Στην «αντεπίθεση» το υπουργείο Άμυνας κατά των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Στην «αντεπίθεση» το υπουργείο Άμυνας κατά των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Γράφει ο Γιάννης Κοκκινίδης

Σε ανοιχτή αντεπίθεση περνάει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και δεν διστάζει, σε επίσημη ανακοίνωσή του, να χαρακτηρίσει «ψευδή τα όσα υποστηρίζει η διοίκηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας και καμία συμβατική οφειλή δεν υπάρχει από το ΥΠΕΘΑ προς τα Ναυπηγεία».

Στην ανακοίνωση αυτή διευκρινίζεται ότι «όσα ισχυρίζεται η διοίκηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας είναι διεκδικήσεις της από παλαιότερα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, τις οποίες οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Πολεμικού Ναυτικού  δεν αναγνώρισαν ως βάσιμες.

Η μόνη αλήθεια είναι ότι βάσει της τότε νομοθετικής ρύθμισης που ψηφίστηκε στη Βουλή τον Απρίλιο του 2013, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας πληρώθηκαν 25 εκατομμύρια ευρώ και έπρεπε να έχουν παραδώσει την Πυραυλάκατο «Ρίτσος» το Μάρτιο του 2014».

Η ιδιοκτησία των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε δηλώσεις της προς τα ΜΜΕ υποστήριξε ότι το δημόσιο της οφείλει 40 εκατομμύρια ευρώ.

Ωστόσο στο υπουργείο Εθνικής  Άμυνας εναποθέτουν τις ελπίδες τους οι 600 εργαζόμενοι των Ναυπηγείων Ελευσίνας, οι οποίοι  παραμένουν απλήρωτοι τους τελευταίους 8 μήνες.

Σήμερα από νωρίς το πρωί απευθύνθηκαν στο Πεντάγωνο μήπως εφαρμοστεί και γι' αυτούς το ίδιο σχέδιο που ακολουθήθηκε  και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Να θυμίσουμε ότι, οι εργαζόμενοι σε αυτά, ενώ ήταν απλήρωτοι και χωρίς δουλειά, κλήθηκαν από ΓΕΝ να αναλάβουν και πάλι τα καθήκοντά τους, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες στα τέσσερα υποβρύχια που σκούριαζαν  εκεί. Το ΓΕΝ έγινε ο εργοδότη τους  και οι εργαζόμενοι σε αυτά βρήκαν ξανά τη δουλειά τους.

Και στη δεύτερη περίπτωση, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας χρωστούν στο Πολεμικό Ναυτικό δύο πυραυλακάτους, για τις οποίες ήδη έχει πληρώσει το Δημόσιο  το ποσό των 390 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με αξιωματικούς του ΓΕΝ. 

Αιφνηδιαστικά χτες το βράδυ το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, για να ξεκαθαρίσει τα πράγματα,  εξέδωσε ανακοίνωση τύπου ,όπου τόνιζε  ότι δεν οφείλει ούτε ένα ευρώ στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και  για το όλο θέμα θα υπάρξει νομοθετική λύση. Αξιωματούχοι του Πενταγώνου, ωστόσο σημείωνα στο newpost, ότι είναι δύσκολο να επαναληφθεί και να εφαρμοστεί η λύση Σκαραμαγκά και στην Ελευσίνα. Και αυτό γιατί οι δύο πυραυλάκατοι έχουν εξοφληθεί. 

Οι εργαζόμενοι σε κατάσταση  απόγνωσης κρατούν από χτες σε «ομηρία» τους υπεύθυνους των Ναυπηγείων Ελευσίνας και δεν τους επιτρέπουν να απομακρυνθούν από τις εγκαταστάσεις  αν δεν δοθεί εδώ και τώρα λύση. Ωστόσο φαίνεται ότι δεν  ελπίζουν και πολλά πράγματα και για το λόγο αυτό ζητούν  παρέμβαση από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. 

Σήμερα το μεσημέρι, αντιπροσωπεία των εργαζομένων από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας  είχε συνάντηση με την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού αναζητώντας λύση. Η συνάντηση αυτή ήταν διάρκειας δύο ωρών. 

Συγκεκριμένα το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού αναμένει να παραλάβει τις δύο πυραυλακάτους «Ρίτσος» και «Καραθανάσης». Ο «Ρίτσος» είναι έτοιμος να ριχθεί στη θάλασσα και να ξεκινήσει  τις δοκιμές εν πλώ, ενώ για τον «Καραθανάση» προγραμματίζονταν να βρεθεί στο νερό στις αρχές του Μαρτίου.

Πρόκειται για δύο πολύ σημαντικές  μονάδες για την αμυντική θωράκιση του Αιγαίου.  

Ο οπλισμός των πυραυλακάτων

Κάθε σκάφος εξοπλίζεται με πυραύλους επιφανείας –επιφανείας Exocet MM40 Block II που χρησιμοποιούν ενεργό ραντάρ για τον εγκλωβισμό του στόχου, ενώ η εμβέλειά τους φθάνει τα 70 χιλιόμετρα. Οι δύο εκτοξευτές  τοποθετούνται  στην πλώρη και στην πρύμνη του πλοίου, ενώ η αντιαεροπορική προστασία εξασφαλίζεται με συστήματα RAM. Πρόκειται για τα συστήματα  που χρησιμοποιούν τους πυραύλους RIM-116A Block I με διπλό σύστημα ανίχνευσης μέσω ραντάρ και υπερύθρων, ενώ η εμβέλειά τους φθάνει τα 10 χιλιόμετρα. Το κυρίως πυροβόλο είναι το Otobreda Super Rapid 76mm της Alenia, ικανό για εκτέλεση 85 βολών/λεπτό σε απόσταση 16 χιλιομέτρων. Δύο πυροβόλα Otobreda 30mm της ίδιας εταιρείας συμπληρώνουν τον οπλισμό των σκαφών, ενώ το σύστημα αντιμέτρων Argo Systems AR900 και ο εκτοξευτής "δολωμάτων" (decoy launcher) Sippican SRBOC προσφέρουν την απαραίτητη προστασία. 

Το σύστημα μάχης Tacticos που διαθέτουν παρέχει αυτόματη εκτίμηση κινδύνου, καθώς και χρήση των αισθητήρων και του οπλισμού του πλοίου για τον εγκλωβισμό στόχων. Το σύστημα ελέγχει το σύνολο του εξοπλισμού (πύραυλοι Exocet, πυροβόλα των 76mm και 30mm, συστήματα RAM και DR 3000), ενώ το σύστημα ελέγχου πυρός ονομάζεται Sting. Οι αισθητήρες του σκάφους περιλαμβάνουν  σύγχρονα  ραντάρ και ηλεκτροοπτικό ανιχνευτή. Οι επικοινωνίες βασίζονται στο σύστημα Data Link 11, και διαθέτουν και σύστημα  αναγνώρισης φίλων/εχθρών IFF Mk 12.

Το θρίλερ των πυραυλακάτων

Το αρχικό  πρόγραμμα ναυπήγησης των πυραυλακάτων του Πολεμικού Ναυτικού περιελάμβανε την κατασκευή τριών σκαφών τύπου Super Vita. Η σχετική συμφωνία υπογράφτηκε στις 7/01/2000. Η ναυπήγηση πραγματοποιήθηκε στα ναυπηγεία Ελευσίνας με την εταιρεία Vosper Thornycroft να παρέχει τα σχέδια, την απαραίτητη λογιστική υποστήριξη και τον εξοπλισμό των σκαφών. Το ύψος του προγράμματος ανήλθε σε 150.000.0000.000 δραχμές και  προβλεπόταν το δικαίωμα προαίρεσης για 4 ακόμη σκάφη Super Vita.

Στις 28 Αυγούστου 2003 ασκήθηκε το δικαίωμα προαίρεσης για δύο ακόμη πυραυλάκατους Super Vita, με συνολικό κόστος τα 268.160.554 ευρώ. Η κατασκευή τους ανατέθηκε ξανά στα Ναυπηγεία Ελευσίνας σε συνεργασία με την αγγλική εταιρεία VOSPER και η καθέλκυση της πυραυλάκατου «Υποπλοίαρχος Κρυσταλλίδης» πραγματοποιήθηκε στις 06.04.2004. 

Στις 25 Σεπτεμβρίου 2008 υπογράφηκε σύμβαση ύψους 299.000.000 ευρώ μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων και Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ) και των Ναυπηγικών και Βιομηχανικών Επιχειρήσεων Ελευσίνας (ΝΒΕΕ) για την προμήθεια δύο ακόμη Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνόμενων βλημάτων (ΤΠΚ) τύπου Super Vita κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ. Πρόκειται για το έκτο και έβδομο σκάφος από την έναρξη του σχετικού προγράμματος, για την απόκτηση των οποίων ασκήθηκε το δικαίωμα προαίρεσης της αρχικής σύμβασης. Η παράδοσή τους προβλέπεται να πραγματοποιηθεί 46 και 52 μήνες από την ενεργοποίηση της σύμβασης αντίστοιχα, δηλαδή τον Αύγουστο του 2012 και τον Φεβρουάριο του 2013. Τα δύο νέα σκάφη δεν έχουν σχεδιαστικές τροποποιήσεις σε σχέση με τα υπάρχοντα και μόνη διαφορά τους είναι ο εφοδιασμός με βλήματα επιφανείας-επιφανείας MM40 Exocet Block3 αντί των Block2 που φέρουν τα τρία αρχικά ΤΠΚ.

Μετά από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις στο πρόγραμμα πληρωμών, οι σχεδιασμένοι χρόνοι παράδοσης μεταβλήθηκαν σε:

  • Ρ71 Ρίτσος: 9 μήνες από την πληρωμή (Ιανουάριος 2014)
  • Ρ72 Καραθανάσης: 24 μήνες από την πληρωμή (Απρίλιος 2015)

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο