Οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Αστυνομία και τα Σώματα Ασφαλείας

Οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Αστυνομία και τα Σώματα Ασφαλείας
Photo: Intime News Photo Agency

Οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Αστυνομία και τα Σώματα Ασφαλείας διαμορφώνονται στους παρακάτω άξονες.

«Η δημόσια τάξη, η ασφάλεια και η πολιτική προστασία είναι συνταγματικά δικαιώματα με όρους ισονομίας και ισοτιμίας για όλους τους ανθρώπους και πρέπει να απεμπλακούν από τα μικροκομματικά και μικροπολιτικά παιχνίδια της κάθε κυβέρνησης. Η ΕΛ.ΑΣ. πρέπει να γίνει ένα σώμα που λειτουργεί με δημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας, ανοικτό στην κοινωνία και χωρίς να καθορίζεται από στενές κομματικές επιδιώξεις. Για να γίνει αυτό απαιτείται κατοχύρωση της αυτοτέλειας του Αρχηγείου, προστασία από παρεμβάσεις κομματικής ή εξωυπηρεσιακής εξουσίας αλλά και καθιέρωση διαδικασιών ελέγχου της λειτουργίας της αστυνομίας.

Οι αστυνομικοί πρέπει να είναι πολίτες –εργαζόμενοι, με κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα, με δημοκρατική συνείδηση που αντιλαμβάνονται το κοινωνικό γίγνεσθαι, συμμετέχουν σε αυτό, σέβονται τις κοινωνικές διεργασίες και υπηρετούν ένα δημοκρατικό θεσμό πυλώνα της δημοκρατίας.

Οι εργαζόμενοι στα σώματα ασφαλείας, από το 2010 μέχρι σήμερα, έχουν πληγεί ανεπανόρθωτα από τις εφαρμοζόμενες νεοφιλελεύθερες πολιτικές των μνημονίων. Εκτός από τις περικοπές μέχρι 45% στους μισθούς και μέχρι 65% στις συντάξεις τους, την αύξηση κατά 15 χρόνια του ορίου συνταξιοδότησής τους και την κλοπή των εισφορών τους από τα ταμεία, η δραματική μείωση των λειτουργικών δαπανών των υπηρεσιών, δυσκολεύει την υπηρεσιακή τους καθημερινότητα και αυξάνει τους κινδύνους στους οποίους εκτίθενται.

Οι υπηρεσίες λειτουργούν στηριζόμενες στο φιλότιμο και τον επαγγελματισμό του προσωπικού των σωμάτων ασφαλείας που με την παρουσία και την υπερεργασία του προσπαθεί να καλύψει τις ελλείψεις και τα κενά των υπηρεσιών που έχουν προκληθεί από τις εφαρμοζόμενες πολιτικές.

Τα επιχειρησιακά μέσα έχουν απαξιωθεί, μεγάλο μέρος τους βρίσκεται εκτός λειτουργίας λόγω βλαβών και έλλειψης υλικοτεχνικής υποστήριξης και η λειτουργία των υπολοίπων στηρίζεται στην συνεισφορά του προσωπικού, πέρα από τα προβλεπόμενα υπηρεσιακά του καθήκοντα. Τα μέσα αυτοπροστασίας είναι ανύπαρκτα, με αποτέλεσμα να καλούνται να αντιμετωπίσουν την διαρκώς αυξανόμενη παραβατικότητα και εγκληματικότητα απροστάτευτοι.

Το νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των σωμάτων ασφαλείας και ιδιαίτερα της ΕΛ.ΑΣ., είναι παρωχημένο και αντιδημοκρατικό και τις περισσότερες φορές στηρίζεται σε προφορικές εντολές οι οποίες υπερβαίνουν ακόμα και το υπάρχον αναχρονιστικό πλαίσιο.

Το προσωπικό των σωμάτων ασφαλείας εργάζεται κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες, υφίσταται ιεραρχικά την αυθαιρεσία και την βία χωρίς δυνατότητα προσφυγής και προστασίας από την εργατική νομοθεσία.

Οι συνθήκες εργασίας του, είναι έξω από τα προβλεπόμενα και από την υφιστάμενη νομοθεσία των σωμάτων. Το ωράριο εργασίας καταστρατηγείται και η υπερεργασία είναι κανόνας, ο προγραμματισμός εργασίας (ιδιαίτερα στην αστυνομία) και οι συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας είναι ανύπαρκτες, το πλαίσιο αξιολόγησης, κρίσεων, προαγωγών και γενικότερα της υπηρεσιακής τους εξέλιξης είναι αδιαφανές, ωθώντας τους στην καλλιέργεια πελατειακών σχέσεων.

Η εκπαίδευση είναι υποτυπώδης, στηρίζεται στην εμπειρική γνώση και την μεταφορά της στους νεώτερους και η μετεκπαίδευση ανύπαρκτη.

Η βελτίωση της καθημερινότητας του προσωπικού των σωμάτων ασφαλείας, η κατοχύρωση των βασικών του εργασιακών δικαιωμάτων μέσα από ένα διαφανές δημοκρατικό πλαίσιο λειτουργίας των σωμάτων η διασφάλιση από την υπηρεσιακή αυθαιρεσία και η προστασία από τους κινδύνους κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας τους, είναι από τα πρώτα μέτρα μιας κυβέρνησης της αριστεράς».

Άμεσα εκδημοκρατισμός της ΕΛ.ΑΣ.

Η επιλογή των Αρχηγών των Σωμάτων Ασφαλείας πρέπει να γίνεται με διαφανή και αξιοκρατικά κριτήρια αξιολόγησης, που θα βασίζονται στα τυπικά και ουσιαστικά τους προσόντα και στην εμπειρία τους. Η επιλογή θα εγκρίνεται από διαρκή διακομματική κοινοβουλευτική επιτροπή, η οποία θα στηρίζει και θα ελέγχει το έργο τους. Ο έλεγχος των πεπραγμένων των σωμάτων ασφαλείας από διακομματική κοινοβουλευτική επιτροπή είναι πάγιο αίτημα των εργαζομένων και έχει κατατεθεί στα κόμματα του ελληνικού κοινοβουλίου. Το μοντέλο αυτό απεγκλωβίζει τα στελέχη των Σ.Α. από τις πελατειακές σχέσεις, τα αφήνει να κάνουν απερίσπαστα τη δουλειά τους αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες, αξιοποιώντας την κατάρτιση και την πείρα τους και συγχρόνως αποτρέπει από ενέργειες που είναι έξω από την αποστολή της αστυνομίας και εγείρουν υποψίες για το ρόλο τους.

ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΡΙΖΙΚΗ ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛ.ΑΣ

Είναι αναγκαία η μεταρρύθμιση και η ριζική αναδιοργάνωση των Σωμάτων Ασφαλείας σύμφωνα με τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας με αξιοκρατία και διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα. Το αστυνομικό μοντέλο είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες του 1980.

Οποιεσδήποτε αλλαγές έγιναν αποσπασματικά χωρίς μελέτες , σχεδιασμό και διάλογο, ικανοποιώντας μικροκομματικές σκοπιμότητες και αντιμετωπίζοντας επιφανειακά τα σύγχρονα προβλήματα.

Ο μόνος σχεδιασμός που έγινε καλά και διαρκώς αναπροσαρμόζεται και εκσυγχρονίζεται είναι η αστυνομοκρατία και η καταστολή.

Με δεδομένο ότι οι πολίτες δεν αμφισβητούν τον αστυνομικό θεσμό αλλά επιμέρους λειτουργίες του, ο στρατηγικός στόχος της αναδιάρθρωσης της ΕΛ.ΑΣ. δεν μπορεί παρά να είναι η ριζική βελτίωση της σχέσης της με την κοινωνία και ειδικά με τις ευάλωτες ομάδες, της δομής και της λειτουργίας της. Η οργανωτική δομή θα πρέπει να ανατρέπει υπάρχουσες αρνητικές καταστάσεις, να δημιουργεί μια νέα ΕΛ.ΑΣ. η οποία θα λειτουργεί με επάρκεια, ενταγμένη στην κοινωνία και δημοκρατική νομιμοποίηση και λειτουργία.

  Αυτό απαιτεί βούληση για ευρύτερη πολιτική συναίνεση.

  Πρέπει να γίνει από διακομματική κοινοβουλευτική επιτροπή στην οποία θα συμμετέχουν:

  -εκπρόσωποι της ΕΛ.ΑΣ., των συνδικαλιστικών φορέων, της τοπικής αυτοδιοίκησης, της επιστημονικής κοινότητας και κοινωνικών φορέων.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΔΙΑΡΚΗΣ ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  Η θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των στελεχών της ΕΛ.ΑΣ πρέπει να ακολουθεί σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους, να είναι διαρκής να γίνεται με επιστημονικά κριτήρια και πρότυπα και να καλλιεργεί τον επαγγελματισμό, ώστε να τα προετοιμάζει να ανταποκριθούν με επάρκεια στις υψηλές απαιτήσεις της ασφάλειας, της πολιτικής προστασίας της χώρας , της κοινωνικής ειρήνης και της αντιμετώπισης του εγκλήματος. Εκπαίδευση στις δημοκρατικές αρχές της ισονομίας, της ισότητας, της νομιμότητας και της αυτοδέσμευσης της εξουσίας, με στόχο την προστασία κάθε ανθρώπου που έρχεται σε επαφή μαζί της και την διαφύλαξη της αξιοπρέπειας αστυνομικών και πολιτών. Αυτή τη στιγμή η εκπαίδευση της ΕΛ.ΑΣ. στηρίζεται σε αναχρονιστικά προγράμματα, σε καψώνια και η πρακτική εκπαίδευση στηρίζεται στην εκτέλεση υπηρεσίας σε αστυνομικά τμήματα, καλύπτοντας κενά με φτηνό προσωπικό. Αντί για εκπαίδευση έχουμε αναπαραγωγή παλαιάς νοοτροπίας και πρακτικής σε νέους ανθρώπους, η οποία μοιραία μεταφέρεται και στους πολίτες.

ΔΙΑΡΚΗΣ ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  Η μετεκπαίδευση είναι ελλιπής έως ανύπαρκτη και πολλές φορές το προσωπικό χρησιμοποιείται σε άλλη ειδικότητα από αυτή που έχει μετεκπαιδευθεί. Διαρκής μετεκπαίδευση και επιμόρφωση των εργαζομένων στο αντικείμενο με το οποίο απασχολούνται και άμεση εφαρμογή τους.

ΑΜΕΣΑ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΜΟΝΟ ΜΕΣΩ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

  Κατάργηση της διαδικασίας με την οποία έχουν προσληφθεί οι ειδικοί φρουροί και οι συνοριοφύλακες και έχουν δημιουργηθεί αστυνομικοί διαφορετικών ταχυτήτων. Με την διαδικασία αυτή, έχουν προτεραιότητα πρόσληψης όσοι έχουν υπηρετήσει στις ειδικές μονάδες των ενόπλων δυνάμεων, οι οποίοι στερούνται θεωρητικής και πρακτικής αστυνομικής εκπαίδευσης. Για τους ήδη υπηρετούντες αυτής της κατηγορίας, χρειάζεται ειδική μετεκπαίδευση μέχρι να επέλθει η πλήρης ομογενοποίηση. Η διαδικασία πρόσληψης αστυνομικών εκτός πανελλαδικών εξετάσεων πρέπει να σταματήσει οριστικά και να περιοριστεί, εάν απαιτείται, μόνο στην κατηγορία του ειδικού επιστημονικού προσωπικού, στην οποία θα συμμετέχουν ισότιμα οι ήδη υπηρετούντες στην ΕΛ.ΑΣ.

ΑΜΕΣΑ ΕΠΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

  Η εγκληματικότητα δεν αντιμετωπίζεται μόνο με αστυνομικά μέτρα, αλλά με πολιτικές που αντιμετωπίζουν τα κοινωνικά αίτιά τους.

  Είναι αναγκαίος όμως ο επανασχεδιασμός της αντι-εγκληματικής πολιτικής με στόχο να αντιμετωπιστούν τα εγκλήματα των όποιων κυκλωμάτων, οι εγκέφαλοι του οργανωμένου εγκλήματος, τα κυκλώματά τους και οι μεταξύ τους διασυνδέσεις .

  Η ραγδαία αύξηση της εγκληματικότητας τροφοδοτείται από την αντιλαϊκή πολιτική που ασκείται, η οποία περιθωριοποιεί μεγάλα κομμάτια πληθυσμού , που εύκολα γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από τα κυκλώματα αυτά.

-Αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος.

-Αντιμετώπιση του οικονομικού εγκλήματος.

-Αντιμετώπιση της καθημερινής μικροεγκληματικότητας.

-Αντιμετώπιση του χουλιγκανισμού και της βίας στα γήπεδα. Απόδοση των ευθυνών στις Π.Α.Ε. όπως προβλέπεται από το νόμο.

ΑΜΕΣΑ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΣΤΥΝΟΜΟΚΡΑΤΙΑ

  Κατάργηση των ΥΑΤ (ΜΑΤ)-ΥΜΕΤ ως ειδικών δυνάμεων για την καταστολή λαϊκών κινητοποιήσεων και ένταξη του ανθρώπινου δυναμικού τους σε νέες υπηρεσίες που θα δημιουργηθούν για την αντιμετώπιση κρίσεων (φυσικές καταστροφές, ακραία εγκληματικότητα, βία κ.λπ.). Άμεση απόσυρση απαγορευμένων- επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία χημικών και υλικών, απαγόρευση χρησιμοποίησής τους.

  Ενοποίηση των ομάδων ΔΙΑΣ, ΖΗΤΑ και Δ.Ε.Λ.Τ.Α. και απαγόρευση εμπλοκής και χρησιμοποίησής τους σε διαδηλώσεις και μετατροπή τους σε ταχυκίνητη λαϊκή αστυνομία στο πλευρό του πολίτη σε 24ωρη βάση.

ΑΜΕΣΑ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

  Η σημερινή αξιολόγηση είναι υποκειμενική, δεν συνυπογράφεται από τον αξιολογούμενο, δεν του κοινοποιείται (ενώ υπάρχει γνωμοδότηση του συνηγόρου του πολίτη για το αντίθετο) παρά μόνο σε περίπτωση δυσμενούς κρίσεως και δεν υπάρχει δευτεροβάθμιο όργανο προσφυγής του αξιολογούμενου.

  Προτείνεται:

Θεσμοθέτηση Τριμελούς Συμβουλίου Αξιολόγησης

Συνυπογραφή του αξιολογούμενου και κοινοποίηση της βαθμολογίας στον κρινόμενο

Δημιουργία Δευτεροβάθμιου Συμβουλίου Αξιολόγησης

ΑΜΕΣΑ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΚΡΙΣΕΩΝ –ΠΡΟΑΓΩΓΩΝ

  -Αντικειμενικά κριτήρια κρίσης- προαγωγής όπως, ο χρόνος υπηρεσίας, ο χρόνος υπηρεσίας σε συγκεκριμένη θέση, σπουδές, ειδικές γνώσεις ,υπηρεσιακή επάρκεια.

  Η κατάρτιση αντικειμενικού συστήματος κρίσεων προαγωγών μπορεί να καταρτιστεί με τη συγκρότηση επιτροπής στην οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των σωμάτων, των συνδικαλιστών. Ήδη υπάρχουν προτάσεις υπηρεσιακές και συνδικαλιστικές οι οποίες δεν υλοποιούνται γιατί η βούληση είναι η εξάρτηση και οι πελατειακές σχέσεις.

  -Συμμετοχή στα συμβούλια κρίσεων και προαγωγών του προέδρου ή εκπροσώπων των ομοσπονδιών.

ΑΜΕΣΑ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗ ΒΑΘΜΟΥ-ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

  Οι διοικητές των υπηρεσιών να τοποθετούνται με βάση τον προβλεπόμενο βαθμό και την ικανότητά τους.

ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΑ ΑΠΕΜΠΛΟΚΗ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΕΡΓΑ ΜΕ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ Η ΕΛ.ΑΣ

  Η ΕΛ.ΑΣ. έχει αρμοδιότητες που είναι έξω από το αστυνομικό αντικείμενο, στις οποίες ασχολείται υπερβολικός αριθμός αστυνομικών και σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία αυτά τα πάρεργα καλύπτουν το 65% της καθημερινής τους ενασχόλησης.

ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΑ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ

  Διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων αστυνόμευσης από την προανακριτική λειτουργία και από την υποβοηθητική προς τη Δικαιοσύνη αρμοδιότητα. Στελέχωση της Δικαστικής Αστυνομίας.

  ΑΜΕΣΑ ΔΙΑΦΑΝΗΣ ΕΛΕΓΧΟΣ σε περιστατικά ρατσιστικής βίας, απάνθρωπης συμπεριφοράς και βασανισμού πολιτών

  Όπως έχει αποδειχθεί μέχρι σήμερα, η ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ., δεν έχει πρόθεση να αντιμετωπίσει τα περιστατικά απάνθρωπης συμπεριφοράς, βασανισμού πολιτών και υπέρβασης καθήκοντος. Η συνήθης διαδικασία των Ε.Δ.Ε., αντί να αποκαλύπτει και να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τέτοια περιστατικά, πολλές φορές τα συγκαλύπτει, με αποτέλεσμα να τα ενθαρρύνει.

  -Δημιουργία ανεξάρτητης υπηρεσίας, εκτός εποπτείας Υ.Δ.Τ. και Προστασίας του Πολίτη, η οποία θα δέχεται τις καταγγελίες, θα συλλέγει τα στοιχεία, θα τα επεξεργάζεται και θα τα παραπέμπει στη δικαιοσύνη.

  -Σχετικές διαλέξεις και διάλογος για το σύνολο του προσωπικού.

ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΑ ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΥ

  Θέσπιση και εφαρμογή του θεσμού του ombudsman (διαμεσολαβητή του αστυνομικού), που ήδη Χώρες της Ευρώπης έχουν δημιουργήσει για υπηρετούντες στα Σ.Α. και τις Ε.Δ. και λειτουργεί, προς όφελος και των δύο πλευρών. Η παρέμβασή του σε θέματα μείζονος αλλά και ελάσσονος σημασίας, αναφορικά με τα δικαιώματα των αστυνομικών, θα είναι καταλυτική και θα επιλύσει χρόνια προβλήματα (γραφειοκρατικά, θεσμικά, υπερασπιστικά κλπ) προς την κατεύθυνση της πλήρους αποδοχής του.

ΑΜΕΣΑ ΣΥΣΤΑΣΗ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ

  Η ψυχολογική υποστήριξη καθιερώθηκε μετά το 2011. Η διαδικασία όμως με την οποία παρέχεται δεν επιτρέπει την πρόσβαση του συνόλου των υπηρετούντων στην ΕΛ.ΑΣ. Η ψυχολογική υποστήριξη πρέπει να παρέχεται στο σύνολο του προσωπικού σε τακτά χρονικά διαστήματα και εκτάκτως, όσες φορές απαιτείται, στο προσωπικό που εμπλέκεται σε βίαια περιστατικά κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας του.

  ΑΜΕΣΑ ΕΦΑΡΜΟΓH ΚΑΝΟΝΩΝ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ κατά την εκτέλεση υπηρεσίας

  ΑΜΕΣΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΩΡΑΡΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ και του προβλεπόμενου ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ

  ΑΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

  Η ΕΛ.ΑΣ. μπορεί να αναλάβει δράσεις πρόληψης και ενημέρωσης, σε θέματα ζωτικής σημασίας , σε σχολεία, δημόσιες υπηρεσίες, κοινωνικές οργανώσεις, με ανακοινώσεις, ημερίδες και διαλέξεις (θέματα τροχαίας, ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, τροχαία, ναρκωτικά, βία στα σχολεία).

  ΑΜΕΣΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ ΣΤΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΠΟΥ ΕΞΕΤΑΖΟΥΝ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΛ.ΑΣ.

  Η συμμετοχή τους στις επιτροπές που εξετάζουν την λειτουργία της αστυνομίας και προωθούν τις αλλαγές στην λειτουργία των υπηρεσιών, είναι απαραίτητη, αφού αυτοί έχουν τη γνώση, την εμπειρία και έχουν εντοπίσει τις βελτιώσεις που χρειάζονται, αλλά είναι και αυτοί που θα εφαρμόσουν οποιαδήποτε απόφαση ληφθεί.

  

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο