέλεσαν οι υφυπουργοί Περιφερειακής Ανάπτυξης Ντίνος Ρόβλιας, Παιδείας Γιάννης Πανάρετος, και Εργασίας Βασίλης Κεγκέρογλου, οι γγ των υπουργείων Οικονομικών Ηλίας Πλασκοβίτης, Περιβάλλοντος Κώστας Μαθιουδάκης, Μεταφορών Θεοχάρης Τσιόκας. Από τη γερμανική πλευρά αντίστοιχοι καθ΄υλην αρμόδιοι συνομιλητές ήταν μεταξύ άλλων οι υφυπουργοί Εξωτερικών Βολφ-Ρούτχαρτ Μπορν, Οικονομίας Έρνστ Μπουργκμπάχερ, Παιδείας και Έρευνας Τόμας Ράχελ. Η συζήτηση πραγματοποιήθηκε κατ΄ αρχήν στο πλαίσιο ολομέλειας των δύο αντιπροσωπειών και ακολούθησε εξειδίκευση με συναντήσεις των κατά τομείς υπευθύνων. Και από τις δύο πλευρές εκφράστηκε η βούληση να συνεχιστεί αυτή η συνεργασία με νέα συνάντηση που προγραμματίζεται εντός του τρέχοντος έτους στην Αθήνα.

Εκ μέρους του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ο κ. Ρόβλιας είπε ότι παρουσίασε «ένα φάκελο με οκτώ θέματα, τα οποία μπορούν να αναπτύξουν τις διμερείς οικονομικές σχέσεις, να προσελκύσουν επενδύσεις στην Ελλάδα και να βοηθήσουν τις ελληνικές εξαγωγές προς τη Γερμανία». Μεταξύ αυτών είναι ο νέος νόμος για τις μεγάλες επενδύσεις «φαστ τρακ», με αντίγραφο και στη γερμανική γλώσσα, το διετές πρόγραμμα σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα «ΣΔΙΤ», καθώς και προτάσεις επιχειρηματικής συνεργασίας.

Ο γγ του υπουργείου Οικονομικών Ηλίας Πλασκοβίτης διαπίστωσε ότι «η γερμανική πλευρά είναι αποφασισμένη να συνεχίσει να είναι ενεργή οικονομικά μέσα στην ελληνική οικονομία».

Ο κ. Πλασκοβίτης διαπίστωσε ότι «έχουν επενδυτικά ενδιαφέροντα», τα οποία με τη σειρά τους ενδιαφέρουν και την Ελλάδα. Η ελληνική πλευρά παρουσίασε «με ειλικρίνεια» ένα χρονοδιάγραμμα των ενεργειών μέχρι το 2013, και ενημέρωσε για τις εκκρεμότητες σχετικά με τις υπάρχουσες γερμανικές επενδύσεις στην Ελλάδα.

Ο υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Πανάρετος διαπίστωσε ότι στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της έρευνας η Γερμανία και η Ελλάδα είναι «παράδειγμα δύο χωρών, μίας μεγάλης και μιας μικρής, που μάλλον με κάποια καθυστέρηση προχωρούν στις αναγκαίες αλλαγές στους δύο αυτούς τομείς». Επισημάνθηκε από κοινού η ανάγκη να επιταχυνθούν οι αλλαγές.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Βασίλης Κεγκέρογλου είπε ότι συζητήθηκαν το συνταξιοδοτικό και η σύνδεση με το προσδόκιμο ζωής, η ανεργία για άτομα άνω των 55 και η ασφάλεια στο χώρο εργασίας. «Και στα τρία αυτά θέματα με την μεταρρύθμιση που είναι ήδη σε υλοποίηση, έχουμε ήδη συγκεκριμένους μηχανισμούς που είναι πιο μπροστά και από τους ίδιους τους Γερμανούς», είπε ο κ. Κεγκέρογλου.

Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι «η σύνδεση με το προσδόκιμο έχει θεσμοθετηθεί ήδη από 15 Ιουλίου με ένα συγκεκριμένο μηχανισμό, όπου, μετά από τη σταδιακή εξίσωση που είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε σα χώρα, ανάμεσα σε άλλα, στις γυναίκες, το 2021, 1.1.2021, με βάση τη δεκαετία 10 20 τη μεταβολή στη μέση ηλικία, θα μπορεί να επαναπροσδιοριστεί αυτόματα πλέον από εκεί και πέρα το όριο συνταξιοδότησης. Και αυτό το σύστημα θα εφαρμόζεται ανά τριετία πλέον από το 2024 και μετά».

Ο γγ. Μεταφορών Θεοχάρης Τσιόκας διαπίστωσε «ζωηρό ενδιαφέρον» της γερμανικής πλευράς για τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Γερμανία δραστηριοποιείται στο χώρο των σιδηροδρόμων με εμπορικές μεταφορές στην Ουγγαρία, στη Ρουμανία και στη Βουλγαρία. «Αυτό ανοίγει ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο προκειμένου αυτή η γραμμή να καταλήξει μέχρι την Αθήνα», είπε ο κ. Τσιόκας. Εξίσου έντονο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το θέμα της δημιουργίας εμπορευματικών κέντρων. «Το λιμάνι της Αθήνας και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε συνδυασμό με το σιδηρόδρομο και το νομοθετικό πλαίσιο που θα πρέπει να υπάρξει στην Ελλάδα αποκτούν υψηλό ενδιαφέρον», είπε ο κ. Τσιόκας.