Η απάντηση της GPO για δημοσκοπήσεις και exit poll

Η απάντηση της GPO για δημοσκοπήσεις και exit poll

Ανακοίνωση εξέδωσε η GPO σχετικά με τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων αλλά και του exit poll των εκλογών της 20ης Σεπτεμβρίου, μετά τον «θόρυβο» που ξέσπασε για τις εταιρείες δημοσκοπήσεων.

Η GPO τονίζει ότι «οι δημοσκοπήσεις οφείλουν να καταγράφουν με αξιοπιστία τις τάσεις της κοινής γνώμης σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή» προσθέτοντας ότι «ειδικά στις πολιτικές έρευνες η πρόθεση ψήφου δεν αποτελεί πρόγνωση εκλογικού αποτελέσματος».

Η εταιρεία σημειώνει, μεταξύ άλλων ότι «οι τάσεις που καταγράψαμε με τρεις δημοσκοπήσεις στην τριών εβδομάδων προεκλογική περίοδο επιβεβαιώθηκαν απολύτως από το τελικό αποτέλεσμα». 

Και υπογραμμίζει ότι «έχουμε την άποψη ότι οι δημοσκοπήσεις όπως και κάθε κοινωνικός και επαγγελματικός τομέας δεν μπορεί να κρίνονται συνολικά με ολοκληρωτικό τρόπο αλλά συγκεκριμένα και υπεύθυνα. Ασφαλώς και χρειάζεται ένας νηφάλιος διάλογος για να αντιμετωπιστούν υπαρκτά προβλήματα τόσο στην διενέργεια των δημοσκοπήσεων όσο και στην παρουσίασή τους. Αυτό όμως πρέπει να γίνει μακριά από την ακατάσχετη συνωμοσιολογία και τη γενικευμένη δημιουργία αρνητικού κλίματος ενάντια στις δημοσκοπήσεις που είναι το μόνο ερευνητικόεργαλείο που μπορεί να καταγράψει με επιστημονικό τρόπο έγκυρα τις κοινωνικές και πολιτικές τάσεις».

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Είναι γνωστό ότι οι δημοσκοπήσεις οφείλουν να καταγράφουν με αξιοπιστία τις τάσεις της κοινής γνώμης σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

Ειδικά στις πολιτικές έρευνες η πρόθεση ψήφου δεν αποτελεί πρόγνωση εκλογικού αποτελέσματος. Αυτό περιλαμβάνεται με σαφήνεια τόσο στους ελληνικούς όσο και στους διεθνείς κώδικες δεοντολογίας για τις μετρήσεις κοινής γνώμης, τους οποίους με συνέπεια και αυστηρότητα τηρούμε, αποφεύγοντας μονίμως οποιαδήποτε πρόβλεψη ψήφου.

Οι αλήθειες αυτές όταν αγνοούνται και παραβιάζονται, οδηγούν σε χειραγώγηση της κοινής γνώμης. Η μετατροπή των μετρήσεων σε πρόβλεψη, δεν μπορεί ακόμη περισσότερο να λειτουργήσει σε περιόδους σαν αυτές που διανύει η χώρα μας που χαρακτηρίζονται από μεγάλη πολιτική ρευστότητα: την ίδρυση νέων κομμάτων, την αποδυνάμωση των παραδοσιακών πολιτικών ταυτοτήτων.

Οι τάσεις που καταγράψαμε με τρεις δημοσκοπήσεις στην τριών εβδομάδων προεκλογική περίοδο επιβεβαιώθηκαν απολύτως από το τελικό αποτέλεσμα. 

Στην αρχή παρατηρήθηκε μεγάλη αποσυσπείρωση των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ και αντίστοιχα πολύ υψηλή συσπείρωση των ψηφοφόρων της Νέας Δημοκρατίας, στοιχεία που δημιουργούσαν στην πρόθεση ψήφου την εικόνα της ισοδυναμίας των δύο κομμάτων.

Την τελευταία βδομάδα με την υπεροχή του Αλέξη Τσίπρα στο δεύτερο ντιμπέιτ και την κυριαρχία των δικών του διλημμάτων με κέντρο ποιος πρωθυπουργός θα βγάλει την χώρα από την κρίση, οδηγηθήκαμε στην άνοδο της συσπείρωσης του ΣΥΡΙΖΑ, στην προσέλκυση ψηφοφόρων προερχόμενων από άλλα κόμματα και στη σαφή επικράτησή του.

Αυτά ακριβώς τα δεδομένα έδειξε η δημοσκόπηση της GPO για το MEGA στις 18/9, πριν τη συγκέντρωσητου ΣΥΡΙΖΑ στο Σύνταγμα, δείχνοντας διαρκώς αυξανόμενη, μεγαλύτερη και σαφέστερη διαφορά υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ από όλες τις εταιρείες δημοσκοπήσεων που
συμμετείχαν στη συνέχεια στο κοινό EXITPOLL.

Σε αυτή τη μέτρηση καταγράφονταν η ορθή σειρά των κομμάτων από την πρώτη έως την έκτη θέση και μάλιστα με ποσοστά αντίστοιχα του
τελικού εκλογικού αποτελέσματος. Επισημάναμε επίσης ότι το 10% του εκλογικού σώματος ήταν αναποφάσιστοι, προέρχονταν σε μεγάλο βαθμό από τους ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ, και όπως έδειξε το EXITPOLL όσοι αποφάσισαν την ημέρα των εκλογών στράφηκαν σε μεγάλο βαθμό στο ΣΥΡΙΖΑ, διαμορφώνοντας την τελική διαφορά των 7,5 μονάδων. Σε αυτή την έρευνα καταγράφονταν επίσης για πολλοστή φορά ότι οι ΑΝΕΛ έχουν το όριο του 3%, ενώ επιφυλαχθήκαμε κατά την παρουσίαση της έρευνας στο δελτίο ειδήσεων του MEGA για την Λαϊκή Ενότητα και την Ένωση Κεντρώων, καθώς τα αποτελέσματά τους ήταν οριακά.

Σε ό,τι αφορά το EXITPOLL πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρξει κοινή ανακοίνωση από όλες τις εταιρείες που συνεργάστηκαν για την διεξαγωγή του. Θεωρούμε τη συμβολή της GPO θετική και ικανοποιητική, παρά τα αντικειμενικά προβλήματα που υπάρχουν σε ένα EXITPOLL που διεξαγόταν από 6 διαφορετικές εταιρείες, οι οποίες έχουν διαφορετικές εκτιμήσεις και μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Ιδιαίτερη δυσκολία υπήρξε επίσης από την μεγάλη αποχή την οποία φυσικά δεν μπορούσε να καταγράψει το EXITPOLL.

Αποχή που η έκταση και η κατανομή της εξ αντικειμένου επηρεάζει τη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος.

Έχουμε την άποψη ότι οι δημοσκοπήσεις όπως και κάθε κοινωνικός και επαγγελματικός τομέας δεν μπορεί να κρίνονται συνολικά με ολοκληρωτικό τρόπο αλλά συγκεκριμένα και υπεύθυνα. 

Ασφαλώς και χρειάζεται ένας νηφάλιος διάλογος για να αντιμετωπιστούν υπαρκτά προβλήματα τόσο στην διενέργεια των δημοσκοπήσεων όσο και στην παρουσίασή τους. Αυτό όμως πρέπει να γίνει μακριά από την ακατάσχετη συνωμοσιολογία και τη γενικευμένη δημιουργία αρνητικού κλίματος ενάντια στις δημοσκοπήσεις που είναι το μόνο ερευνητικόεργαλείο που μπορεί να καταγράψει με επιστημονικό τρόπο έγκυρα τις κοινωνικές και πολιτικές τάσεις.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο