Πώς σχολιάζουν οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων τις πολιτικές εξελίξεις

Πώς σχολιάζουν οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων τις πολιτικές εξελίξεις

Μία σημαντική ποιοτική ανάλυση για την συμπεριφορά του εκλογικού σώματος στα social media πραγματοποίησε η White Space, σε μεγάλο ποσοστό αναφορών την περίοδο από 1/1/2014 μέχρι 16/1/2015.

Πολλά από τα στοιχεία βασίστηκαν στη σύγκριση κρίσιμων μεγεθών, παλαιότερων εκλογικών αναμετρήσεων, μιας και η White Space, εξειδικεύεται στην ανάλυση τάσεων social media από το 2009 και έχει σημαντική εμπειρία στον τομέα του Social Media Political Intelligence.

Social Media και Εκλογές 2015

Οι εκλογές 2015 αναδεικνύουν τα Social Media ως ένα από τα σημαντικότερα «όπλα» των υποψηφίων και των κεντρικών πολιτικών μηχανισμών στη μάχη για τη διεκδίκηση της έδρας και της τελικής νίκης.

Παράλληλα όμως, αποδεικνύουν τη σημαντικότητα των Social Media ως μέσο έκφρασης των απλών πολιτών και ως σημαντικό μέσο επιρροής της κοινής γνώμης.

Μάλιστα, στις νεανικές κοινότητες είναι συντριπτική η υπεροχή τους, ως μέσο έκφρασης και επικοινωνίας, ενώ αποτελούν για όλους τους νέους το σημείο αναφοράς τους σε ό,τι αφορά την αντίληψή τους για τα μέσα σε θέματα διαφάνειας και καθαρότητας.

Πολλοί είναι οι παράγοντες που συντελούν στην εντυπωσιακή αύξηση της χρήσης των Social Media.

Οι βασικότεροι είναι:

  • Η μεγάλη αύξηση της διείσδυσης των Social Media σε μεγαλύτερη μερίδα του κοινού.
  • Η σύζευξη των Social Media με τα παραδοσιακά μέσα (TV και ραδιόφωνο).
  • Η μεγάλη διείσδυση στα νεανικά κοινά.
  • Η αύξηση της γνωσιακής καμπύλης (learning curve) σε ότι αφορά τη χρήση των Social Media, η οποία οδηγεί σε μεγαλύτερη εξοικείωση.
  • Η ένταξη της επαγγελματικής χρήσης των Social Media στους βασικούς μηχανισμούς πολιτικής επικοινωνίας από υποψηφίους και τους κεντρικούς μηχανισμούς των κομμάτων.

Ο σημαντικότερος παράγοντας είναι η αντίληψη που έχουν οι πολίτες σε σχέση με το ρόλο που έχουν τα social media στην κοινωνική τους ζωή, που σύμφωνα με αυτή αποτελούν αναπόσπαστο μέρος (για μια μεγάλη μερίδα) της κοινωνικής τους δραστηριότητας.

Τα Social Media λοιπόν, αποτελούν κομμάτι και όχι μέρος της καθημερινότητάς τους και ως εκ τούτου η αναπαραγωγή ειδήσεων, ο σχολιασμός και η έκφραση της γνώμης τους, θεωρούν ότι είναι σχεδόν υποχρέωση τους, ως προς την οποιαδήποτε κοινότητα της οποίας είναι μέλη.

Ας δούμε τα σημαντικότερα ευρήματα:

1) Εντυπωσιακή άνοδος της χρήσης των social media 

Σημαντική αύξηση στη χρήση των Social Media παρουσιάζεται κατά τις τελευταίες εκλογές. Πολλαπλάσιος ο όγκος των αναφορών σε σχέση με τις εθνικές εκλογές του 2009 και του 2012, ενώ σημαντική αύξηση είχαμε και από τις ευρωεκλογές του 2014.

Σε ότι αφορά τις Ευρωεκλογές, παρατηρούνται σημαντικές ποιοτικές διαφορές σε ότι αφορά το περιεχόμενο και το μηχανισμό έκφρασης των αναφορών.

2) Αποστροφή για την επικοινωνιακή πολιτική

Αποστροφή εκδηλώνουν οι πολίτες στην πολωτική επικοινωνιακή πολιτική που ακολουθούν κυρίως τα μεγάλα κόμματα. Χιλιάδες αρνητικές αναφορές για το επίπεδο αντιπαράθεσης, τη δομή των επιχειρημάτων και την επικοινωνιακή ρητορική τους.

3) Αύξηση της φωνής των πολιτών 

Ο «διάλογος» φαίνεται να περνά στα χέρια των πολιτών.

Πράγματι, ένας εξαιρετικά σημαντικός όγκος αναφορών προέρχεται από προσωπικούς λογαριασμούς πολιτών και όχι μόνο από τα μεγάλα ειδησιογραφικά portals. Επίσης, το ποσοστό αυτό είναι πολλαπλάσιο σε σχέση με τις προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις.

Η μεγάλη αυτή αύξηση, πέραν των παραπάνω παραγόντων που αναλύσαμε, οφείλεται στο γεγονός ότι μέσω της μεγαλύτερης εξοικείωσης, οι πολίτες πλέον γνωρίζοντας τις επιπλέον δυνατότητες που τους παρέχονται δεν ικανοποιούνται μόνο από την ανάρτηση της γνώμης τους, αλλά προχωρούν σε τεχνικές «προώθησης», ώστε να κάνουν την άποψη τους πιο αισθητή.

4) Σκληρός μηχανισμός διαλόγου

Τα σχόλια και τα προσωπικά πιστεύω του κόσμου γίνονται πιο σκληρά, πιο αιχμηρά από ποτέ. Φαίνεται ότι η στρατηγική πόλωσης της ΝΔ και του Σύριζα παρασύρει τους πολίτες και τους ωθεί να εκφράζουν τη γνώμη τους πιο έντονα και πιο καυστικά.

Εδώ σημαντικό είναι να αναδείξουμε ένα ακόμη χαρακτηριστικό των Social Media που στην ουσία είναι η αμφίδρομη σχέση επικοινωνίας. Ως εκ τούτου, οι χρήστες ακολουθούν και ενισχύουν το επίπεδο ρητορικής που θέτεται από εκείνους που είναι υπεύθυνοι για την «έναρξη» της επικοινωνίας.

5) Αύξηση παρουσίας αναφορών των υποστηρικτών της ΝΔ

Σημαντική είναι η παρουσία αναφορών που υποστηρίζουν τη ΝΔ και τον Αντώνη Σαμαρά. Εδώ ουσιαστικό είναι ότι οι αναφορές δεν εστιάζονται στο έργο και τις τακτικές της συγκυβέρνησης αλλά ξεκάθαρα στη ΝΔ και προσωπικά στον Αντώνη Σαμαρά.

Το πιο σημαντικό είναι ότι οι αναφορές είναι εξαιρετικά αυξημένες σε σχέση με τις προηγούμενες αναμετρήσεις, ενώ οι υποστηρικτές της ΝΔ μετά από πολύ καιρό δε διστάζουν να εμπλακούν (engage) σε πολιτικούς διαλόγους με υποστηρικτές του ΣΥΡΙΖΑ.

6) Μεγάλη ευμεταβλητότητα των θεμάτων που απασχολούν τον κόσμο

Οι διάλογοι και τα θέματα που απασχολούν την κοινή γνώμη αλλάζουν συνεχώς και είναι σε άμεση συνάρτηση με τις ανακοινώσεις ή την ατζέντα που θέτουν οι πολιτικοί μηχανισμοί και τα βασικά media.

7) Αύξηση επίδρασης των ανακοινώσεων των πολιτικών 

Η επίδραση των ανακοινώσεων των πολιτικών στα social media είναι πολλαπλάσια από κάθε άλλη φορά.

Αυτό συμβαίνει λόγω της σύνδεσης κυρίως του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης με τα social media, δεύτερον λόγω της μεγαλύτερης εξοικείωσης των πολιτών με συγκεκριμένες δυνατότητες που δίνουν τα social media να συνδέονται προσωπικοί λογαριασμοί χρηστών με τα μεγάλα portals, όπως και με τις δυνατότητες άμεσης αναπαραγωγής των ανακοινώσεων (retweets κτλ).

Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι τα social media αποτελούν μέρος της κοινωνικής ζωής αρκετών πολιτών και αισθάνονται πλέον την υποχρέωση να παίρνουν μέρος στην αναπαραγωγή και σχολιασμό ανακοινώσεων.

Αυτό είναι ένα εύρημα, στο οποίο καλό είναι τα πολιτικά επιτελεία να δώσουν προσοχή, μιας και οι ατυχείς ανακοινώσεις επιμηκύνουν τη διάρκεια ζωής τους, ενώ αφήνουν ανεξίτηλο το ψηφιακό τους αποτύπωμα.

8) Τέσσερα τα κόμματα που μονοπωλούν 

Η στρατηγική πόλωσης φαίνεται να λειτουργεί.

Τέσσερα είναι τα κόμματα που έχουν τη μερίδα του λέοντος στις αναφορές στα social media.

Και ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ και Ποτάμι θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως «συνήθεις ύποπτοι», η μεγάλη συζήτηση που γίνεται για το νεοσύστατο κόμμα του Γιώργου Παπανδρέου σίγουρα αποτελεί έκπληξη σε σχέση με τον όγκο των αναφορών για το σημαντικό μικρό χρονικό διάστημα ζωής του.

Κλείνοντας, σημαντικό είναι να υπογραμμίσουμε το γεγονός ότι σε αυτές τις εκλογές υπάρχει μια σημαντική μερίδα υποψηφίων απ’ όλες τις πολιτικές παρατάξεις που φαίνεται να επενδύουν στη σωστή στρατηγική και την παραγωγή ποιοτικού περιεχομένου στα Social Media.

Εξακολουθούν βέβαια να είναι μειοψηφία, ενώ οι περισσότεροι διαχειρίζονται τα Social Media ως μέσο μονόδρομης επικοινωνίας , διαφημιστικά «μεγάφωνα» και δεν εμπλέκονται σε κανένα διάλογο.

Αυτοί οι υποψήφιοι θα πρέπει να είναι τουλάχιστον υποψιασμένοι, ότι η παντελώς έλλειψη τεχνογνωσίας και σεβασμός στα Social Media, δεν περνά απαρατήρητη όχι μόνο από τους γνώστες αλλά και από το υποσυνείδητο των μαζών.

Αυτή η ωφελιμιστική και πρόχειρη προσέγγιση τους, ίσως να είναι σημάδι της γενικότερης φιλοσοφίας τους και αυτό είναι κάτι που οι πολίτες δεν το συγχωρούν πλέον.

Την ανάλυση παρουσίασε ο Γενικός Διευθυντής της White Space, κ. Φώτης Βασιλείου, στην πρωινή ενημερωτική εκπομπή "ΣΚΑΙ Τώρα" με την Άννα Μπουσδούκου, στον ΣΚΑΙ.

Πηγή: lay-out

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο