Ποια είναι κατάσταση που «παραλαμβάνει» τα τέσσερα υποβρύχια το Π.Ν. από τους Γερμανούς

Ποια είναι κατάσταση που «παραλαμβάνει» τα τέσσερα υποβρύχια το Π.Ν. από τους Γερμανούς

Γράφει ο Γιάννης Κοκκινίδης 

Θα πάρει «φωτιά» το ματσακώνι στα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά! Θα αποκτήσουν ξανά τη ζωή που είχαν πριν από πολλά χρόνια με το σύνολο των εργαζομένων να δουλεύει πυρετωδώς από τις 6 Μαΐου και μετά προκειμένου να ετοιμάσουν όσο πιο γρήγορα γίνεται τα τέσσερα υπερσύγχρονα υποβρύχια τα οποία σκούριαζαν εκεί μετά το «ναυάγιο» στο οποίο είχε περιέλθει το όλο ζήτημα από τους αποτυχημένους χειρισμούς του πρώην υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου. 

Τα τέσσερα αυτά υποβρύχια τα οποία χρειάζονταν επειγόντως πριν από οκτώ χρόνια το Πολεμικό Ναυτικό για την Εθνική Άμυνας της χώρας και το Ελληνικό Δημόσιο είχε καταβάλλει πάνω από 2,5 δις ευρώ δεν παραδίδονταν από τον νέο ιδιοκτήτη των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Ι. Σάφα ο οποίος ζητούσε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από το Πεντάγωνο για να τα δώσει. Όλα βέβαια μπερδεύτηκαν αρκετά από την... έμπνευση που είχε ο Ευάγγελος Βενιζέλος, όταν ήταν υπουργός Άμυνας , να μεσολαβήσει για τη μεταφορά του ιδιοκτησιακού καθεστώτος στο Ι. Σάφα από τους Γερμανούς που τους είχαμε «χρυσώσει» επί κυβερνήσεως Σημίτη και θητείας Άκη Τσοχατζόπουλου στο Άμυνας. 

Το αποτέλεσμα ήταν να πιάνουν αράχνες τα σόναρ αυτών αντί να οργώνουν το Αιγαίο και να αποτελούν το φόβο και τον τρόμο στην γείτονα χώρα που συνεχώς παραβιάζει τα εθνικά κυριαρχικά μας δικαιώματα. Μετά το «κόψιμο» του γόρδιου δεσμού που πέτυχε ,προς έκπληξη όλων, του νυν υπουργού Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου ο αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, επισκέφτηκε τα τέσσερα αυτά υποβρύχια.

Ποια ήταν η εικόνα που αντίκρισε 

Στα υποβρύχια «ΠΙΠΙΝΟΣ» και «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» τύπου 214 έχει εγκατασταθεί το σύνολο σχεδόν των συστημάτων και συσκευών. Από συστήματα πλεύσης και τηλεπικοινωνιών έως οπλικά και ενδιαίτησης.

Το ίδιο έχει γίνει και στο «ΩΚΕΑΝΟΣ» που είναι τύπου 209, παλαιότερος τύπος αλλά εκσυγχρονισμένο σε όλους τους μηχανισμούς του.

Στο υποβρύχιο «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» δεν έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση(!) των πανάκριβων συστημάτων και βρίσκεται ακόμα μέσα στο υπόστεγο. Δίπλα του είναι και το «ΚΑΤΣΩΝΗΣ»

Τα «ΠΙΠΙΝΟΣ» και το «ΩΚΕΑΝΟΣ» βρίσκονται σε υπαίθρια φύλαξη και η εικόνα που παρουσιάζουν μόνο σε καινούργια και πανάκριβα οπλικά συστήματα δεν παραπέμπει...

Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό αντιμετωπίζει την 6 Μαΐου ως μέρα ορόσημο. Για πρώτη φορά θα κληθεί το ΓΕΝ να λειτουργήσει ως υπερκατασκευαστής. Μπορεί να έχει τεράστια εμπειρία σε θαλάσσιες επιχειρήσεις ακόμα και σε συντηρήσεις των σκαφών του αλλά όχι στην ρόλο «αναδόχου» έργου. Ωστόσο η κίνηση αυτή δεν έγινε τυχαία. Δεν υπήρχε πια άλλη συμφέρουσα λύση για το Ελληνικό δημόσιο. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας βρίσκεται σε συνεχή συνεννόηση με τον αρχηγό του ΓΕΝ Ευάγγελο Αποστολάκη προκειμένου να είναι όλα προς τη σωστή κατεύθυνση. Ο αρχηγός ΓΕΝ  συν αισθανόμενος  την ευθύνη των εργασιών στα υποβρύχια αυτά έχει ζητήσει από όλους να  δώσουν τον καλύτερο ευατό τους. Και του το υποσχέθηκαν όλοι ότι θα  ξεπεράσουν τον ευατό τους  και θα τιμήσουν το Πολεμικό Ναυτικό.  

Τη μεθεπόμενη Τρίτη όλο το προσωπικό των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά θα τεθεί υπό τις οδηγίες του ΓΕΝ και θα είναι σύμμαχος στη συλλογική αυτή προσπάθεια.  Εξειδικευμένο προσωπικό σε πρώτη φάση θα καταγράψει την ακριβή κατάσταση στην οποία βρίσκονται και τα τέσσερα υποβρύχια.

Στη συνέχεια θα γίνουν οι σχεδιασμοί για πως θα προχωρήσουν οι εργασίες σε αυτά. Σε όλα τα υποβρύχια θα ελεγχθούν τα μηχανήματα που είναι τοποθετημένα σε αυτά , από το προσωπικό του ΠΝ για να διαπιστωθεί το επίπεδο λειτουργικής τους κατάστασης και να εντοπιστούν τυχόν βλάβες που προέκυψαν λόγω της μη συντηρήσεώς τους. Βασικό ρόλο για την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων εργασιών και ελέγχων παίζει η διαθεσιμότητα των υποδομών και του προσωπικού των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, όπως μας αναφέρθηκε από αρμόδιες πηγές.

Εκείνο που απασχολεί ιδιαίτερα είναι η κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι μπαταρίες των υποβρυχίων. Και αυτό γιατί αρχικά είχαν τεθεί σε λειτουργία. Ο χρόνος ζωής τους είναι συγκεκριμένος μετά από την πρώτη τους φόρτιση. Μπορεί ο χρόνος αυτός να μειωθεί δραματικά αν δεν επαναφορτίζονταν όπως θα έπρεπε .Ο κόστος των μπαταριών είναι πάρα πολύ μεγάλο και η αντικατάστασή τους πανάκριβη υπόθεση.

Δοκιμές με τους Γερμανούς υπόλογους

Τα υποβρύχια που φέρουν το σύνολο των απαιτούμενων συσκευών θα τεθούν στη συνέχεια στις δοκιμές αποδοχής εν όρμω. Για τη διαδικασία αυτή θα κληθούν να είναι παρών και οι Γερμανοί κατασκευαστές των υποβρυχίων αυτών από τη ThyssenKrupp Marine Systems.

Εάν κάποια από τα συστήματα αυτά δεν λειτουργούν όπως απαιτείται και εφόσον είμαστε μέσα στις εγγυήσεις τότε οι Γερμανοί θα πρέπει να μας τα επιδιορθώσουν. Να σημειωθεί ότι ο κατάλογος των δοκιμών αυτών εν όρμω φτάνει τα 160 τεστ! Εφ όσον ολοκληρωθούν οι δοκιμές αυτές και όλα είναι όπως πρέπει στη συνέχεια τα τρία υποβρύχια θα βγουν για δοκιμές εν πλω.

Στο στάδιο αυτό οι ThyssenKrupp Marine Systems ζητούσαν το πλοίο που θα χρησιμοποιούνταν να ήταν Γερμανικό. Και εδώ ο Δ. Αβραμόπουλος πέτυχε να είναι ελληνικό και αυτό γιατί το Γερμανικό σκάφος υπολογίζονταν ότι θα κόστιζε στο Ελληνικό Δημόσιο αρκετά χρήματα. Τώρα για το υποβρύχιο «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» εκτιμάται ότι θα ζητηθούν εδώ και τώρα από τους υποκατασκευαστές  να τοποθετήσουν τις  συσκευές που προβλέπονταν να το εξοπλίσουν και   δεν είχαν μπει  για μια σειρά από αιτίες.

Η αποπεράτωση των εργασιών και η αποδοχή των τεσσάρων υποβρυχίων από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό εκτιμάται ότι θα στοιχίσει περίπου 75 εκ. ευρώ , ποσό το οποίο βρίσκεται ήδη δεσμευμένο στον προϋπολογισμό του ΓΕΝ. Πάντως με την ένταξη των υπερσύγχρονων αυτών υποβρυχίων στον ελληνικό στόλο αλλάζουν άρδην, υπερ της Ελλάδος οι συσχετισμοί και οι ισορροπίες στο Αιγαίο και γενικότερα στην Ανατολική Μεσόγειο.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο