Με συμφωνία με τον Σάφα τα τέσσερα υποβρύχια τύπου 214 στο Πολεμικό Ναυτικό

Γράφει ο Γιάννης Κοκκινίδης

Αιφνιδιαστική εξέλιξη στο θέμα των υποβρυχίων τύπου 214 υπήρξε πριν από λίγη ώρα. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος κατάφερε και πέτυχε συμφωνία με τον ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) .

Σύμφωνα με δήλωσή του Δημήτρη Αβραμόπουλου «Τα τέσσερα υποβρύχια του Πολεμικού μας Ναυτικού «ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ», «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» και «ΩΚΕΑΝΟΣ», που έχουν κατασκευαστεί στα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά, περιέρχονται από σήμερα στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.

Μετά από συμφωνία με τα ΕΝΑΕ, το Πολεμικό Ναυτικό αναλαμβάνει με τους υπεργολάβους και τους εργαζόμενους, των οποίων η απασχόληση διασφαλίζεται πλήρως, την ολοκλήρωση των εργασιών που απομένουν και των δοκιμών θαλάσσης, προκειμένου να ενταχθούν στο στόλο μας.

Τίθεται έτσι οριστικά τέρμα σε μια πολυετή περιπέτεια, διασφαλίζοντας πλήρως τα χρήματα του ελληνικού δημοσίου που υπάρχουν διαθέσιμα στον προϋπολογισμό του Υπουργείου μας για την ολοκλήρωση των εργασιών των Υποβρυχίων, αναβαθμίζοντας και ενισχύοντας έτσι την άμυνα της χώρας.

Μετά την επιτυχή, για το Ελληνικό Δημόσιο, επίλυση του εξαιρετικά δύσκολου προβλήματος των Υποβρυχίων από το Υπουργείο Άμυνας, το Υπουργείο Ανάπτυξης θα συνεχίσει, ως αρμόδιο πλέον Υπουργείο, την προσπάθεια συνολικής επίλυσης του προβλήματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Για το αποτέλεσμα αυτό, έχει ενημερωθεί ο κ. πρωθυπουργός, ο οποίος έχει εξ αρχής παρακολουθήσει τον όλο χειρισμό του θέματος.

Την ερχόμενη εβδομάδα, θα γίνει ενημέρωση της Επιτροπής Άμυνας και Εξοπλισμών της Βουλής.

Για τα υποβρύχια αυτά το Ελληνικό Δημόσιο είχε δώσει έως τώρα 2,7 δισ. και αντί για τέσσερα είχε παραλάβει μόλις το ένα. Η όλη ιστορία μπερδεύτηκε από τότε που ο πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος είχε αναμειχθεί και …μεσολαβήσει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά να φύγουν από την ιδιοκτησία των Γερμανών και να αγοραστούν από τον Ι. Σάφα.

Μέχρι πρότινος ο νέος ιδιοκτήτης Ι. Σάφα απαιτούσε να του δοθούν 150 εκατ. ευρώ για να μας δώσει τα τρία σχεδόν έτοιμα υποβρύχια που βρίσκονταν τα δύο στα υπόστεγα αλλά και ένα έξω από αυτά.

Οι τελικές διαπραγματεύσεις ολοκληρώθηκαν πριν από λίγες ώρες. Το όλο θέμα τα τελευταία τέσσερα με πέντε χρόνια φαίνονταν ότι ήταν «γόρδιος δεσμός» που δεν μπορούσε να λυθεί. Είχαν απογοητευτεί και οι πιο αισιόδοξοι μέχρι πριν από δύο με τρεις μήνες. Και αυτό γιατί είχαν εξοφληθεί ουσιαστικά οι Γερμανοί κατασκευαστές, τα ναυπηγεία είχαν δοθεί στον Σάφα «πακέτο» με μία άλλη σύμβαση που αρχιτέκτονάς της ήταν ο Ευάγγελος Βενιζέλος σύμφωνα με την οποία ανέβαζε την όλη συμφωνία κατά ένα δισ. ευρώ(!) με την οποία αντί δύο παλαιά υποβρύχια να εκσυγχρονίζονταν και για τα οποία ήδη είχαμε πληρώσει θα «κτίζονταν» από την αρχή.

Τη συμφωνία αυτή ,την είχε κλείσει ο Ευάγγελος Βενιζέλος προκαλώντας πολλά ερωτηματικά στους αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού. Και αυτό γιατί ήταν σαν να δίναμε παραγγελία για αγορά δύο καινούργιων υποβρυχίων αγνοώντας ότι το Ελληνικό Δημόσιο είχε δώσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό τους.

Αν δεν υπήρχε αυτή η εξέλιξη τα ΕΝΑΕ θα «πέθαιναν» (ενώ δουλεύουν σε αυτά πάνω από χίλιοι άνθρωποι) και τα τρία υποβρύχια που είναι σχεδόν έτοιμα θα πάλιωναν στα υπόστεγα, αν δεν σάπιζαν.

Αν πήγαινε η υπόθεση αυτή στα διεθνή δικαστήρια θα ολοκληρώνονταν μετά από αρκετά χρόνια με άγνωστη εξέλιξη καθώς ,όπως προαναφέραμε, τα πράγματα περιπλέχτηκαν από τη στιγμή που ο Ευάγγελος Βενιζέλος μεσολάβησε οι Γερμανοί κατασκευαστές και αυτοί που ήταν υπόχρεοι απέναντι στο Ελληνικό Δημόσιο είχαν μεταβιβάσει τις υποχρεώσεις τους και τα υποβρύχια στον Ι. Σάφα. Ο νέος ιδιοκτήτης δήλωνε ,ούτε λίγο ούτε πολύ, εξαπατημένος καθώς υποστήριξε ότι δεν γνώριζε ότι τα ΕΝΑΕ βάση των ευρωπαϊκών αποφάσεων έχουν πολλούς περιορισμούς και δεν μπορούν να αναλάβουν άλλες εμπορικές δουλειές. Ζητούσε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και ήταν αρνητικός σε κάθε πρόταση.

Την ερχόμενη εβδομάδα, που θα γίνει ενημέρωση της Επιτροπής Άμυνας και Εξοπλισμών της Βουλής για το θέμα αυτό, όπως αναφέρει και στη δήλωσή του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, να απαντηθούν πολλά ερωτηματικά. Βασικά τι θα γίνει με τα άλλα δύο υποβρύχια που ήταν να ναυπηγηθούν; Θα δοθούν χρήματα πίσω στο Ελληνικό Δημόσιο από του Γερμανούς;

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο