Τα «ατσάλινα» φτερά που σπάνε βάφοντας «κόκκινο» το Αιγαίο (Βίντεο)

Γράφει ο Γιάννης Κοκκινίδης

Το Αιγαίο «βάφεται» με αίμα με τον ακήρυκτο πόλεμο που διεξάγεται συνεχώς εδώ και τρεις δεκαετίες στους ουρανούς. Και οι δύο πλευρές μετρούν απώλειες, παρ όλα αυτά όμως η Τουρκία ανεβάζει πάλι την ένταση δημιουργώντας μία κατάσταση που εγκυμονεί απρόβλεπτους κινδύνους. Η Ελλάδα υποχρεώνεται για το μέγεθός της να διατηρεί μία πολύ μεγάλη Πολεμική Αεροπορία μικρότερη ποσοτικά από την Τουρκία αλλά πιλότους, παγκοσμίου φήμης, που καθημερινά προασπίζονται τα εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας.

Η αναζήτηση των συντριμμιών του τουρκικού F-16 που συνετρίβη στο Αιγαίο τον Οκτώβριο του 1996 δεν είναι το μόνο που έχει χάσει η Άγκυρα στο Αιγαίο. Βέβαια βελτιώνονται και οι Τούρκοι πιλότοι με τόσες αναχαιτίσεις που τους έχει κάνει η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία και από τις εμπλοκές που έχουν σημειωθεί. Παλιά οι Τούρκοι όταν έμπαιναν και πετούσαν πάνω από το Αιγαίο πάθαιναν, χωρίς υπερβολή, ναυτία.

Χαρακτηριστικό του φόβου των Τούρκων αεροπόρων όταν εισέρχονται στον ελληνικό Εθνικό Εναέριο Χώρο είναι το περιστατικό όταν πέταξε για πρώτη φορά το Mirage F-1CG σε νυχτερινή αναχαίτιση τουρκικού F-4E. Μόλις ο Τούρκος χειριστής αντιλήφθηκε τη παρουσία του ελληνικού αεροσκάφους άρχιζε να φωνάζει έντρομος στη συχνότητα κινδύνου «UFO, UFO»!

H μοναδική επίσημα καταγεγραμμένη κατάρριψη τουρκικών αεροσκαφών από ελληνικά έλαβε χώρα στις 22 Ιουλίου 1974, όταν το F-5 με χειριστή τον τότε υποσμηναγό Ι.Δ. και νούμερο δύο του σχηματισμού τον ανθυποσμηναγό Θ.Σ. κατέρριψε με βολή αντιαεροπορικού βλήματος ( τύπου AIM-9B) ένα τουρκικό F-102Α και έτρεψε σε φυγή ένα δεύτερο το οποίο επίσης κατ έπεσε λίγη ώρα αργότερα από έλλειψη καυσίμων ενώ προσπαθούσε να φτάσει στη βάση του για να προσγειωθεί .

Ακολούθησε ένα παρόμοιο περιστατικό στα μέσα της δεκαετίας του ΄80 όταν μετά από αερομαχία από ελληνικά F-4E της 337Μ συνετρίβησαν δύο τουρκικά F-104G . Το ένα από έλλειψη καυσίμου πάλι και το άλλο από απώλεια προσανατολισμού. Ήταν τόσο κακοί πιλότοι οι Τούρκοι που δεν μπορούσαν στις αερομαχίες που εμπλεκόντουσαν να υπολόγιζαν πόσα καύσιμα δαπανούσαν και πόσα έπρεπε να κρατήσουν για την επιστροφή τους.

Στις 18 Ιουνίου 1992 κατά την διάρκεια αναγνώρισης τουρκικών F-16 , o υποσμηναγός Νικόλαος Σιαλμάς με F -1CG μπήκε σε αερομαχία με τον Τούρκο πιλότο Ilhan Filiz του F-16 και συνετρίβη. Βέβαια το F-1 ήταν πολύ παλιό σε σχέση με το F-16.

Ο τελευταίος διοικητής της 342 Μοίρας των F-1 στο τέλος Ιουνίου του 2003 κ. Ν. Ρέτσας αναφερόμενος στο συγκεκριμένο περιστατικό είχε πει:

«Είχαν αναπτυχθεί και εφαρμόστηκαν ειδικές-συγκεκριμένες τακτικές στις αναχαιτίσεις F-16 από Mirage F-1CG. Οι οποίες απέδιδαν …Ο υποσμηναγός Νίκος Σιαλμάς απογειώθηκε το πρωί της 18ης Ιουνίου 1992 από την 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα μαζί με ένα δεύτερο Mirage F-1CG ως νούμερο δύο του σχηματισμού που πήρε πορεία προς το βόρειο Αιγαίο. Σε περιοχή κοντά στον Άγιο Ευστράτιο, το ζευγάρι των ελληνικών μαχητικών πήρε επαφή ( είχαν οπτική επαφή) με τα τουρκικά μαχητικά F-16 και ακολούθησε εμπλοκή. Ο Σιαλμάς κατόρθωσε να «πάρει την ουρά» (να βρεθεί πίσω από το εχθρικό αεροσκάφος) ενός από τα δύο τουρκικά αεροπλάνα, παρότι διέθετε, τεχνολογικά υποδεέστερο αεροσκάφος. Ο Τούρκος χειριστής του F-16 προσπαθώντας να αποφύγει τον εγκλωβισμό του από το Σιαλμά βύθισε μετά από μία σειρά ελιγμών το αεροσκάφος του από το επίπεδο των 2.000 μέτρων. Έφτασε πολύ κοντά από την επιφάνεια της θάλασσας το F-16 με στόχο να αναπτύξει ταχύτητα άμεσα το F-16 και να κατορθώσει να διαφύγει.

Ο αείμνηστος Σιαλμάς τον ακολούθησε στη βύθιση από την οποία όμως δεν κατάφερε όμως να βγει ποτέ…Λέγεται ότι ο Τούρκος χειριστής κατάφερε να σωθεί μόνο χάρη στο τεχνολογικά ανώτερο πιλοτήριο, τις επιδόσεις και την ευελιξία του F-16. Ανέπτυξε μεγάλη ταχύτητα κατά τη βύθιση και κατόρθωσε να απαγκιστρώσει ακουμπώντας στην κυριολεξία στην επιφάνεια της θάλασσας… Το ακροφύσιο του κινητήρα του ήρθε σε επαφή με το νερό και το ρεύμα των καυσαερίων άνοιξε ένα τεράστιο λευκό αυλάκι! Εικάζεται ότι ο Σιαλμάς κατά την κάθοδο προς τη θάλασσα γύρισε να κοιτάξει πίσω του για χρονικό διάστημα ίσως και πιο μικρό του δευτερολέπτου. Για να βεβαιωθεί ότι δεν τον ακολουθούσε το δεύτερο τουρκικό F-16, ή για να εντοπίσει τη θέση του συναδέλφου του κατά πάγια τακτική.

Το χρονικό αυτό διάστημα ίσως έκανε και τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου. Ή ίσως το γεγονός ότι είχε εστιάσει την προσοχή του στο τουρκικό μαχητικό… »

Στις 8 Φεβρουαρίου 1995 κατά την διάρκεια αναγνώρισης που εξελίχθηκε σε αερομαχία ελληνικό Mirage F-1CG με χειριστή τον έμπειρο Η.Τ. υποχρέωσε τον Τούρκο υποσμηναγό Yilderim σε βίαιο ελιγμό σε χαμηλό ύψος και απώλεια στήριξης με αποτέλεσμα το F-16C Block40 να συντριβεί 15 ναυτικά μίλια Νοτιοανατολικά της Ρόδου. Πρόφτασε όμως να εγκαταλείψει και διασώθηκε από ελικόπτερο AB 205 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας και μεταφέρθηκε στη Ρόδο. O Τούρκος πιλότος στη συνέχεια μεταφέρθηκε και παραδόθηκε στις τουρκικές αρχές.

Στις 28 Δεκεμβρίου 1995 σύμφωνα με τότε δημοσίευμα των ΝΕΩΝ «έξι λεπτά μέσα στα οποία τα ελληνικά F16 κέρδισαν δύο φορές τα τουρκικά Φάντομ, υπήρξαν σκληρές αερομαχίες, που προηγήθηκαν της πτώσης ενός από τα αεροσκάφη της γειτονικής χώρας, χθες 9 μίλια νοτιοδυτικά της Λέσβου. Τα δύο τουρκικά αεροσκάφη που λίγο νωρίτερα είχαν παραβιάσει προκλητικά τον εθνικό εναέριο χώρο πετώντας, με πλήρη οπλισμό και πάνω απ’ τη νήσο Χίο, αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν από δύο ελληνικά F16, που μπλόκαραν τους εισβολείς στην περιοχή μεταξύ Χίου-Λέσβου. Ο πιλότος του τουρκικού F-4E δεν βρέθηκε και ο συγκυβερνήτης Ogur Kilar μεταφέρθηκε με ελληνικό ελικόπτερο σε νοσοκομείο της Σμύρνης 90 λεπτά μετά την πτώση. Ο Υποσμηναγός Γ.Θ. του ελληνικού F-16C Block 30 παρασημοφορήθηκε λίγες μέρες μετά…»

Στις 8 Οκτωβρίου 1996, δύο ελληνικά Mirage 2000ΕG της 331ΜΠΚ/114ΠΜ απογειώθηκαν για να αναχαιτίσουν τουρκικό σχηματισμό τεσσάρων F-4 και δύο F-16 που είχαν παραβιάσει τον ελληνικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Χίου. Ένα τουρκικό διθέσιο F-16D κατ έπεσε, με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο ένας πιλότος.

Πληροφορίες ήθελαν τον νεκρό τον κυβερνήτη του ενώ ο δεύτερος χειριστής Osman Cıceklı εγκατέλειψε επιτυχώς και διεσώθη από ελικόπτερο AB-205 της 358 ΜΕΔ. Eπτά χρόνια αργότερα, δημοσίευμα στο Τύπο αναφέρει ότι το ελληνικό Μirage 2000EG με χειριστή τον Θ. Γ. εξαπέλυσε πύραυλο καταρρίπτοντας το τουρκικό, γεγονός που δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ. Να σημειωθεί ότι την επιστροφή του Θ.Γ. στη αεροπορική βάση της Τανάγρας, δεν διαπιστώθηκε να του λείπει κανένας πύραυλος R.550 Magic Μk2 από το δεξί φτερό. Ωστόσο ένα- δύο ελληνικά έντυπα -πιθανόν για να πουλήσουν περισσότερα τεύχη- υποστήριξαν με δημοσιεύματά τους ότι το ρίξαμε.

Δέκα χρόνια μετά και συγκεκριμένα στις 23 Μαϊου 2006 το τουρκικό F-16C Block50 (#93-0684) με χειριστή τον υποσμηναγό Halil Ibrahim Ozdemir εκτελώντας βίαιους ελιγμούς συγκρούστηκε με ελληνικό F-16C Block52+ νοτίως της Καρπάθου. Ο Τούρκος πιλότος τσάκισε το αεροσκάφος του σμηναγού Κωνσταντίνου Ηλιάκη με ηθελημένη ενέργεια, σύμφωνα με πολλούς ειδικούς, σκοτώνοντας τον Έλληνα χειριστή.

Να  σημειωθεί ότι ο Τούρκος πιλότος έχει καταδικαστεί από την ελληνική Δικαιοσύνη χωρίς όμως να αποζημιωθεί η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία και η οικογένεια του Ηλιάκη.

Στις απώλειες που μετράει η Ελλάδα θα ήταν άδικο να μην αναφερθεί και το τριμελές πλήρωμα του ελικοπτέρου που έπεσε στα Ίμια

Να σημειωθεί ότι τώρα ο Ερντογάν έχει δεσμεύσει τη θαλάσσια περιοχή του ατυχήματος που είναι διεθνή ύδατα με νόταμ που εξέδωσε και το Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό αναζητά τα συντρίμμια του αεροσκάφους τους . Εκεί βρίσκονται και ελληνικά πολεμικά πλοία για να συνδράμουν αν χρεαστεί.

 

Ο Ερντογάν εδώ χρησιμοποιεί την κόρη του Τούρκου πιλότου που βρήκε το θάνατο στα νερά του Αιγαίου τον Οκτώβριο του 1996. 

Και όλα αυτά ενώ θα μπορούσε το Αιγαίο να είναι μία θάλασσα ειρήνης και ευημερίας και για τους δύο λαούς.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο