Πεσόντες στο καθήκον σε στρατόπεδα, ελικόπτερα και πολεμικά πλοία

Πεσόντες στο καθήκον σε στρατόπεδα, ελικόπτερα και πολεμικά πλοία

Ρεπορτάζ: Ντίνα Καραμάνου

Μικροατυχήματα στα στρατόπεδα γίνονται καθημερινά. Δυστυχήματα με νεκρούς, πιο αραιά βέβαια, αλλά γίνονται.

Τα πιο διαδομένα, είναι τα «τροχαία» με στρατιωτικά άρματα, που άλλοτε έχουν θύματα τους επιβαίνοντες, άλλοτε πεζούς φαντάρους που «δεν πρόσεχαν που πήγαιναν».

Πιο σπάνια, αλλά μένουν στη μνήμη όλων, είναι τα πολύνεκρα δυστυχήματα που στιγματίζουν τη θητεία και το νόημά της.

Σε καιρό ειρήνης, είναι αλήθεια, η Ελλάδα πλήρωνει βαρύ φόρο αίματος της στρατευμένης νεολαίας της.

Κάποια, ακόμη δεν μπορούμε να τα ξεχάσουμε...

5 Φεβρουαρίου 1991, 63 νεκροί στο όρος Όρθυς

Αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας τύπου C-130 απογειώνεται την Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 1991 από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας, στο πλαίσιο διατεταγμένης αποστολής που είχε σχέση με την εμπλοκή της χώρας μας στα γεγονότα του Περσικού.

Ο προορισμός του, σύμφωνα με πληροφορίες που έδωσε στη δημοσιότητα το ΥΕΘΑ, ήταν η Κρήτη, αλλά έπρεπε πρώτα να πάρει προσωπικό από την 111 Πτέρυγα Μάχης στην Αγχίαλο, για να επιβιβάσει στρατιωτικό προσωπικό το οποίο στη συνέχεια θα μετέφερε στην 115 Πτέρυγα Μάχης στα Χανιά.

Το αεροσκάφος βρισκόταν περίπου 38 χιλιόμετρα από την Αγχίαλο και είχε ξεκινήσει τη διαδικασία προσέγγισης με τον αεροδιάδρομο, όταν ξαφνικά χάθηκε από το ραντάρ.

Η αναζήτηση του C130 από οκτώ μαχητικά F16, δυο C130,  δυο πυροσβεστικά CL-215,  δυο ελικόπτερα Σινούκ, ελικόπτερα του Ναυτικού και αεροσκάφη ναυτικής συνεργασία κράτησε 4 ολόκληρες ημέρες.

Παράλληλα, από στεριάς, καταδρομείς και πεζοναύτες έψαχναν κάθε πιθανό σημείο πτώσης του αεροσκάφους.

Ύστερα από 4 ημέρες εντοπίστηκαν τα συντρίμιμα στην πλαγιά Τσατάλι του όρους Όθρυς, 60 χιλιόμετρα περίπου μακριά από το σημείο που θα έπρεπε κανονικά να βρίσκεται και σε λάθος γωνία 63 μοίρες.

Αρχικώς έγινε λόγος για 60 νεκρούς. Τελικός απολογισμός, 63 άνθρωποι νεκροί.

Για πολλές ημέρες οι αντιδράσεις των συγγενών ήταν εκκωφαντικές, καθώς, ενώ η Πολεμική Αεροπορία έκανε λόγο για ακαριαίους θανάτους, εκείνοι επέμεναν ότι οι άνθρωποί τους ψυχορραγούσαν στο κρύο και στο χιόνι περιμένοντας τα σωστικά συνεργεία να τους εντοπίσουν.


21 Δεκεμβρίου 1997, η διπλή τραγωδία του Γιάκοβλεφ


Όσο διαρκούσε η αναζήτηση του μοιραίου Γιάκοβλεφ που είχε εξαφανιστεί από τα ραντάρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, μια δεύτερη τραγωδία «χτύπησε» την Πολεμική Αεροπορία.

Ένα C130 με πενταμελές πλήρωμα συνετρίβη το όρος Πάστρα, βορείως της Οινόης, ενώ πήγαινε στην Τανάγρα για να παραλάβει καταδρομείς, οι οποίοι θα έπαιρναν μέρος στις έρευνες για τον εντοπισμό του Γιάκοβλεφ  -τραγική ειρωνία: το δυστύχημα έγινε μία ώρα πριν βρεθεί το σημείο συντριβής του ουκρανικού αεροσκάφος.

Η συντριβή του μεταγωγικού αεροσκάφους αποδόθηκε στην υπερεκτίμηση των ικανοτήτων του πιλότου, καθώς, όπως ανέφερε το ρεπορτάζ της εποχής, παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες επέμενε να μην συμβουλεύεται τα όργανά του και να πετά με γνώμονα  την οπτική επαφή που είχε με την περιοχή. 

6 Νοεμβρίου 1996, το φερυ μποτ που βύθισε την πυραυλάκατο

Κανένας δεν μπορούσε να το πιστέψει.

Το πιο γερασμένο φέρυ μποτ του ελληνικού στόλου της ακτοπλοΐας, το «Σάμαινα», ειχε καταφέρει να εμβολίσει και να βυθίσει -μέσα σε λίγα λεπτά- ένα από τα τότε «διαμάντια» του Πολεμικού Ναυτικού, την πυραυλάκατο «Κωστάκος».

Έχασαν τη ζωή τους 4 στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού.

Στην πυραυλάκατο επέβαιναν 38 άτομα, εκ των οποίων περισυνελέγησαν τα 34, μετά από δραματικές προσπάθειες και του πληρώματος του «Σάμαινα», αλιευτικών σκαφών που βρίσκονταν στην περιοχή αλλά και πολεμικών πλοίων που έπλεαν στην περιοχή του ναυαγίου, ανοιχτά της Σάμου.

Το δυστύχημα έγινε κατά τη διάρκεια της ναυτικής άσκησης «Παρμενίων 1996» και σύμφωνα με όλα τα δεδομένα το πολεμικό πλοίο «μπήκε σφήνα» στο δρομολόγιο του φέρυ μποτ που έκανε την διαδρομή Βαθύ - Καρλόβασι. 

8 Απριλίου 2004, πέντε φαντάροι «κεραυνοβολημένοι» από τη σημαία

Ένα από τα πιο τραγικά δυστυχήματα που έχουν γίνει στο στρατό.

Πέντε φαντάροι στον Έβρο προσπαθούν να σηκώσουν τον ιστό της σημαίας και να τον τοποθετήσουν στη βάση του, σε φυλάκιο στην περιοχή Κορνοφωλιά Λυκόφης, στο Σουφλί του Έβρου.

Ο ιστός ακουμπά σε ηλεκτροφόρα καλώδια που βρίσκονται ακριβώς πάνω από τη βάση. Σκοτώνονται όλοι ακαριαία. 

17 Φεβρουαρίου 1992, Νεκροί φαντάροι σε καρότσα φορτηγού  

Δύο στρατιώτες σκοτώθηκαν από έκρηξη εκπαιδευτικής χειροβομβίδας στη Μυτιλήνη.

Από την έκρηξη τραυματίστηκαν ακόμη 8 φαντάροι.

Τα φέρετρά τους μεταφέρθηκαν με ημιφορτηγό Datsun. Η εικόνα ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων, προκαλώντας την παρέμβαση του εισαγγελέα ο οποίος άσκησε δίωξη κατά του εργολάβου κηδειών.
 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο