Τα περίεργα παιχνίδια που καθήλωσαν τα Καναντέρ - Ποιος ο ρόλος του Άκη Τσοχατζόπουλου

Τα περίεργα παιχνίδια που καθήλωσαν τα Καναντέρ - Ποιος ο ρόλος του Άκη Τσοχατζόπουλου

Γράφει ο Γιάννης Κοκκινίδης

Aπό έλλειψη ανταλλακτικών καθηλώθηκε στο έδαφος ο μισός στόλος των πυροσβεστικών αεροσκαφών που διαθέτει η χώρα μας, καθώς η κατασκευάστρια εταιρία επέβαλε στην Ελλάδα εμπάργκο, επειδή απαιτήσαμε την υλοποίηση των αντισταθμιστικών ωφελημάτων.

Η εταιρία που αρνήθηκε να μας πουλήσει ανταλλακτικά είναι η ίδια από την οποία αγοράσαμε τα Καναντέρ 415 και η οποία κέρδισε πολλά χρήματα.

Το αποτέλεσμα ήταν αντί το χειμώνα να συντηρηθούν και τα 21 Καναντέρ που διαθέτουμε ώστε να είναι ετοιμοπόλεμα το καλοκαίρι ,όπως συνέβαινε κάθε χρόνο, οι τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας κάθονταν με σταυρωμένα χέρια στο υπόστεγο. Καταλυτικό ρόλο στην άσχημη αυτή εξέλιξη φαίνεται ότι έπαιξε μία επιστολή του Γενικού Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών Δημήτρη Γεωργιόπουλου.

Πως φτάσαμε έως εδώ. Το 1999 η Ελλάδα αγόρασε από την Bombardier δέκα πυροσβεστικά αεροσκάφη CL-415 και σύμφωνα με κάποιους πανάκριβα. Πληρώσαμε το καθένα από αυτά 23,5 εκατ. ευρώ. Βέβαια αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Εξοπλισμών την περίοδο εκείνη ήταν ο γνωστός πλέον Αντώνης Κάντας που έχει καταθέσει στη Δικαιοσύνη για τις μίζες οι οποίες δίνονταν σε σακούλες για το κάθε εξοπλιστικό πρόγραμμα.

Στη αγορά αυτή προβλέπονταν να υπάρξουν από την εταιρία που μας πούλησε τα πυροσβεστικά αεροσκάφη, αντισταθμιστικά ωφελήματα (Α/Ω) της τάξεως των 25 εκατ. ευρώ, τα οποία όμως έμεναν στα χαρτιά.

Όταν ζητήθηκε επιτακτικά από τη χώρα μας η υλοποίησή τους, τότε υπήρξε η άρνηση. Η προμηθεύτρια εταιρία των πυροσβεστικών αεροσκαφών ανακάλυψε... ξαφνικά, πως η εν λόγω αγορά δεν μπορούσε να χαρακτηρίζεται στρατιωτική και άρα δεν υπόκειται η συγκεκριμένη σύμβαση των Canadair στη σχετική νομοθεσία περί υποχρεωτικών αντισταθμιστικών ωφελημάτων.

Βέβαια χρόνια πριν η καναδική εταιρία είχε συμφωνήσει να παρέχει Α/Ω και να δώσει ακόμα και εγγυητική επιστολή για την υλοποίησή τους. Ίσως να υπήρχαν την περίοδο της αγοράς κάποιες άλλες προφορικές διαβεβαιώσεις για το πως θα εξελιχθεί η εν λόγω συμφωνία...

Δεν ξέρουμε τι διαβεβαιώσεις μπορεί να είχε δώσει ο Άκης Τσοχατζόπουλος και τι μεθοδεύσεις δρομολογούνταν. Βέβαια η Ελλάδα από το 2004 και μετά πίεζε στο να υλοποιηθούν τα τα αντισταθμιστικά από την αγορά των Καναντέρ. Το 2008 η καναδική εταιρία Bombardier πήγε το Ελληνικό Δημόσιο στο Διεθνές Δικαστήριο υποστηρίζοντας ότι η συμφωνία που υπέγραψε δεν ισχύει.

Δυστυχώς η Bombardier κατάφερε και κέρδισε το Ελληνικό δημόσιο στο Διεθνές Δικαστήριο στο Παρίσι για το θέμα των αντισταθμιστικών ωφελημάτων. Καταλυτικό ρόλο σε αυτό , φαίνεται ότι έπαιξε μία επιστολή του Γενικού Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών κ. Δ. Γεωργιόπουλου. Η επιστολή αυτή που έχει ημερομηνία την 1 Ιουνίου του 2010 επιβεβαιώνει τα επιχειρήματα της Bombardier ότι «τα πυροσβεστικά αεροσκάφη δεν είναι αμυντικό υλικό» χρησιμοποιήθηκε από την καναδική εταιρία στο Διεθνές Δικαστήριο.

Ωστόσο η προμήθεια των πυροσβεστικών αεροσκαφών CL-415 έγινε με απόφαση του ΚΥΣΕΑ και χαρακτηρίσθηκε από τον τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας (Άκη Τσοχατζόπουλου) ειδικό εξοπλιστικό πρόγραμμα. Ο Γεωργιόπουλος τοποθετήθηκε σε αυτή την καίρια θέση το 2010 για πέντε χρόνια από τον τότε υπουργό Άμυνας Ευάγγελο Βενιζέλο. Μπροστά στις περίεργες αυτές εξελίξεις ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δ. Αβραμόπουλος έδωσε εντολή στις 17 Ιουλίου του 2013 να καταπέσει η εγγυητική επιστολή της Bombardier ύψους 13.868.354 ευρώ, προκειμένου να στείλει το μήνυμα ότι δεν μπορεί να εμπαίζεται η Ελλάδα. Να επαναλάβουμε ότι η προμηθεύτρια εταιρία όταν έκλεινε την πώληση των Καναντέρ στη χώρα μας συμφωνούσε για την παροχή  αντισταθμιστικών Ωφελημάτων χωρίς αντιρρήσεις.

Μόλις το πληροφορήθηκε η Bombardier διέκοψε την πώληση ανταλλακτικών προς την Ελλάδα. Επίσης με διάφορους πρωτόγνωρους μηχανισμούς απέτρεψε στο να προμηθευτούμε ανταλλακτικά από άλλες χώρες που χρησιμοποιούν επίσης Καναντέρ. Εφαρμόζει ένα σύστημα όπου οι χώρες που επιθυμούν ανταλλακτικά πρέπει να αναφέρουν στην καναδική εταιρία τον συριακό αριθμό του αεροπλάνου. Σύμφωνα με τοπ ημερολόγιο συντήρησης του κάθε Καναντέρ η κατασκευάστρια εταιρία γνωρίζει τι ανταλλακτικό χρειάζεται και πότε. Δεν μπορεί να αγοράζει π.χ. η Ιταλία ανταλλακτικά και να μας τα δίνει στη συνέχεια.

Ωστόσο οι τελευταίες πληροφορίες θέλουν να υπάρχει μία πρόοδος στις συνομιλίες με την Bombardier για την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης. Γεγονός που άνοιξε μία οπή στην παροχή ανταλλακτικών ώστε να μπορούμε να σηκώσουμε τα 11 από τα 21 Καναντέρ που διαθέτουμε για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο