Η Αίγυπτος κατασκευάζει και δεύτερη διώρυγα στο Σουέζ

Η Αίγυπτος κατασκευάζει και δεύτερη διώρυγα στο Σουέζ

Στην ανακοίνωση ενός εξαιρετικά φιλόδοξου σχεδίου το οποίο εμπεριέχει ιδιαίτερους συμβολισμούς προχώρησε χθες ο νεοεκλεγείς πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντέλ Φαταχ αλ Σίσι, που προανήγγειλε την κατασκευή μίας νέας διώρυγας στο Σουέζ, που θα βρίσκεται δίπλα στην υφιστάμενη.

Τα νέα έργα θα έχουν συνολικό μήκος 72 χιλιόμετρα, 35 εξ΄αυτών θα δημιουργηθούν από το μηδέν και ακόμη 37 που είναι μέρος του παλαιού δικτύου θα αναβαθμιστούν, ούτως ώστε να προστεθεί μία δεύτερη λωρίδα κυκλοφορίας στην ήδη υπάρχουσα εγκατάσταση.

Ωστόσο το νέο κανάλι δεν είναι παρά μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού που προβλέπει τη δημιουργία εγκαταστάσεων συνολικής έκτασης 76.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων κατά μήκος της διώρυγας, καθώς και επέκταση του λιμανιού του Σουέζ.  Στόχος είναι, η περιοχή που παίζει ήδη πολύ σημαντικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο στο απώτερο μέλλον να μετατραπεί σε διαμετακομιστικό κόμβο.

Σύμφωνα με Αιγύπτιους αξιωματούχους, ο σχεδιασμός προβλέπει ότι τα έργα θα ολοκληρωθούν το αργότερο μέσα σε πέντε χρόνια, ωστόσο ορισμένοι εκφράζουν ελπίδες ότι θα απαιτηθούν μόλις τρία χρόνια.

Πού θα βρει τα λεφτά ο Σίσι; 

Ένας στόχος αν μη τι άλλο που γίνεται ακόμη πιο φιλόδοξος από τα χρήματα που θα απαιτηθούν. Μόνο για τη νέα διώρυγα θα χρειαστούν 4 δισεκατομμύρια δολάρια, πόσο που φαντάζει απαγορευτικό εάν αναλογιστεί κανείς τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η αιγυπτιακή οικονομία από τα χρόνια αστάθειας που πέρασε η χώρα, καθώς βίωσε την ανατροπή δύο ηγετών που συνοδεύτηκε από αιματηρές συγκρούσεις.

Και όμως ο Σίσι επιμένει πως το έργο θα γίνει με πόρους από την ίδια την Αίγυπτο, και σε χθεσινό του διάγγελμα κάλεσε τους πολίτες της χώρας να συνεισφέρουν οικονομικά ώστε να υλοποιηθεί.

«Θέλουμε όλοι οι Αιγύπτιοι να κατέχουν τις μετοχές αυτού του σχεδίου», είπε χαρακτηριστικά ωστόσο ακόμη δεν είναι τίποτα σίγουρο σχετικά με το τι θα πράξει καθώς τουλάχιστον 14 ξένες κοινοπραξίες έχουν δείξει έντονο ενδιαφέρον για το έργο ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο.

Σε κάθε περίπτωση και όπως γίνεται σε κάθε αναλόγου μεγέθους πρόζεκτ, την επίβλεψη θα έχει ο στρατός . Πράγμα λογικό εάν αναλογιστεί κανείς το γεγονός ότι ανέκαθεν αποτελούσε έναν από τους βασικούς μοχλούς της οικονομίας στη χώρα.

Πέραν αυτού, η ανατροπή του ισλαμιστή προέδρου Μοχάμεντ Μόρσι έφερε την έκρηξη της βίας στη χερσόνησο του Σινά από οπαδούς του που έκτοτε διεξάγουν ανταρτοπόλεμο στην περιοχή, προξενώντας μεγάλες απώλειες στον αιγυπτιακό στρατό.

Μόνο ο στρατός λοιπόν μπορεί να εγγυηθεί υπό τις παρούσες συνθήκες την υλοποίηση του έργου, το οποίο θεωρείται από τα βασικά κλειδιά για να βγει η Αίγυπτος από την κρίση, ειδικά εάν αναλογιστεί κανείς πως η ηλικίας 145 ετών διώρυγα του Σουέζ με τις υφιστάμενες υποδομές της αποφέρει έσοδα στην οικονομία περίπου 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων το χρόνο.

Συμβολισμοί

Εκτός από το οικονομικό όφελος, το έργο εμπεριέχει και ιδιαίτερους συμβολισμούς για τον Αμπντέλ Φαταχ αλ Σίσι που τους τελευταίους μήνες προσπαθεί να καλλιεργήσει για τον εαυτό του το προφίλ του συνεχιστή της κληρονομίας που άφησε ο  Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ.

Για την ακρίβεια, το συγκεκριμένο έργο παραπέμπει ευθέως στον ιστορικό ηγέτη της χώρας, ο οποίος ήταν... λάτρης των φαραωνικών έργων υποδομής καθώς τα έβλεπε ως ένα μέσο για την καλυτέρευση των συνθηκών ζωής των Αιγυπτίων. Κατά τα 14 χρόνια της προεδρίας του προώθησε αρκετά τέτοια σχέδια με χαρακτηριστικότερο εξ' αυτών, το γιγαντιαίο φράγμα Ασβάν στο Νείλο.

Ο δυνατότερος συμβολισμός όμως είναι το γεγονός ότι η εθνικοποίηση της διώρυγας του Σουέζ το 1956, όχι μόνο υπήρξε μία εκ των σημαντικότερων αποφάσεων που έλαβε ο Νάσερ, αλλά οδήγησε στη στρατιωτική εμπλοκή της Βρετανίας και της Γαλλίας, αλλά και στην παράλληλη κατάληψη της χερσονήσου του Σινά από το Ισραήλ.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο