Η κίνηση-ματ με τα υποβρύχια και η καθέλκυση του... Πιπίνου

Η κίνηση-ματ με τα υποβρύχια και η καθέλκυση του... Πιπίνου

Γράφει ο Αλέξανδρος Δαλέκος

Με την παρουσία και του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα η καθέλκυση του υποβρυχίου «Πιπίνος» στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Πρόκειται για το δεύτερο από τα συνολικά τέσσερα υποβρύχια τύπου 214 που έχει ήδη χρυσοπληρώσει από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας το Ελληνικό Δημόσιο. Μέχρι σήμερα, μόνο ο «Παπανικολής» έχει ενεργά ενταχθεί στον ελληνικό στόλο, αλλά πλέον το Πολεμικό Ναυτικό κινείται με σχέδιο ώστε να καταφέρει να καθελκυστούν μέχρι τα τέλη του 2015 όλα, ει δυνατόν, τα υποβρύχια 214.

Η κίνηση – ματ, η οποία έγινε και φέρει σε μεγάλο βαθμό τη σφραγίδα του υπουργού Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου (σε απόλυτη φυσικά συνεννόηση με τον Πρωθυπουργό), δεν ήταν άλλη από την αποσύνδεση ουσιαστικά της μοίρας των τεσσάρων υποβρυχίων από το μέλλον των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) που από το 2010 και μετά έχουν περάσει στα χέρια του λιβανέζου επιχειρηματία Ισκαντάρ Σάφα. 

Η πραγματικότητα είναι ότι ο Σάφα ουσιαστικά εκβίαζε το Δημόσιο ζητώντας ένα υπέρογκο ποσό περίπου 250 εκατομμυρίων ευρώ για την επαναλειτουργία των ναυπηγείων ώστε να ολοκληρωθούν τα υποβρύχια. Η εμπλοκή είχε δημιουργηθεί διότι οι ελληνικές κυβερνήσεις είχαν ουσιαστικά παύσει να καταβάλλουν πληρωμές από το 2011 και μετά καθώς αυτές δεν ήταν συνδεδεμένες με συγκεκριμένη πρόοδο στις εργασίες κατασκευής. 

Η «μεγάλη εικόνα» όμως ήταν ότι ο Σάφα ήθελε να απεμπλακεί από τα προβλήματα των ναυπηγείων με την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) καθώς εκκρεμεί το υψηλό πρόστιμο των περίπου 500 εκατομμυρίων ευρώ για παράνομες κρατικές ενισχύσεις, ενώ ο ίδιος ήθελε να κατασκευάζει και στρατιωτικά πλοία ξένων κρατών αλλά δεν μπορεί λόγω κοινοτικών αποφάσεων.

Το σημαντικότερο ζήτημα πάντως είναι ότι υπό την επίβλεψη πλέον του Πολεμικού Ναυτικού – το οποίο και καταβάλει απευθείας τους μισθούς των εργαζομένων στον Σκαραμαγκά – και του Αρχηγού ΓΕΝ ναυάρχου Ευάγγελου Αποστολάκη, οι εργασίες προχωρούν κανονικά και το κόστος επαναλειτουργίας απεδείχθη πολύ χαμηλότερο.

Το μοντέλο αυτό δε αρχίζει εφαρμόζεται σταδιακά και στα ναυπηγεία Ελευσίνας με σκοπό να ενταχθούν στον ελληνικό στόλο οι εναπομείνασες πυραυλάκατοι «Super Vita» - άλλη μία ιστορία προμνημονιακής εξοπλιστικής αμαρτίας. 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο