current views are: 1

20 Μαρτίου 2014
Δημοσίευση17:21

Το σκληρό «παζάρι» με τα ΕΝΑΕ για να πάρουμε τα τέσσερα υποβρύχια

Το πως έφτασε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος σε συμφωνία με τον ιδιοκτήτη των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Ι. Σάφα παρουσίασε σήμερα το πρωί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής .

 

Δημοσίευση 17:21’
αρθρο-newpost

Το πως έφτασε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος σε συμφωνία με τον ιδιοκτήτη των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Ι. Σάφα παρουσίασε σήμερα το πρωί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής .

 

Γράφει ο Γιάννης Κοκκινίδης

Το πως έφτασε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος σε συμφωνία με τον ιδιοκτήτη των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Ι. Σάφα παρουσίασε σήμερα το πρωί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Ωστόσο στα όσα ειπώθηκαν υπάρχουν ορισμένα σκοτεινά χρονικά σημεία για εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που δόθηκαν από το ελληνικό Δημόσιο χωρίς να υπάρχει ουσιαστικό αντίκρισμα το 2010 και δίχως να χορηγούνται ανταλλακτικά που θα έπρεπε.

Βέβαια τα τέσσερα υποβρύχια τύπου 214 πλέον είναι περιουσία του Πολεμικού Ναυτικού και όσα χρήματα κακώς έχουν δοθεί γι’ αυτά θα απαιτουθούν με δικαστικό τρόπο.

Συγκεκριμένα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δ. Αβραμόπουλος εξήγησε ότι επιτεύχθηκε, μέσα από μια απλή και σύντομη επαφή με τους υπευθύνους των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά:

  • Την αποσύνδεση και αποδέσμευση του αμυντικού κομματιού, που είναι η παραλαβή των υποβρυχίων, από το υπόλοιπο κομμάτι που αφορά τη λειτουργία και το μέλλον του Σκαραμαγκά.
  • Την παραλαβή από το Πολεμικό Ναυτικό των υποβρυχίων  «ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ», «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» και «ΩΚΕΑΝΟΣ», με την ευθύνη και τον συντονισμό του οποίου θα ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες εργασίες, ώστε να ενταχθούν το ταχύτερο δυνατόν, επιχειρησιακά στον Ελληνικό Στόλο.

Και αυτό θα γίνει με το ποσό των 75,5 εκατομμυρίων ευρώ, που βρίσκεται δεσμευμένο στον προϋπολογισμό του υπουργείου και προεβλέπετο ακριβώς για τον ίδιο σκοπό, την ολοκλήρωση των υποβρυχίων.

Ο Δ. Αβραμόπουλος υπογράμμισε με νόημα, κατά την ενημέρωση που έκανε στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων και Άμυνας, ότι δεν άλλαξε το σχετικό νόμο του 2010 (επι υπουργίας Ευάγγελου Βενιζέλου), ώστε να μην υπάρξουν κωλύματα στις από εδώ και πέρα εξελίξεις για το μέλλον των Ναυπηγείων.  Ωστόσο διευκρίνισε πως «ό,τι χρειασθεί από εδώ και πέρα, θα λυθεί με νομοθετική ρύθμιση, η οποία βέβαια, θα περιλαμβάνει και το θέμα της μισθοδοσίας όλων των εργαζομένων στα Ναυπηγεία».

Οι βασικοί άξονες της πολιτικής του υπουργείου Εθνικής Άμυνας στο θέμα των υποβρυχίων  όπως είπε ο κ. Αβραμόπουλος ήταν:

  • Διαχώρισε την υπόθεση της παραλαβής των υποβρυχίων, από τις διαφορές της πώλησης των Ναυπηγείων. Ενήργησε για την προστασία των χρημάτων που κατέβαλε για την ναυπήγηση των υποβρυχίων μέχρι τότε (περίπου 2,5 δισ. ευρώ).
  • Καταλόγισε, για πρώτη φορά, στα ΕΝΑΕ, και στις εταιρείες που εμφανίσθηκαν ως επενδυτές, το σύνολο των ποσών που καταβλήθηκαν από το 2010 έως τα μέσα του 2011, στα ΕΝΑΕ, θεωρώντας ότι καταβλήθηκαν αχρεωστήτως.

Ο κ. Αβραμόπουλος τόνισε, ότι στις δύο θητείες του στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, απαγόρευσε την καταβολή οποιουδήποτε ποσού ως εργολαβικό αντάλλαγμα, στα Ναυπηγεία! Κάτι όπως για το οποίο είχε ρητά δεσμευτεί και στη Βουλή.

Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας προσέφυγε στο Πρωτοδικείο με ασφαλιστικά μέτρα κατά των ΕΝΑΕ για να εξασφαλιστεί η συντήρηση των υποβρυχίων, τα οποία είχαν εγκαταλειφθεί.

Έγινε σαφές στην ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ, ότι είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι να αποζημιώσουν το ελληνικό Δημόσιο, για κάθε ζημία των υποβρυχίων  που προκαλείται από τον εγκλωβισμό τους στα κλειστά Ναυπηγεία.

Παράλληλα δόθηκε εντολή στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, να επεξεργασθεί τα σχετικά νομικά ζητήματα για την προάσπιση των συμφερόντων του δημοσίου δικαστικά.

Μετά τις εξελίξεις αυτές ο ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων κ. Σάφα, ζήτησε συνάντηση με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Δ. Αβραμόπουλο.

Η συνάντηση αυτή  έγινε, παρουσία και του υπουργού Ανάπτυξης, του Αρχηγού ΓΕΝ, άλλων παραγόντων του υπουργείου Άμυνας και αξιωματικού του Ναυτικού πρακτικογράφου, την 25η Φεβρουαρίου 2014, σε αίθουσα του Πολεμικού Ναυτικού.

Ο Δ. Αβραμόπουλος ξεκαθάρισε στον Σάφα ότι για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, δεν υφίσταται θέμα διαπραγμάτευσης για τα υποβρύχια:

  • Για όσο διάστημα εκκρεμεί αγωγή του κατά του ελληνικού Δημοσίου.
  • Για όσο δεν αναγνωρίζει την υποχρέωση να επιστρέψει στο ελληνικό Δημόσιο, τα αχρεωστήτως εισπραχθέντα ποσά, για τα δύο νέα υποβρύχια 214, τα οποία δεν έχουν καν ξεκινήσει (πρόκειται για τα παλαιά υποβρύχια τύπου 209 που αντί να εκσυγχρονιστούν αποφασίστηκε να ναυπηγηθούν από την αρχή έως 214).
  • Για τα υλικά που δεν έχουν παραδοθεί και έχουν εξοφληθεί (!)
  • Για εργασίες που δεν εκτελέσθηκαν.

Ο υπουργός, όπως είπε, κατέστησε σαφές στο νέο ιδιοκτήτη των ΕΝΑΕ ότι θα επιχειρηθεί  δικαστικώς να παραληφθούν  αμέσως  από το Πολεμικό Ναυτικό τα τέσσερα υποβρύχια.

Από την πλευρά του ο Σάφα δήλωσε ότι ούτως ή άλλως, δεν τον ενδιαφέρουν από μόνα τους τα  υποβρύχια, εάν δεν επιλυθεί το όλο θέμα των Ναυπηγείων.

Δύο μέρες μετά τη συνάντηση αυτή ακολούθησε επιστολή του Σάφα που ανέφερε, ότι αποδέχεται να αποδεσμεύσει τα υποβρύχια, προκειμένου το Πολεμικό Ναυτικό, να χρησιμοποιήσει τον ειδικό χώρο των ΕΝΑΕ και το προσωπικό, ώστε να ολοκληρωθούν οι δοκιμές. Μάλιστα ο Σάφα έδωσε και, γραπτές οδηγίες προς τους Εκπροσώπους των ΕΝΑΕ και προς τους υπεργολάβους της HDW (κατασκευάστριας εταιρίας των υποβρυχίων), να τεθούν στη διάθεση του Πολεμικού Ναυτικού, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα υποβρύχια.

Θα δοθούν ανταλλάγματα στο Σάφα;

Σε ερώτηση αν θα δοθούν ανταλλάγματα στον Σάφα για να μας δοθούν τα τέσσερα υποβρύχια, ο υπουργός Δ. Αβραμόπουλος απάντησε ότι γίνεται χωρίς κανένα αντάλλαγμα.

Επίσης υπογράμμισε ότι το υπουργείο Άμυνας έχει προχωρήσει και σε καταλογιστικές πράξεις, ύψους 362 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορούν όλες τις καταβολές που έγιναν με βάση τη συμφωνία του 2010.

Ακόμη ανάφερε ότι θα συμπεριληφθούν στις αξιώσεις του ελληνικού Δημοσίου και τα 102 εκατομμύρια ευρώ για  πρόσθετα υλικά  που δεν παραδόθηκαν ποτέ.

Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας βάση μελετών εκτιμά ότι για την ολοκλήρωση των εργασιών στα τέσσερα υποβρυχία ώστε να καταστούν επιχειρησιακά θα κοστίσει περίπου 75 εκατ. ευρώ

Ο κ. Αβραμόπουλος  απάντησε σε σχετική ερώτηση ότι «εάν υπάρξουν κάποιες εκπλήξεις σε κάποιους μηχανισμούς των υποβρυχίων, αυτό θα οφείλεται από φθορά και κακή συντήρηση. Είναι κατά συνέπεια ευθύνη των ΕΝΑΕ, κανενός άλλου και θα χρεωθεί σε αυτά». Εάν δεν ανταποκριθούν τα ΕΝΑΕ σε αυτή την περίπτωση, ο κ. Αβραμόπουλος δεν δίστασε να πει «ότι αν χρειαστεί θα υπάρξει αυτοτελής  προσφυγής μας στη Διεθνή Διαιτησία».


σχετικα αρθρα