Τα γεράκια με «πηλίκιο» σώζουν τα πανίσχυρα F-16 και Mirage!

Τα γεράκια με «πηλίκιο» σώζουν τα πανίσχυρα F-16 και Mirage!

Γράφει ο Γιάννης Κοκκινίδης

Μπορεί τα μαχητικά αεροσκάφη να είναι πανίσχυρα ,με τα οπλικά συστήματα που διαθέτουν και τους δυνατούς κινητήρες τους που τους προσδίδουν ταχύτητες μεγαλύτερες του ήχου, ωστόσο είναι ευάλωτα. Κινδυνεύουν να «γκρεμιστούν» από ένα σπουργίτι όπως αποδεικνύεται από τα ατυχήματα που έχουν καταγραφεί και σημειώνονται παγκοσμίως .

Μπορεί να κινδυνέψει ο πιλότος του μαχητικού ακόμα και να καταστραφεί ένα αεροσκάφος αξία άνω των 50.000.000 ευρώ αν κάποιο πτηνό βρεθεί στην πορεία του.

(τη φωτό την αναδημοσιεύουμε από το pa-inf.gr)

Ο κίνδυνος εγκυμονεί την ώρα της απογείωσης αλλά και της προσγείωσης του αεροσκάφους.

Αιτία , οι γλάροι, τα ψαρόνια, τα κοράκια, τα σπουργίτια και τα άγρια γεράκια τα οποία πετούν ανεξέλεγκτα στα αεροδρόμια της Πολεμικής και της Πολιτικής Αεροπορίας . Τα πουλιά αυτά μπορούν να μπουν στον αεραγωγό του αεροσκάφους και να καταστρέψουν τον κινητήρα ή να σπάσουν την καλύπτρα του αεροπλάνου και να τραυματιστεί ο πιλότος του με απρόβλεπτες συνέπειες.

Τα αεροδρόμια που είναι μεγάλες, ανοιχτές εγκαταστάσεις απομακρυσμένες από τις πόλεις βρίσκουν καταφύγιο πολλών ειδών πουλιά. Οι διάδρομοι τροχοδρόμησης των αεροπλάνων βρίσκονται ανάμεσα σε χωράφια με ξερά χόρτα όπου αναπαύονται αρκετά πτηνά .

Όταν η σιωπή «σπάει» από τον ήχο κάποιου κινητήρα αυτά σηκώνονται ομαδικά και τρομαγμένα. Έτσι δεν είναι θέμα τύχης αν θα βρεθούν στην πορεία του αεροσκάφους, αλλά θέμα πιθανοτήτων. Από το 1974 έως σήμερα η Πολεμική Αεροπορία μετρά πάνω από πέντε μείζονα ατυχήματα από χτύπημα πτηνών που βρέθηκαν στην πορεία του μαχητικού.

Το 1999 το ΓΕΑ αποφάσισε να χρησιμοποιηθούν εκπαιδευμένα γεράκια ,επικουρικά, στα στρατιωτικά αεροδρόμια που παρουσίαζαν τη μεγαλύτερη συχνότητα περιστατικών προσκρούσεων πτηνών. Μέχρι σήμερα έχουν εκπαιδευτεί 25 υπαξιωματικοί και 43 γεράκια . Η εκπαίδευση των γερακιών πραγματοποιείται συγχρόνως με την εκμάθηση του προσωπικού και διαρκεί περίπου 4 μήνες.

Γενικά το γεράκι δεν εξημερώνεται εύκολα και αυτό γιατί είναι πάντα καχύποπτο και δεν αφοσιώνεται εύκολα στο αφεντικό του.Οι «χειριστές» γερακιών είναι μόνιμοι υπαξιωματικοί που δηλώνουν επιθυμία να ασχοληθούν με αυτό . Η Πολεμική Αεροπορία προμηθεύεται τα περισσότερα γεράκια από το μοναδικό εκτροφείο που υπάρχει στη χώρα μας και βρίσκεται στη Δράμα. Στην επιλογή των πλέον κατάλληλων ειδών γερακιών που θα επιχειρούν σε συγκεκριμένα στρατιωτικά αεροδρόμια της χώρας ,λαμβάνονται υπ όψη μία σειρά παραμέτρων ,όπως η μέση θερμοκρασία του περιβάλλοντος, που θα κληθούν να «δουλέψουν» και τα είδη των πτηνών που απειλούν τα μαχητικά αεροσκάφη.

Ένα καλά γυμνασμένο γεράκι εκτελεί ταχύτερες πτήσεις και με μεγαλύτερη διάρκεια αποτελώντας μεγάλη απειλή για τα πτηνά που βρίσκονται στην περιοχή του αεροδρομίου.

Το γεράκι που έχει τεθεί στην υπηρεσία της Πολεμικής Αεροπορίας κυνηγά μέχρι να απομακρύνει τον κίνδυνο από την ευαίσθητη περιοχή και αμέσως καλείται από τον εκπαιδευτή του που το αποτρέπει από το να συλλάβει το θήραμά του , Και αυτό γιατί ένα χορτάτο γεράκι είναι ανεξάρτητο και δεν υπακούει μετά σε καμία εντολή(!).

Έχει παρατηρηθεί ότι μετά από παρέλευση ενός μηνός περίπου , με καθημερινές πτήσεις γερακιών υπάρχει σημαντική μείωση συγκέντρωσης πτηνών στα στρατιωτικά αεροδρόμια. Σταματούν πλέον και να περνούν άλλα πτηνά διότι έχουν αντιληφθεί ότι υπάρχει γι αυτά θανάσιμος κίνδυνος.

Η ομάδα εκφοβισμού πτηνών αποτελείται από 4-6 εκπαιδευμένα γεράκια.

Οι πτητικές δυνατότητες των γερακιών είναι εντυπωσιακές έως απίστευτες. Όταν εφορμούν ενάντια στη λεία τους αναπτύσσουν ταχύτητες που φθάνουν τα 180 έως 250 mph. Σε ελιγμούς διαφυγής ο πετρίτης (είδος γερακιού) μπορεί να ελιχθεί μέχρι και τα 25g (!). Το μέγεθος αυτός μπορεί να γίνει αντιληπτό αν σκεφτεί κανείς ότι ο πιλότος στο μαχητικό αντέχει μέχρι 9g επιτάχυνση. Μπορεί να ανέβει μέχρι και τα 15.000 πόδια (ή 5000 μέτρα). Τα γεράκια με πηλήκιο εκτελούν καθημερινές ολιγόλεπτες επαναλαμβανόμενες πτήσεις στα σημεία που κινούνται τα αεροσκάφη, Το μόνο τους αρνητικό είναι ότι δεν μπορούν να «δουλέψουν» σε θερμοκρασίες πάνω των 30 βαθμών Κελσίου και αν επιχειρήσουν σε ισχυρούς ανέμους μπορεί να μην επιστρέψουν στον εκπαιδευτή τους.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο