Αντιπαράθεση στη Βουλή για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ

Αντιπαράθεση στη Βουλή για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ

Μια πρώτη αντιπαράθεση κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, «αφιερωμένη» στην σχεδόν πλήρη ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, σημειώθηκε σήμερα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης θεώρησε αναγκαία την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης του λιμανιού, τόσο για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων της χώρας, όσο και για την περαιτέρω αναβάθμιση του λιμανιού, με διατήρηση αν όχι και επαύξηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας.

Απέναντι στις κατηγορίες του ΣΥΡΙΖΑ περί «ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας» και στο επιχείρημα ότι το σύνολο των παραγωγικών φορέων του Πειραιά αντιτίθεται στην ιδιωτικοποίηση, ο κ. Βαρβιτσιώτης αμφισβήτησε ότι τα Επιμελητήρια έχουν λάβει θέση - και θεώρησε τις υπόλοιπες κινητοποιήσεις ως «υποκινούμενες» και «καλλιεργούμενες στη βάση μύθων», καθώς «οι υποδομές των λιμένων, η δημόσια περιουσία, δεν ιδιωτικοποιούνται, αλλά προστατεύονται συνταγματικά».

«Για να πετύχει την επανεκκίνηση της οικονομίας της, η χώρα θα πρέπει να δεχθεί ξένους επενδυτές. Να μην τους διώχνει, να μην τους απειλεί, να μην τους προπηλακίζει, να μην ποινικοποιεί τη διάθεσή τους να επενδύσουν στη χώρα»,υπογράμμισε.

Το μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς ανήκει σήμερα σε ποσοστό 74% στο Δημόσιο. Επιλογή της κυβέρνησης είναι να πουλήσει το 67%, κρατώντας για λογαριασμό του Δημοσίου το 7%. Η ιδιωτικοποίηση αυτή έχει προκαλέσει την αντίδραση της διοίκησης του ΟΛΠ, αλλά και κοινωνικών φορέων που έχουν συστήσει Επιτροπή ενάντια στην σχεδιαζόμενη ιδιωτικοποίηση, έκδοση της οποίας παρουσίασε η Νάντια Βαλαβάνη (ΣΥΡΙΖΑ).

Η πώληση αποσκοπεί αφενός στην απομείωση του χρέους («η Βουλή έχει ήδη εγκρίνει τον στόχο της συγκέντρωσης 2,3 δισ. ευρώ από την αποκρατικοποίηση» υπενθύμισε ο υπουργός) και αφετέρου στην πραγματοποίηση σειράς επενδύσεων εκ μέρους του αγοραστή για ίδιον όφελος, που θα αναβαθμίσουν και τη γεωστρατηγική θέση του λιμανιού του Πειραιά.

«Το τίμημα θα χαθεί στην τρύπα του δημοσίου χρέους - και αργά ή γρήγορα θα κουρευτεί και θα πάει εντελώς τζάμπα», αντέτεινε η Νάντια Βαλαβάνη (ΣΥΡΙΖΑ).

«Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε επιμέρους παραχωρήσεις σε όλες τις χρήσεις του λιμανιού, γιατί θα έμεναν στο ελληνικό Δημόσιο οι ζημιογόνες χρήσεις», εξήγησε ο Μ. Βαρβιτσιώτης, ο δε πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Κ. Μανιατόπουλος χαρακτήρισε τον ΟΛΠ ζημιογόνο, υποδεικνύοντας ότι τα κέρδη ύψους 9,5 εκατ. ευρώ που παρουσιάζει, οφείλονται στα κέρδη που αποφέρει στο Δημόσιο η σύμβαση παραχώρησης της COSCO.

«Ποιος θα κάνει τις επενδύσεις; Οι επιμέρους παραχωρησιούχοι με τα 3 και 5 εκατ. ευρώ; Για να κάνει κανείς επενδύσεις πρέπει να έχει μέλλον δεκαετιών μπροστά του, ώστε να βάλει δέκα για να πάρει δεκαπέντε», ανέφερε ο κ. Μανιατόπουλος. Ειδικότερα δε, για την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας, σημείωσε πως «μία συνέχιση εταιρείας (σ.σ. όπως στην περίπτωση του ιδιωτικοποιημένου ΟΛΠ) έχει στην πλάτη της και το προσωπικό. Μια διακοπή ή αλλαγή νομικού προσώπου ωστόσο, δεν το έχει».

«Η προσδοκία σας είναι να προσελκύσετε επενδυτές, όταν το κομμάτι που θα εκχωρήσετε θα είναι το ζημιογόνο. Το σχέδιό σας μπάζει» παρατήρησε ο Γιάννης Κουτσούκος (ΠΑΣΟΚ).

«Το 2004, το λιμάνι του Πειραιά ήταν το δέκατο στην Ευρώπη και σήμερα είναι το τρίτο, με προοπτικές να γίνει το πρώτο, το 2016. Αυτό έγινε λόγω της σύμβασης με την COSCO, της ανάπτυξης του ιδιωτικού του τομέα», παρατήρησε ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας, Μανώλης Κεφαλογιάννης (ΝΔ).

«Το εμπορικό τμήμα του λιμανιού, είτε ήταν στον ΟΛΠ, είτε στην COSCO, ήταν το κερδοφόρο», απάντησε ο Θ. Δρίτσας (ΣΥΡΙΖΑ). «Το 2012, ο ΟΛΠ έδωσε 6,9 εκατ. ευρώ ως μερίσματα. Η COSCO έδωσε 4,8 εκατ. ευρώ, ενώ έχει και την επιστροφή ΦΠΑ», συμπλήρωσε.

«Με την σύμβαση παραχώρησης στην COSCO, χάθηκαν συνολικά 1000 θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης, 400 βγήκαν με εθελούσια έξοδο που πλήρωσε το Δημόσιο, ενώ οι υπόλοιποι εκδιώχθηκαν και αντικαταστάθηκαν από 250 μόνιμους που πληρώνονται ως ανειδίκευτοι και 150 που πληρώνονται εκ περιτροπής ενοικιαζόμενοι από υπεργολάβους», παρατήρησε η Νάντια Βαλαβάνη.

«Η διαφορά μας είναι ανάμεσα στο αύριο και τη συντήρηση του χθες. Οι λογικές που ακολουθήθηκαν μέχρι τώρα, σκοτώσανε την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος» είπε η Ντόρα Μπακογιάννη (ΝΔ).

«Θεωρείτε το δημόσιο τομέα ανίκανο να διαχειριστεί την περιουσία του και την παραχωρείτε σε μια κρατική εταιρεία της Κίνας», απάντησε η Νάντια Βαλαβάνη (ΣΥΡΙΖΑ).

«Ο διαγωνισμός κατά κανένα τρόπο δεν σχεδιάστηκε για να εξυπηρετήσει τους Κινέζους, αλλά για να έρθει ο κάθε ενδιαφερόμενος. Δίνουμε ακόμα και ευελιξία να πληρωθούν τα τεχνικά κριτήρια στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού», απάντησε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Γιάννης Εμίρης.

«Το 51% του ΟΛΠ πρέπει να μείνει στους Έλληνες. Να γίνουν επενδύσεις - αλλά όχι να πουλιούνται και να ξεπουλιούνται οι πλουτοπαραγωγικές μας πηγές», παρατήρησε ο Παναγιώτης Μελάς (Ανεξάρτητοι Έλληνες).

«Εμείς έχουμε κάποιους κανόνες που προφυλάσσουν το δημόσιο συμφέρον», απάντησε ο Κ. Μανιατόπουλος.«Θα πάρουμε προσφορές, θα έχουμε ανεξάρτητη αποτίμηση της πραγματικής αξίας. Αν οι προσφορές είναι πιο κάτω, δεν προχωράμε», πρόσθεσε.

«Με την ιδιωτικοποίηση του τομέα της ακτοπλοΐας, υπάρχει το ενδεχόμενο να περάσουμε σε αύξηση των εισιτηρίων», παρατήρησε ο Φ. Σαχινίδης (ΠΑΣΟΚ).

«Στη συμφωνία θα προβλέπεται ρητά πως το τιμολόγιο θα τελεί υπό την έγκριση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου», απάντησε ο Μ. Βαρβιτσιώτης.

«Και το αεροδρόμιο της Χόχτιφ στα Σπάτα είναι το ακριβότερο στην Ευρώπη. Παρενέβη μήπως καμία ρυθμιστική αρχή;» ρώτησε η Μίκα Ιατρίδη (ΑΝΕΛ).

«Παραχωρείτε όλο το πακέτο των δράσεων και γι' αυτό, κατ' εξοχήν θα έπρεπε να είχε υπάρξει πρώτα μια δημόσια λιμενική αρχή. Εδώ πάμε να εφαρμόσουμε πλήρως ένα νεοφιλελεύθερο μοντέλο», παρατήρησε η Ασημίνα Ξηροτύρη (ΔΗΜΑΡ).

«Είμαστε αντίθετοι στην πώληση του ΟΛΠ. Αναρωτιούνται πολλοί αν θα γίνει στην ουσία ένα ιδιωτικό μονοπώλιο στον ΟΛΠ, σε τομείς όπως η κρουαζιέρα και η ναυπηγοεπισκευή», δήλωσε ο Νίκος Κούζηλος (Χρυσή Αυγή).

«Υπάρχει η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, αλλά ακόμα δεν έχει στελεχωθεί. Βρισκόμαστε σε διαρκή συνεννόηση με την Task Force και την Τρόικα, ώστε να διαμορφώσουμε την Αρχή και να θέσουμε το πλαίσιο εποπτείας της ελεύθερης πρόσβασης στις λιμενικές υπηρεσίες», απάντησε ο υπουργός.

«Οι μονοπωλιακοί όμιλοι δεν θέλουν υποβαθμισμένα λιμάνια. Η ιδιωτικοποίηση θα αναβαθμίσει το λιμάνι του Πειραιά και 2-3 ακόμη στην Ελλάδα, αλλά τα υπόλοιπα θα γίνουν στάχτη και μπούρμπερη. Θα υπάρξει ραγδαία επιδείνωση της θέσης των λαϊκών στρωμάτων», προέβλεψε ο Νίκος Καραθανασόπουλος (ΚΚΕ). «Τι σημασία έχει αν το λιμάνι βρίσκεται στον ΟΛΠ ή το ΤΑΙΠΕΔ; Την ίδια πολιτική δεν εφαρμόζουν; Αν είναι καλύτερο το αντίτιμο της ιδιωτικοποίησης, δεν θα είναι ξεπούλημα; Λαϊκό συμφέρον είναι η ακτοπλοϊκή σύνδεση και όχι η διαμετακομιστική δραστηριότητα», τόνισε ο βουλευτής.

«Συμφωνώ απόλυτα με την ανάλυση του ΚΚΕ», δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας. «Δύο πολιτικές υπάρχουν: Η δική μας πολιτική, με ένταξη του Πειραιά στα διευρωπαϊκά δίκτυα και αύξηση της διαμετακομιστικής του δραστηριότητας - και η αριστερή πολιτική που εκφράζει το ΚΚΕ, με κλειστή τη χώρα και τα λιμάνια στην εξυπηρέτηση της ελληνικής και μόνον, εργατικής τάξης», σχολίασε ο Μ. Βαρβιτσιώτης.

«Διαπιστώνω σήμερα πως ούτε και κοινοβουλευτική πλειοψηφία δεν υπάρχει ως συναίνεση, καθώς το ΠΑΣΟΚ επιφυλάσσεται», συμπέρανε ο Θοδωρής Δρίτσας (ΣΥΡΙΖΑ).

«Η ορθή διαδικασία θα ήταν τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ να είναι έτοιμα και, εφόσον επεξεργαστούν τα όσα είπαμε, να καταθέσουν ένα πλήρες σχέδιο σε μια μελλοντική συνεδρίαση», απάντησε ο Γ. Κουτσούκος (ΠΑΣΟΚ).

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο