Τα 14 αεροδρόμια, η εταιρεία των 500 ευρώ και οι δεσμεύσεις του κ. Τσίπρα

Τα 14 αεροδρόμια, η εταιρεία των 500 ευρώ και οι δεσμεύσεις του κ. Τσίπρα

Γράφει ο Τάκης Χατζής 

Διάβασα με μεγάλο ενδιαφέρον στην Καθημερινή της Κυριακής (8.02.2015) τα οικονομικά στοιχεία της προσφοράς της κοινοπραξίας Fraport - Slentel, που είναι ο πλειοδότης στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μας για διάστημα 40 ετών. 

Πάντα πίστευα ότι το αποτέλεσμα του διαγωνισμού αυτού θα ήταν ενδεικτικό του τρόπου με τον οποίο βλέπει το εγχώριο και, κυρίως, το διεθνές κεφάλαιο την προοπτική του τουρισμού, αλλά και της ελληνικής οικονομίας γενικότερα και για τον λόγο αυτό παρακολούθησα το θέμα εξ' αρχής πολύ στενά, έχω βγάλει χρήσιμα συμπεράσματα και έχω διαμορφώσει ξεκάθαρη άποψη.
Είναι σαφές ότι η διαδικασία του διαγωνισμού ήταν άψογη εξ' ου και δεν υπήρξε ούτε καν απλή διαμαρτυρία, πολύ δε περισσότερο ένσταση ή δικαστική προσφυγή, από οιονδήποτε των διαγωνιζομένων. 

Είναι επίσης σαφές, ότι σε αντίθεση με άλλους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ, στον συγκεκριμένο διαγωνισμό εκδηλώθηκε πραγματικό ενδιαφέρον και υπήρξε πραγματικός και υγιής ανταγωνισμός μεταξύ τριών κοινοπραξιών, στις οποίες συμμετείχαν εταιρείες με σημαντική παρουσία διεθνώς στη λειτουργία και ανάπτυξη αεροδρομίων

Σαφές είναι επίσης ότι ο πλειοδότης, σε αντίθεση με άλλους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ, στον συγκεκριμένο διαγωνισμό προσέφερε τίμημα πολλαπλάσιο αυτού που είχε ορίσει ως εύλογο ο Σύμβουλος του Ταμείου. Με βάση όλα τα ανωτέρω είναι προφανές ότι ο συγκεκριμένος διαγωνισμός έχει όλα τα χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια επιτυχημένη ιδιωτικοποίηση. 

Υπάρχουν όμως και δύο αγκάθια. 

Αγκάθι πρώτο, η προεκλογική ρητορική του ΣΥΡΙΖΑ, που περιελάμβανε και την ακύρωση του σχετικού διαγωνισμού. 

Αγκάθι δεύτερο, η σύνθεση της κοινοπραξίας στην οποία συμμετέχει με ποσοστό 65% η γνωστή και καθ' όλα αξιόχρεη γερμανική εταιρεία Fraport, η οποία έχει έδρα τη Φρανκφούρτη, έχει πάνω από 20.000 εργαζομένους, έχει ίδια κεφάλαια πάνω από 3 δισ. ευρώ, έχει ετήσιο κύκλο εργασιών πάνω από 2,5 δισ. ευρώ και γνωστή μετοχική σύνθεση, την πλειοψηφία της οποίας έχει το ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης και το Έμπορο-βιομηχανικό επιμελητήριο της Έσσης, αλλά και με ποσοστό 35% μια εταιρεία ονόματι Sentel, τα στοιχεία της οποίας, παρά τις επίπονες προσπάθειες των συνεργατών μου, δεν μπορέσαμε να εντοπίσουμε σε καμία ηλεκτρονική πλατφόρμα πληροφόρησης. 

Το πρώτο αγκάθι φαίνεται να ξεπερνιέται, καθώς δεν άκουσα στις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού να επαναλαμβάνεται η σχετική προεκλογική ρητορική. 

Το δεύτερο αγκάθι θα ξεπεραστεί μόνο όταν γίνει γνωστό ποια είναι η διεύθυνση της εταιρείας Slentel, ποια είναι η δραστηριότητά της, πόσους εργαζομένους έχει, ποια είναι τα ίδια κεφάλαιά της, ποιος είναι ο ετήσιος κύκλος εργασιών της και ποιοι είναι οι μέτοχοι. Τότε μόνο θα δοθεί η δυνατότητα να διαπιστωθεί το ποιόν της εταιρείας και πόθεν προκύπτει η δυνατότητα της Sentel να εξασφαλίσει χρηματοδότηση που να την καθιστά αξιόχρεη για να αναλάβει υποχρεώσεις καταβολής 500 εκατ. ευρώ, που είναι το ποσό που αντιστοιχεί στη Slentel προκειμένου να καλυφθούν οι υποχρεώσεις σε πληρωμές στο ΤΑΙΠΕΔ και σε κατασκευή έργων στα αεροδρόμια που έχει περιλάβει η κοινοπραξία στην προσφορά που υπέβαλε στο ΤΑΙΠΕΔ. 

Εύχομαι να πάνε όλα καλά, αλλά κάνω και την πρόβλεψη ότι, παρά τα φημολογούμενα, ίσως το δεύτερο αγκάθι να αποδειχτεί πιο αιχμηρό από το πρώτο...

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο