Σε υψηλούς τόνους η συζήτηση του νομοσχεδίου για το ΠΕΔΥ

Σε υψηλούς τόνους η συζήτηση του νομοσχεδίου για το ΠΕΔΥ

Τα ζητήματα χρηματοδότησης της πρωτοβάθμιας υγείας και η έκδηλη καχυποψία της αντιπολίτευσης ως προς τους σκοπούς της κυβέρνησης, κυριαρχούν στην πολιτική αντιπαράθεση για το Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας, στην Ολομέλεια της Βουλής.

Κατά τη σημερινή, επί της αρχής συζήτηση του νομοσχεδίου, οι «σφαιρικοί προϋπολογισμοί» των μονάδων του ΠΕΔΥ, με στόχο τον περιορισμό της σπατάλης, σε συνδυασμό με συγκεκριμένες αναφορές της Έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ερμηνεύονται από την αντιπολίτευση ως συγκρότηση ενός Δικτύου πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, με μειωμένο προϋπολογισμό και παροχές- και με ενδεχόμενη μείωση του αριθμού των γιατρών κατά 2200.

Αντίστοιχα, η άμεση επιβολή της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, για όσους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ επιλέξουν να ενταχθούν στο Δίκτυο, μεταφράζεται ως απόπειρα αποβολής των γιατρών του ΕΟΠΥΥ χωρίς αποζημίωση.

Η κυβερνητική επιλογή να παραμείνει ο ΕΟΠΥΥ, ως αποκλειστικός αγοραστής υπηρεσιών υγείας και όχι ως πάροχος, αντιμετωπίζεται από την αντιπολίτευση ως απόπειρα περαιτέρω διευκόλυνσης της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας στον χώρο της υγείας.

«Αμφισβητούμε και την πρόθεση και τη μεθόδευση», δήλωσε χαρακτηριστικά ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Ανδρέας Ξανθός.

Ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, αν και κινήθηκε στην ομιλία του σε ηπιότερους τόνους απ' ό,τι τις προηγούμενες ημέρες, δεν παρέλειψε να αντιγυρίσει τις κατηγορίες στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, εγκαλώντας τους πως εγκατέλειψαν τις θέσεις, που, μέχρι πριν τρεις μήνες, παρουσίαζαν για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, «καθώς μυρίστηκαν τα ψηφαλάκια των γιατρών».

«Ενοποιούμε τα δύο παράλληλα συστήματα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (νοσοκομεία- αγροτικά ιατρεία και ΕΟΠΥΥ). Ο διοικητής της κάθε Περιφέρειας θα μπορεί να βλέπει ταυτόχρονα το πολυιατρείο και το κέντρο υγείας και θα μπορεί να τα συνδυάζει. Είναι τόσο κακό να το κάνουμε;» αναρωτήθηκε ο κ. Γεωργιάδης.

«Η Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας αναφέρει ότι ήδη οι δημόσιες δαπάνες για την πρόληψη έχουν μειωθεί κατά 40% το τελευταίο διάστημα. Αυτό που υπηρετεί το νομοσχέδιο, είναι η συμπίεση των αναγκών των ανθρώπων σε ένα ασφυκτικό δημοσιονομικό πλαίσιο, που δεν αμφισβητείται», παρατήρησε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Α. Ξανθός.

«Αυτό που προέχει για μας είναι να ανακουφιστεί η κοινωνία από την ανθρωπιστική κρίση που βιώνει. Χρειάζεται η άριστη δυνατή στελέχωση και ανοικτές δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας. Δεν περισσεύουν δομές- τις οποίες προβλέπετε να μειώσετε μετά από ένα εξάμηνο. Το κρίσιμο ζήτημα για μας, δεν είναι η συγκράτηση του κόστους, αλλά η κάλυψη της ανάγκης», τόνισε ο κ. Ξανθός.

«Σίγουρα υπάρχουν και προβλήματα χρηματοδότησης», απάντησε ο εισηγητής της ΝΔ και πρώην υφυπουργός Υγείας Γ. Κωνσταντόπουλος. «Σίγουρα υπάρχουν και πολλά άλλα προβλήματα, όπως οι πολλές υπουργικές αποφάσεις. Εδώ είμαστε όμως για να τα λύσουμε- και να παρακολουθήσουμε την εφαρμογή και την ταχύτητά τους. Όλα τα άλλα είναι προφάσεις εν αμαρτίαις», παρατήρησε.

«Και στο παρελθόν δώσαμε χρήματα στην υγεία- και έγινε το πάρτι: Όχι από πέντε πολιτικούς, αλλά από ολόκληρους κλάδους», σχολίασε αργότερα ο Π. Ρήγας (ΠΑΣΟΚ). «Πόροι δεν θα βρεθούν ποτέ, εάν δεν αποφασίσουμε να κάνουμε μια βαθειά αλλαγή στο σύστημα, με πρώτο βήμα αυτό το νομοσχέδιο», υποστήριξε και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του κόμματος Πάρις Κουκουλόπουλος.

«Οι παλινωδίες και η διγλωσσία του ΣΥΡΙΖΑ αποσκοπούν από τη μια να δώσει επιτυχείς εξετάσεις καταλληλότητας στο κεφάλαιο και από την άλλη να ενσωματώσει την αγανάκτηση των λαϊκών στρωμάτων», παρατήρησε για λογαριασμό του ΚΚΕ, ο Γ. Λαμπρούλης. «Το νομοσχέδιο θα υποβαθμίσει σημαντικά την παροχή υγείας», υπογράμμισε ο Ν. Καραθανασόπουλος (ΚΚΕ), υποδεικνύοντας ότι «η Λευκή Βίβλος της ΕΕ για την υγεία, θεωρεί το αγαθό αυτό ατομική και όχι κρατική ευθύνη».

«Η μεταρρύθμιση γίνεται λόγω μνημονιακών εντολών, με στόχο την πάση θυσία περικοπή της δαπάνης για την υγεία», εκτίμησε ο Π. Μελάς (ΑΝΕΛ) και πρόσθεσε ότι «η περικοπή της δημόσιας δαπάνης θα μετακυλήσει (το κόστος) στις τσέπες των Ελλήνων πολιτών».

«Για ακόμη μια φορά, ακολουθούμε την εύκολη λύση, που οι ξένοι μάς επιβάλλουν. Καθιστάτε τους Έλληνες ασθενείς και τους επαγγελματίες της υγείας πειραματόζωα, εφαρμόζοντας ένα πακέτο καταστροφικών μέτρων, που δεν έχουν εφαρμοστεί στο σύνολό τους σε καμμία ευρωπαϊκή χώρα», παρατήρησε ο Δ. Κουκούτσης (Χρυσή Αυγή).

«Προκαλώ όποιον εκ των συναδέλφων το επιθυμεί, να μου υποδείξει σε ποιο σημείο του Μνημονίου υπάρχει οποιαδήποτε παράγραφος που να συνδέεται με το παρόν νομοσχέδιο», απάντησε ο Άδωνις Γεωργιάδης. «Η μεταρρύθμιση αυτή είναι δική μας. Αυτό που δεν έγινε από το 1979 μέχρι σήμερα, το κάνουμε τώρα υπό την πίεση της ανάγκης, η οποία γίνεται σύμμαχός μας σ' αυτή την περίπτωση- ο βασικότερος μοχλός», πρόσθεσε.

«Αυτό είναι το πιο συνηθισμένο επιχείρημα του νεοφιλελευθερισμού: “Η κρίση ως ευκαιρία"», απάντησε αργότερα ο Χρήστος Μαντάς (ΣΥΡΙΖΑ).

«Παραμένουν ασαφείς οι εργασιακές σχέσεις των γιατρών. Η πλήρης και αποκλειστική εργασία προϋποθέτει και την ικανοποιητική αμοιβή τους. Δεν διασφαλίζεται η 24ωρη κάλυψη του πληθυσμού επί τη βάσει ενός τεκμηριωμένου υγειονομικού χάρτη», ανέφερε η Κατερίνα Μάρκου (ΔΗΜΑΡ). Αργότερα, πάντως, ο εκπρόσωπος του κόμματος Νίκος Τσούκαλης διευκρίνισε πως το κόμμα του θα ψηφίσει πολλά από τα άρθρα του νομοσχεδίου.

«Υπάρχουνε καλές προθέσεις, αλλά ανέξοδα- και χωρίς να υπάρχουν τα συγκεκριμένα μέτρα για να τις υλοποιήσουν», ανέφερε ο εισηγητής των ανεξάρτητων βουλευτών Οδυσσέας Βουδούρης. «Μιλάτε στο άρθρο 1 για παροχή ανακουφιστικής και παρηγορητικής φροντίδας, ωστόσο σχετικό νομοσχέδιο που είχε κάνει ο Δ. Αβραμόπουλος το 2008, παραμένει ανεφάρμοστο. Αν θέλατε μεταρρύθμιση θα έπρεπε να το περιλάβετε και να βάλετε και χρονοδιάγραμμα», συμπλήρωσε.

Στο επίμαχο ζήτημα της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των γιατρών του ΠΕΔΥ, αναφέρθηκε και ο βουλευτής της ΝΔ Νικήτας Κακλαμάνης, ζητώντας μια μεταβατική περίοδο για όσους διατηρούν ιδιωτικό ιατρείο, τουλάχιστον μέχρι την αξιολόγησή τους. «Δεν μπορείς να κάνεις μεταρρύθμιση χωρίς να έχεις με το μέρος σου την πλειοψηφία των λειτουργών που θα κληθούν να την υλοποιήσουν», υποστήριξε. Ο βουλευτής θεώρησε, επίσης, «ασαφή» τη χρηματοδότηση του Δικτύου, όπως καταγράφεται στην Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους- και επισήμανε τον κίνδυνο δημιουργίας ολιγοπωλίων, στο πλαίσιο της αγοράς ιατρικών υπηρεσιών εκ μέρους του ΕΟΠΥΥ.

«Εμείς κάνουμε την πολιτική επιλογή, να έχουν οι γιατροί του ΠΕΔΥ το ίδιο καθεστώς με τους γιατρούς του ΕΣΥ. Η συνύπαρξη δύο διαφορετικών εργασιακών καθεστώτων, θα ήταν δύσκολα διαχειρίσιμη», απάντησε ο Άδωνις Γεωργιάδης. Όσο για τη δυνατότητα μιας μεταβατικής περιόδου για τους γιατρούς που ήδη εργάζονται στον ΕΟΠΥΥ διατηρώντας και ιδιωτικό ιατρείο, ο υπουργός Υγείας διευκρίνισε πως στο σημείο αυτό, το υπουργείο κινήθηκε με γνώμονα το επαγγελματικό συμφέρον των νέων γιατρών.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο