Τραγικές εικόνες και ελλείψεις στο Norman Atlantic- Τι είδαν και έζησαν οι έλληνες πιλότοι

Τραγικές εικόνες και ελλείψεις στο Norman Atlantic- Τι είδαν και έζησαν οι έλληνες πιλότοι

Ρεπορτάζ: Αναστασία Γαλάνη

«Ισχυρή βροχή, ομίχλη, δυνατά μποφόρ. Δέκα σωσίβιες λέμβοι βρίσκονταν δίπλα σε παραπλέοντα πλοία και άλλες διάσπαρτες στη θάλασσα. Ήταν ένα πλοίο ακυβέρνητο στον καιρό. Βλέπαμε την φλόγα από πάνω. Καιγόταν ολόκληρο, μόνο το κατάστρωμα δεν είχε αρπάξει φωτιά». Αυτά είναι τα πρώτα λόγια του συγκυβερνήτη του super puma, που έφτασε πρώτο στο Norman Atlantic, για να περιγράψει τις τραγικές εικόνες που οι πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας αντίκρισαν την μοιραία εκείνη Κυριακή.

Ο υποσμηναγός στην 384 ΜΕΔ Ελευσίνας, Βασίλης Αποστόλου, περιγράφει στο newpost τις συγκλονιστικές εικόνες, τις σοβαρές ελλείψεις στο πλοίο, την διαχείριση της επιχείρησης από τους Ιταλούς, τα μοιραία λάθη και τις δυσκολίες της διάσωσης.
«Υπήρχαν σοβαρές παρεκκλίσεις στην ασφάλεια του Norman Atlantic, που μπορούσαμε να τις δούμε ακόμα και εμείς από πάνω. Αρχικά αναζητήσαμε το ζευγάρι που βρισκόταν στην γλίστρα. Ήταν η πρώτη φορά που βλέπαμε τέτοια γλίστρα, καταλάβαμε πως ήταν αναμενόμενο από τη διαμόρφωση της ότι θα κολλούσε κάποιος μέσα ήταν πολύ στενή. Ωστόσο, οι Ιταλοί μας ενημέρωσαν ότι δύτες επιχειρούν κάτω από το νερό και έτσι συνεχίσαμε με τη διάσωση από το κατάστρωμα» αναφέρει ο κ. Αποστόλου.
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατούσε στο κατάστρωμα είναι ότι σύμφωνα με την μαρτυρία του υποσμηναγού, δεν υπήρχαν άλλες σωσίβιοι λέμβοι στο κατάστρωμα όταν έφτασαν στο σημείο. «Σε καμία περίπτωση οι λέμβοι δεν έφταναν για τους επιβάτες, όπως και τα σωσίβια» σημειώνει.

Όπως εξηγεί στο newpost, όσους και αν παίρναμε από το κατάστρωμα, πάντα υπήρχαν τουλάχιστον 50 άτομα που περίμεναν. Ήταν συγκεντρωμένοι σε σειρά δίπλα δίπλα και το πλήρωμα τους επιτηρούσε». Το πλήρωμα του ελληνικού super puma πετούσε επί 3,5 ώρες πάνω από το σημείο για την πρώτη διάσωση. Οι Ιταλοί είχαν δώσει οδηγία να διασώζουν έξι άτομα κάθε φορά και να τα μεταφέρει το puma στο Cruise Europa, αν και το ελικόπτερο χωρά μέχρι 14 άτομα.

«Οι Έλληνες που μεταφέραμε στο Cruise Europa μας σήκωναν τις μπουνιές τους για να μας πουν ευχαριστώ. Κάθονταν με τις κουβέρτες και μας χειροκροτούσαν, ήταν μοναδικό συναίσθημα. Δύο έφηβοι μάλιστα στο Norman όταν είδαν το ελληνικό ελικόπτερο σήκωσαν τα χέρια και είδαμε το ηθικό τους αναπτερώνεται. Μια γυναίκα με το παιδί της, Ρουμάνοι, που διασώσαμε μόλις μπήκαν στο ελικόπτερο άρχισαν τα κλάματα που σώθηκαν», θυμάται.

Στις αιχμές του τουρκικού πρακτορείου Anatolia, ότι οι έλληνες διασώστες προτιμούσαν να παραλαμβάνουν Έλληνες ο υποσμηναγός απαντά ότι αυτό και δεν συνέβη και δεν γίνονται διακρίσεις σε τέτοιες περιπτώσεις. «Οι επιβάτες ήταν σε σειρά και εμείς διασώζαμε όσους είχαν πάνω στο κατάστρωμα οι επόπτες του πληρώματος του πλοίου».

«Πήγαμε στο δυνατότερο χαμηλό σημείο για να παραλάβουμε επιβάτες. Ήταν δύσκολο να προσεγγίσουμε λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών. Ωστόσο κατεβαίναμε στο πιο ασφαλές χαμηλό σημείο. Δύο πυροσβεστικά πλοία βρέχανε το πλοίο από αριστερά και δεξιά σα γέφυρα. Ο κόσμος καταβρεχόταν, όπως και οι δύτες μας, που δυσκολεύτηκαν γιατί γλιστρούσαν κατά τη διάσωση. Η επιχείρηση γινόταν με κίνδυνο της ζωής τους. Όλοι κάναμε το καθήκον μας για να βοηθήσουμε, προσθέτει.
Η δυσκολία της επιχείρησης ήταν ο ακραίος καιρός και ότι το σημείο ήταν χιλιομετρικά μακριά, εξηγεί. «Δεν προλαβαίνουμε να  σκεφτούμε αν κινδυνεύουμε. Μια επιχείρηση χρειάζεται ψυχραιμία. Αν τη χάσεις δεν θα καταφέρεις να σώσεις κανέναν. Είμαστε εκπαιδευμένοι για διασώσεις παντός καιρού, έχουμε αφοσιωθεί στην έγκαιρη επέμβαση. Το puma μπορεί να... τρυπώσει οπουδήποτε» καταλήγει ο κ. Αποστόλου.

Να σημειωθεί ότι το πρώτο super puma έφτασε στο σημείο λίγο μετά τις 10 το πρωί. Το πλήρωμα πετούσε 16 ώρες υπερβαίνοντας εαυτώ. Ακόμα και το βράδυ της Κυριακής με ελλιπή φωτισμό μετέφεραν εφτά άτομα στο Λέτσε όπου και ανεφοδιάστηκαν για να συνεχίσουν μέχρι τις 3 τα ξημερώματα της Δευτέρας.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο