ΓΕΕΘΑ: Κάθε μέρα μας παραβιάζουν οι Τούρκοι, μία φορά από θαλάσσης και δύο από αέρος...

ΓΕΕΘΑ: Κάθε μέρα μας παραβιάζουν οι Τούρκοι, μία φορά από θαλάσσης και δύο από αέρος...

Γράφει ο Γιάννης Κοκκινίδης

Τα όρια της ελληνικής υπομονής δοκιμάζει κάθε μέρα η Τουρκία στο Αιγαίο δημιουργώντας τις προϋποθέσεις να συμβεί κάποιο ατύχημα από το οποίο θα θρηνήσουμε θύματα ή θα υπάρξουν εξελίξεις, όχι πάντα εύκολα ελεγχόμενες.

Οι στρατηγοί της Άγκυρας αν και γνωρίζουν ότι παρακολουθούνται στενά από τη πρώτη στιγμή που θα αποπλεύσουν από το λιμάνι ή που θα απογειωθούν από το αεροδρόμιο και δεν έχουν ποτέ το στοιχείο του αιφνιδιασμού υπέρ τους, ωστόσο φαίνεται πως εκτός από τις καθιερωμένες προκλήσεις προσπαθούν να πρωτοτυπούν στις κινήσεις τους.

Όπως έγινε προχτές με τη φρεγάτα Μπαρμπαρός που ενώ έπλεε προς την Κίναρο και ήδη είχε προβεί σε παραβίαση των Εθνικών Χωρικών Υδάτων μας, σήκωσε και το ελικόπτερο που με εντολή να πετάξει πάνω από τις ακτές του ελληνικού νησιού. Αμέσως βέβαια απογειώθηκαν ελληνικά μαχητικά και το αναχαίτισαν το εν λόγω ελικόπτερο ωστόσο δεν παύει να είναι μια αναβάθμιση στην προκλητικότητά τους και διαφοροποίηση .

Η Ελλάδα εδώ και δεκαετίες έχει επιλέξει να μην τους ακολουθήσει σε αυτήν την παραβατική συμπεριφορά, δίχως όμως και να τους αφήσει να κόβουν βόλτες ανενόχλητοι στο Αιγαίο με ότι μπορεί να συνεπάγεται αυτό. Οι πιλότοι της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας έχουν αποδείξει ότι έχουν ατσάλινα νεύρα και δεν πατούν την σκανδάλη καθώς σε μία τέτοια περίπτωση το να βρει κανείς το δίκιο του στη διεθνή κοινή γνώμη είναι θέμα πολλών παραμέτρων.

Τα νούμερα των παραβιάσεων τόσο σε θάλασσα όσο και στον αέρα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ, είναι τραγικά αν σκεφτεί κανείς ότι θεωρητικά είμαστε σε περίοδο ειρήνης με την Τουρκία. Αν κάποιος τρίτος παρατηρητής έβλεπε τη συγκεκριμένη στρατιωτική δραστηριότητα στο Αιγαίο θα έλεγε αβίαστα ότι αυτές οι δύο χώρες βρίσκονται στην «κόψη» του ξυραφιού και είναι θέμα χρόνου να εξελιχθεί σε πολεμική δραστηριότητα.

Το οξύμωρο στην εκρηκτική αυτή κατάσταση είναι ότι τυπικά είμαστε «σύμμαχοι» στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ.

Το 2013 οι συνολικές θαλάσσιες παραβιάσεις των χωρικών μας υδάτων από τουρκικά πολεμικά πλοία έφτασαν τις 353. Σε αυτές βέβαια συμπεριλαμβάνονται και οι... αβλαβείς διελεύσεις των τουρκικών κορβετών και φρεγατών που κάνουν παρέλαση έως τη Τζιά και ξαναγυρίζουν πάλι πίσω. Μία κίνηση με την οποία προσπαθούν να προσβάλουν την εθνική υπόσταση της χώρας μας. Βέβαια πίσω από αυτά σε απόσταση αναπνοής ακολουθούν τα πολεμικά πλοία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

Το θαλάσσιο αυτό «σπορ» οι Τούρκοι το ξεκίνησαν δειλά- δειλά. Το 2009 οι παραβιάσεις των εθνικών χωρικών μας υδάτων ήταν 90, την επόμενη χρονιά έφτασαν τις 133, το 2011 τις διπλασίασαν σχεδόν (206) ,το 2012 πάλι τις διπλασίασαν φτάνοντας τις 389 ενώ μειώθηκαν κατά τι λίγο πέρυσι (353).

Δεν μπορούμε να προβλέψουμε ποια θα είναι η συμπεριφορά της Άγκυρας τα επόμενα χρόνια καθώς θα αυξήσει τα πολεμικά της σκάφη αφού ξεκίνησε η εγχώρια ναυπήγηση μικρών αλλά και μεγάλων σύγχρονων πλοίων. Τη δυνατότητα αυτή της Τουρκίας, την «έκτιζε» προσωπικά ο Ταγίπ Ερντογάν με διάφορους τρόπους και πολιτικές. Η τουρκική προκλητικότητα εδώ και δύο δεκαετίες σχεδόν επικεντρώνεται στις παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου μας. Υπήρξε έξαρση της τουρκικής προκλητικότητα από αέρος το 2009, τη χρονιά που «έσκαγε» στην Ελλάδα η οικονομική κρίση και υπήρχε μία έντονη πολιτική ρευστότητα. Ο συνολικός αριθμός των τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών που έκαναν παραβιάσεις στο Αιγαίο έφτασε τα 3078. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει ισόποσα μαχητικά. Απλά το ίδιο τουρκικό αεροσκάφος μπορεί να εμφανιστεί πολλαπλές φορές.

Εκείνο που θεωρείται επίσης σοβαρό είναι οι υπερπτήσεις πάνω από ελληνικό έδαφος που σημειώθηκαν τη χρονιά εκείνη και έφτασαν τις 51. Σε αρκετές από αυτές εμπεριέχονταν και ο εικονικός βομβαρδισμός κάποιων βραχονησίδων.Από το 2009 έως και το 2011 που η Ελλάδα βρίσκονταν σε περίεργη οικονομική αλλά και πολιτική κατάσταση οι Τούρκοι «ξεσάλωναν» στο Αιγαίο. Αισθητή μείωση των παραβιάσεων του Εθνικού Εναέριου Χώρου μας παρατηρήθηκε το 2013. Βέβαια οι 1084 δεν μπορούν να θεωρηθούν λίγες αλλά σε σύγκριση με εκείνες του 2009 είναι το εν τρίτο σχεδόν.

Βέβαια από το 2009 έως και σήμερα πολλά έχουν αλλάξει στη χώρα μας , τόσο πολιτικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο ενώ κυρίαρχη είναι η αίσθηση πως επιτεύχθηκε «ξαράχνιασμα» των Ενόπλων Δυνάμεων από τον επιχειρησιακό αρχηγό ΓΕΕΘΑ Μιχαήλ Κωσταράκο που βρίσκεται σε πλήρη συνεννόηση με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Δ. Αβραμόπουλο, ο οποίος του δημιουργεί τις καλύτερες συνθήκες για τον κοινό σκοπό και στόχο. Σύμφωνα με πληροφορίες περνούν πολλές ώρες σχεδιάζοντας τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν σε πολλούς τομείς.

Αξιωματούχοι του Πενταγώνου, που είναι σε θέση να γνωρίζουν, μιλούν ότι μέχρι στιγμής υπάρχει η κατάλληλη χημεία μεταξύ των δύο ανδρών που αποδίδει στο μέγιστο.

Οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας έχουν καταστεί σε τέτοιο βαθμό επιχειρησιακές , όσο ποτέ άλλοτε και αυτό το γνωρίζει πολύ καλά η Άγκυρα. Με τις δεκάδες ασκήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί η διακλαδικότητα στις επιχειρήσεις δεν είναι πλέον θεωρητικός όρος. Η Πολεμική Αεροπορία, ο Στρατός και το Ναυτικό έχουν εξοικειωθεί να λειτουργούν ως ένα όπλο, που αποτελεί μεγάλη κατάκτηση.

Και ο ακήρυχτος αυτός πόλεμος από ότι δεν φαίνεται να έχει τέλος . Και δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Ας δούμε πως αντιμετωπίζουν οι Τούρκοι το ίδιο πρόβλημα. Όταν ήρθαν αντιμέτωποι με τη ρωσική προκλητικότητα στη Μαύρη Θάλασσα οι στρατηγοί της Άγκυρας προχώρησαν σε «χλιαρές» αναγνωρίσεις χωρίς να τολμήσουν τίποτα παραπάνω.

Αντίθετα με τους Σύριους προέβησαν σε μία επίδειξη ισχύος . Προχώρησαν σε καταρρίψεις του συριακού ελικοπτέρου και αεροσκάφους χωρίς να είναι και σίγουρο αν είχαν εισέλθει αυτά στο Τουρκικό έδαφος. Μάλιστα πάτησαν τη σκανδάλη οι Τούρκοι, βιντεοσκοπώντας τη συγκεκριμένη ενέργειά τους και μοιράζοντας το σχετικό βίντεο σε τηλεοπτικά κανάλια!   

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο