Τι συζητήθηκε πίσω από τις κλειστές πόρτες της συνάντησης Σαμαρά – Πούτιν

Τι συζητήθηκε πίσω από τις κλειστές πόρτες της συνάντησης Σαμαρά – Πούτιν

Γράφει ο Τάσος Τσίφορος  

Πρώτο βήμα, θετικό. Με αυτή τη λογική κινείται η ελληνική κυβέρνηση μετά το χθεσινό τετ α τετ του Αντώνη Σαμαρά με τον Πρόεδρο της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν. 

Μετά από μία μακρά περίοδο ψυχρότητας μετά το ναυάγιο της ΔΕΠΑ τον περασμένο Ιούνιο και εμπρηστικών δηλώσεων εκ μέρους της Μόσχας (σ.σ. μόλις τον περασμένο Αύγουστο ο ίδιος ο Πούτιν είχε χαρακτηρίσει την Ελλάδα ως «μια καλή χώρα, πνευματικά κοντινή μας, αλλά προφανώς προβληματική για επενδύσεις), η χθεσινή συνάντηση έρχεται να αποκαταστήσει ή τουλάχιστον να επιδιώξει να ανατάξει το κλίμα μεταξύ των δύο πλευρών. 

Ο κ. Σαμαράς προχώρησε σε δημόσια πρόσκληση προς τον Ρώσο Πρόεδρο για επενδύσεις ενώ έθεσε και ρητώς το ελληνικό αίτημα για μείωση του κόστους φυσικού αερίου με το οποίο τροφοδοτείται η Ελλάδα από τη Gazprom. Από την πλευρά του, ο κ. Πούτιν αναφέρθηκε στο μεγάλο τουριστικό ρεύμα από τη Ρωσία προς την Ελλάδα και εμφανίστηκε πρόθυμος να συζητήσει την ελληνική ατζέντα. 

Τι όμως συζητήθηκε πίσω από τις κλειστές πόρτες της συνάντησης Σαμαρά – Πούτιν; Σύμφωνα με πληροφορίες του newpost.gr, το κλίμα ήταν θερμό, παρά τις αιτιάσεις των ρώσων για σειρά θεμάτων, μεταξύ των οποίων η χορήγηση βίζας, η ελληνική στάση στο ζήτημα των αγωγών (η Αθήνα προτίμησε τον ΤΑΡ) αλλά και των αρκετών ανεκπλήρωτων δεσμεύσεων που ανέλαβε η Αθήνα προς τη Μόσχα. Ως προς τα ελληνικά θέματα, όπως σημείωναν κυβερνητικές πηγές, σε φάση ωρίμανσης φαίνεται ότι μπαίνει η διαδικασία ικανοποίησης του ελληνικού αιτήματος για μείωση της τιμής του φυσικού αερίου. 

Ο κ. Πούτιν μπορεί να απέφυγε να πάρει σαφή θέση, ωστόσο φέρεται να έδειξε την κατανόησή του στις ελληνικές θέσεις και δεσμεύτηκε να ασχοληθεί με το ζήτημα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διαβουλεύσεις εμπειρογνωμόνων της Αθήνας με τη ρωσική πλευρά για το θέμα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και εκτιμάται ότι σχετικά σύντομα θα υπάρξουν θετικές ειδήσεις. 

Για τη ΔΕΠΑ και οι δύο πλευρές μοιάζουν να αποδέχονται ως τετελεσμένο το ναυάγιο του φλερτ με τη Gazprom. Αιτία δεν αποτελούν οι μεταξύ τους διαφορές αλλά η στάση της Ε.Ε. που εγκαλεί το ρωσικό κολοσσό για μονοπωλιακές πρακτικές. Άλλωστε, εδώ και έτη η Ευρώπη αντιμετωπίζει με… ανησυχία την ενεργειακή της εξάρτηση από τη Μόσχα και αναζητά εναλλακτικούς διαύλους, όπως ο διερχόμενος από την βόρεια Ελλάδα ΤΑΡ. 

Ως προς το υπόλοιπο πακέτο ιδιωτικοποιήσεων, Σαμαράς και Πούτιν συζήτησαν για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα λιμάνια. Οι ρώσοι ενδιαφέρονται για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, τόσο για την επιβατική κίνηση όχι και την εμπορευματική. Πέραν, όμως, των εκκρεμότήτων με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το ζήτημα του δικτύου, επιδιώκουν να εξασφαλίσουν «πακέτο» τους σιδηροδρόμους με ένα τουλάχιστον λιμάνι της βορείου Ελλάδος, προτιμητέα αυτό της Θεσσαλονίκης.

Ιδεατό σενάριο για τη Μόσχα θα ήταν, κι αυτό φαίνεται ότι ζήτησε εκ νέου ο κ. Πούτιν από τον Πρωθυπουργό, σιδηρόδρομοι και λιμάνι να περιληφθούν σε μία ενιαία διακήρυξη αποκρατικοποίησης, ώστε ο πλειοδότης να έχει διασφαλισμένη τη διασύνδεση. Ωστόσο, ένα τέτοιο σενάριο απορρίπτεται από την ελληνική πλευρά ενώ και σε αντίθετη περίπτωση μοιάζει πολύ πιθανόν ότι θα ετίθετο βέτο από πλευράς Κομισιόν.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο