Δένδιας: Σφάλμα η εγκατάλειψη της πολιτικής αποτελεσματικής φύλαξης των συνόρων

Δένδιας: Σφάλμα η εγκατάλειψη της πολιτικής αποτελεσματικής φύλαξης των συνόρων

Για επιχείρηση αποδόμησης του ολοκληρωμένου συστήματος Ασύλου και διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών κάνει λόγο ο πρώην υπουργός Δημόσιας Τάξης και βουλευτής της ΝΔ Νίκος Δένδιας, με αφορμή το τραγικό περιστατικό της αυτοκτονίας στην Αμυγδαλέζας.
 
 Με τις αλλαγές που προωθεί η σημερινή κυβέρνηση «εμφανίζεται να μην αντιλαμβάνεται [..] τους κινδύνους σχετικά με τη διευκόλυνση της διακίνησης παρανόμων μεταναστών, της εκμετάλλευσης των τελευταίων από εγκληματικούς κύκλους και της επιστροφής του κέντρου της Αθήνας και των άλλων πόλεων στη δραματική κατάσταση στην οποία ευρίσκονταν πριν τον Ιούνιο του 2012 σημειώνει, σε σχετική γραπτή δήλωσή του, ο κ. Δένδιας.

Προτείνει μάλιστα στη νέα κυβέρνηση «να εφαρμόσει πλήρως το εγκεκριμένο σχέδιο δράσης για το άσυλο και τη μετανάστευση, να επιλύσει τα λειτουργικά προβλήματα που τυχόν προέκυψαν στα Προαναχωρησιακά Κέντρα (στους τομείς της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και της σίτισης) αξιοποιώντας τις ευρωπαϊκές πηγές χρηματοδότησης, να αναπτύξει τον Κλάδο Αλλοδαπών και Προστασίας Συνόρων της Ελληνικής Αστυνομίας, όπως είχε προβλεφθεί με το Νόμο για την Αναδιοργάνωσή της (ν.4249/2014) και να αναθερμάνει τις συμμαχίες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις χώρες του Νότου για την αλλαγή του Κανονισμού του Δουβλίνου».

Καταλήγει, δε, σημειώνοντας ότι η εγκατάλειψη της πολιτικής αποτελεσματικής φύλαξης των συνόρων και επιστροφής των παράνομων μεταναστών στις χώρες προέλευσης, θα αποτελέσει σφάλμα σε έναν εξαιρετικά κρίσιμο τομέα, με καταστροφικά αποτελέσματα για την κοινωνική συνοχή και την ασφάλεια της χώρας.

Αναλυτικά η δήλωση:

H σημερινή Κυβέρνηση, με αφορμή το τραγικό περιστατικό της αυτοκτονίας ενός συνανθρώπου μας, για το οποίο εκφράζουμε την βαθύτατη θλίψη μας, φέρεται να προχωρεί στην αποδόμηση του ολοκληρωμένου συστήματος Ασύλου και διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών που για πρώτη φορά εφαρμόστηκε από τον Ιούνιο του  2012, με την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και προέβλεπε:

α) Αποτελεσματική φύλαξη των συνόρων (μετακίνηση 2.000 συνοριοφυλάκων στα σύνορα,  σύστημα ηλεκτρονική εποπτείας με αντίστοιχο κέντρο, δημιουργία στολίσκου σκαφών κ.α.),

β) Συγκρότηση Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής,

γ) Συγκρότηση Υπηρεσίας Ασύλου – Αρχής Προσφυγών για την αναγνώριση όσων πράγματι πληρούν τις προϋποθέσεις του πρόσφυγα σύμφωνα με τη Συνθήκη της Γενεύης,

δ) Λειτουργία Προαναχωρησιακών Κέντρων για τη διαμονή όσων δεν πληρούν τις προϋποθέσεις και πρέπει να επιστρέψουν στις χώρες προέλευσής τους, χωρίς την ύπαρξη των οποίων δεν μπορεί να λειτουργήσει το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών και

ε) εκκαθάριση των χιλιάδων εκκρεμών υποθέσεων ασύλου από 10ετίες.

Με τον τρόπο αυτό σχεδόν μηδενίστηκε η εισροή παρανόμων μεταναστών από τα χερσαία σύνορα,  πολλαπλασιάστηκαν οι επιστροφές προς τις χώρες προέλευσης, με την Ελλάδα να είναι η πρώτη χώρα στην Ε.Ε. στις επιστροφές και απετράπη η παραπομπή της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Οι θετικές συνέπειες της εφαρμογής του ολοκληρωμένου συστήματος αναβάθμισαν την ποιότητας ζωής των κατοίκων πολλών περιοχών, όπως και επέτρεψαν  την επιστροφή της οικονομικής δραστηριότητας στο κέντρο της Αθήνας και στην επανάκαμψη της τουριστικής κίνησης.

Η σημερινή Κυβέρνηση, με τις αλλαγές που φέρεται να προωθεί, εμφανίζεται να μην αντιλαμβάνεται, ανεξάρτητα από τις  προθέσεις της, τους κινδύνους  σχετικά με τη διευκόλυνση της διακίνησης παρανόμων μεταναστών, της εκμετάλλευσης των τελευταίων από εγκληματικούς κύκλους και  της επιστροφής του κέντρου της Αθήνας και των άλλων πόλεων στη δραματική κατάσταση στην οποία ευρίσκονταν πριν τον Ιούνιο του 2012. 

Σε ό,τι με αφορά, ως Υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη μέχρι τις αρχές του Ιουνίου του 2014,  έχω την υποχρέωση να υπενθυμίσω ότι παρέδωσα αναχωρώντας ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης μεταναστευτικών ροών, που ανταποκρινόταν στα πιο σύγχρονα δεδομένα, με την λειτουργία των Προαναχωρησιακών  Κέντρων, όπως επίσης με τη στελέχωση και  λειτουργία της Νέας Υπηρεσίας Ασύλου, της Αρχής Προσφυγών, των Κέντρων Πρώτης Υποδοχής και  των Κέντρων Ταυτοποίησης που είχαν  αποσπάσει τα εύσημα από κοινοτικούς αξιωματούχους,  για την άψογη λειτουργία τους. Επιπλέον, προωθήθηκε η σύσταση και λειτουργία των Ανοιχτών Δομών Φιλοξενίας για τις ευάλωτες ομάδες μεταναστών (μητέρες με ανήλικα τέκνα κλπ), και δημιουργήθηκε δομή για την εκκαθάριση των εκκρεμών υποθέσεων ασύλου.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι είχε θεσμοθετηθεί Επιτροπή Παρακολούθησης Λειτουργίας των Προαναχωρησιακών Κέντρων Κράτησης Αλλοδαπών με αρμοδιότητα τη διενέργεια ελέγχων αναφορικά με τις συνθήκες κράτησης και την μελέτη και υποβολή σχετικών προτάσεων προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη.

Έργο της Επιτροπής ήταν ο έλεγχος της δυναμικότητας των εγκαταστάσεων  εξοπλισμού, της τήρησης ενημέρωσης των φακέλων των κρατουμένων, των συνθηκών υγιεινής, των υπηρεσιών σίτισης, υγειονομικής περίθαλψης, ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και πρόσβασης στην ενημέρωση, επικοινωνία, ψυχαγωγία, στους χώρους θρησκευτικής λατρείας αλλά και στη νομική βοήθεια και συνδρομή.

Είχε θεσμοθετηθεί επίσης, με το Νόμο για την Αναδιοργάνωση της Ελληνικής Αστυνομίας (Ν.4249/2014), η δημιουργία Ειδικού Κλάδου Αλλοδαπών & Προστασίας Συνόρων της Ελληνικής Αστυνομίας, η λειτουργία του οποίου ανεστάλη με τροπολογία που εισήχθη τον Αύγουστο του 2014 (άρθρο 231 του Ν. 4281/2014).

Σχετικά με την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στα Προαναχωρησιακά Κέντρα, υπενθυμίζεται ότι αυτή είχε ανατεθεί βάσει μνημονίου συνεργασίας στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας, κατόπιν διασφάλισης και εκχώρησης σε αυτό χρηματικού ποσού ύψους 1,6 εκ. ευρώ από το Ταμείο Επιστροφών.  

Αυτό ήταν, εν περιλήψει, το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης του Ασύλου και των μεταναστευτικών ροών που δημιουργήθηκε μέχρι τον Ιούνιο του 2014, παρά τις αντιδράσεις μίας φωνασκούσας Αριστεράς και το οποίο ανταποκρινόταν  στα πιο σύγχρονα δεδομένα. Έκτοτε, λόγω διαφορετικών κυβερνητικών καθηκόντων, δεν βρίσκομαι στη θέση να γνωρίζω τον τρόπο λειτουργίας του.        

Υπήρχαν λοιπόν, τουλάχιστον μέχρι τον Μάιο του 2014, όλες οι προϋποθέσεις ομαλής λειτουργίας του ολοκληρωμένου συστήματος Ασύλου και διαχείρισης μεταναστευτικών ροών. Η συγκεκριμένη διαπίστωση, δεν σημαίνει φυσικά ότι δεν υπήρχε έδαφος για βελτίωση, καθώς και προβλήματα, για τα οποία όμως καταβαλλόταν κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να αντιμετωπιστούν.       

Συνεπώς, θα πρότεινα στη νέα Κυβέρνηση,  να εφαρμόσει πλήρως το εγκεκριμένο σχέδιο δράσης για το άσυλο και τη μετανάστευση, να επιλύσει τα λειτουργικά προβλήματα που τυχόν προέκυψαν στα Προαναχωρησιακά Κέντρα (στους τομείς της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και της σίτισης) αξιοποιώντας τις ευρωπαϊκές πηγές χρηματοδότησης, να αναπτύξει τον Κλάδο Αλλοδαπών & Προστασίας Συνόρων της Ελληνικής Αστυνομίας, όπως είχε προβλεφθεί με το Νόμο για την Αναδιοργάνωσή της (ν.4249/2014) και να αναθερμάνει τις συμμαχίες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις χώρες του Νότου για την αλλαγή του Κανονισμού του Δουβλίνου.

Η εγκατάλειψη της πολιτικής αποτελεσματικής φύλαξης των συνόρων και επιστροφής  των παράνομων μεταναστών στις χώρες προέλευσης, θα αποτελέσει σφάλμα σε έναν εξαιρετικά κρίσιμο τομέα, με καταστροφικά αποτελέσματα για την κοινωνική συνοχή και την ασφάλεια της χώρας.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο