Ζητούσαν 30 εκατ. ευρώ για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά ενώ χρειάστηκαν 500.000

Ζητούσαν 30 εκατ. ευρώ για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά ενώ χρειάστηκαν 500.000

Γράφει ο Γιάννης Κοκκινίδης

Συγκλονιστικές αποκαλύψεις υπήρξαν σήμερα στο Πεντάγωνο, κατά την ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε από τον αρχηγό ΓΕΝ αντιναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη και συνεργάτες του υπουργού Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου, ο οποίος κατάφερε και διέσωσε τα πανάκριβα υποβρύχια, που ενώ τα είχε  χρυσοπληρώσει το ελληνικό κράτος, αυτά σκούριαζαν στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Αποκαλύφθηκε ότι μέχρι  τώρα το Ελληνικό Δημόσιο είχε καταβάλει 3,2 δισ. ευρώ και είχε πάρει μόλις το ένα από τα πέντε υποβρύχια, τον «Παπανικολή».

Ο ιδιοκτήτης των ναυπηγείων Ι. Σάφα και η συνιδιοκτήτρια εταιρία HDW ζητούσαν για την επαναλειτουργία του χώρου κατασκευής των υποβρυχίων 30.000.000 ευρώ ενώ, όπως τόνισε ο αρχηγός ΓΕΝ χρειάστηκαν μόλις 500.000 ευρώ.

Τα τελευταία χρήματα δόθηκαν το 2010 και ήταν ένα ποσό περίπου 300 εκατ. ευρώ τα οποία θα έπρεπε να είχαν δοθεί. Νομικά καλυπτόμασταν (!). Οπότε προκύπτουν εύλογα ερωτηματικά γιατί τότε δόθηκαν τα χρήματα αυτά, γεγονός που είχε επισημανθεί και παλαιότερη ανάρτηση του newpost.gr.

Μάλιστα υπήρξε αδικαιολόγητη απραξία πριν από τέσσερα χρόνια, που ενώ είχαν περάσει στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, τα τέσσερα υποβρύχια που βρίσκονταν  και τότε  στα υπόστεγα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, δεν υπήρξε καμία αποτελεσματική αντίδραση από την τότε ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Εμμένει η ηγεσία του ΓΕΝ, που συντονίζει τις εργασίες στην ολοκλήρωση των τεσσάρων υποβρυχίων, ότι αυτά θα είναι έτοιμα για επιχειρήσεις σε δύο χρόνια το αργότερο. Το πρώτο από αυτά ξεκινάει ήδη δοκιμές τέλη Σεπτεμβρίου και πριν αρχίσει να σκουριάζει, παρατημένο στα υπόστεγα είχε περάσει επιτυχώς τα 155 από τα 157 τεστ.

Το άλλο προκλητικό είναι ότι οι Γερμανοί ζητούσαν να κάνουν αυτοί τις δοκιμές και στα τέσσερα υποβρύχια απαιτώντας 20 εκατ. ευρώ για τη δοκιμή.

Στην εξωφρενική αυτή τιμή συμπεριλαμβάνονταν και τα 10 εκατ. ευρώ που υποστήριζαν ότι θα κόστιζε  το πλοίο συνοδείας στα τεστ που θα έπρεπε να υποβληθούν τα υποβρύχια.

Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό θα χρησιμοποιήσει δικά του μέσα και πληρώματα.

Παράλληλα έπιασαν ξανά δουλειά σχεδόν το σύνολο των εργαζομένων στα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) που το επιθυμούσαν. Υπογράφτηκαν συμβάσεις με μείωση κατά 35% των αποδοχών που είχαν πριν το 2010. Κατώτατος μισθός ορίστηκε να είναι τα 835 ευρώ. Οι μόνοι που δεν επέστρεψαν στην εργασία τους ήταν οι 130 άνθρωποι που απασχολούνταν στο τροχαίο υλικό των ΕΝΑΕ.

Όπως  διευκρινίστηκε από τον αρχηγό ΓΕΝ, Ευάγγελο Αποστολάκη, γίνονται προσπάθειες να βρεθεί και γι' αυτούς αντικείμενο εργασίας.

Όλοι οι παραπάνω άνθρωποι ήταν απλήρωτοι από τον ιδιοκτήτη των ΕΝΑΕ Ι. Σάφα τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Να σημειωθεί ότι η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος στα ΕΝΑΕ έγινε με μεσολάβηση του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας. Ο Ευάγγελος  Βενιζέλος είχε εμπλακεί στην πώληση των ΕΝΑΕ από τη γερμανική εταιρία HDW στον Ι. Σάφα.

Σύμφωνα με τον αρχηγό ΓΕΝ ο οποίος  επισκέφτηκε χτες τα ΕΝΑΕ το υποβρύχιο «ΠΙΠΙΝΟΣ» (τύπου 214) είναι σχεδόν έτοιμο να πέσει στη θάλασσα για τις τελευταίες δοκιμές. Υπολογίζεται ότι αυτό θα γίνει στα τέλη Σεπτεμβρίου.

Το «Ωκεανός» (εκσυγχρονισμένο τύπου 209 σε 214) είναι σε καλή κατάσταση, έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του και απομένει η διασύνδεση των συστημάτων του. Αναμένεται να μπει στη θάλασσα για δοκιμές το Δεκέμβριο.

Το «Ματρώζος»  (τύπου 214) έχει υποβληθεί σε 70 από τα 157 τεστ που προβλέπονται. Το «Κατσώνης» (τύπου 214) είναι χωρίς συστήματα τα οποία βρίσκονται όμως στις αποθήκες των ΕΝΑΕ και απλά δεν έχουν τοποθετηθεί.

Όπως είπε ο αρχηγός ΓΕΝ τα υποβρύχια αυτά είναι πολύ ισχυρά οπλικά συστήματα με τεράστιες δυνατότητες που θα προσδώσουν τεράστια αμυντική ισχύ στη χώρα μας.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο