TAP: Μια προβληματική συμφωνία και μια επιχείρηση αλλαγής των όρων – Ο ρόλος του Μπλερ

TAP: Μια προβληματική συμφωνία και μια επιχείρηση αλλαγής των όρων – Ο ρόλος του Μπλερ

Στην ενδυνάμωση και στην συνέχεια του έργου κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου TAP , φαίνεται να εντάσσεται το τετ-α-τετ του Υπουργού Επικρατείας Νίκου Παππά με τον Βρετανό πρώην Πρωθυπουργό και νυν Πρόεδρο της Συμβουλευτικής Επιτροπής Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, Τόνι Μπλερ.  

Ο αγωγός που θα περνάει από Μπακου- Τουρκία- Ελλάδα- Αλβανία- Ιταλια και θα μεταφέρει αζέρικο φυσικό αεριο στην Ευρώπη αποτελεί προτεραιότητα για τους Βρετανούς και τους Αμερικάνους. Εκτιμούν ότι  μέσα από αυτό το έργο ότι θα περιορίσουν την ενεργειακή τους εξάρτηση από τη Ρωσία. Πρόκειται στην πραγματικότητα για τη δυτική απάντηση στην ενεργειακή πολιτική. Ωστόσο η συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ της Ελλάδας και των Αζέρων δεν είναι επωφελής για τη χώρα. 

Βάση της συμφωνίας η Ελλάδα δεν συμμετέχει στη διαχείριση του αγωγού , δεν έχει κανένα όφελος από τη διέλευση του είτε μέσω τελών ή μέσω αντισταθμιστικών , ενώ η Socar ενέκρινε εξαιρετικά χαμηλές αποζημιώσεις προς τους αγρότες και συμπληρωματικά από τη χάραξη του έργου προέκυψαν και περιβαλλοντικά προβλήματα σε ορισμένες περιοχές από όπου θα περνά ο αγωγός. 
Η Κυβέρνηση ήδη από τις πρώτες μέρες ζήτησε την επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας. Στις επαφές που είχε ο Παναγιώτης Λαφαζάνης με Αζέρους αξιωματούχους αλλά και με τον Πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Αλίεφ εξασφάλισε την θετική ανταπόκριση τους για αλλαγές στη συμφωνία. Υπό αυτό το πρίσμα θεωρείτε εξαιρετικά απίθανο να μην έθεσε ο Νίκος Παππάς το σύνολο των ζητημάτων στον Τόνι Μπλέρ. 

Η Ελλάδα ζητεί και την αλλαγή στη φορολόγηση της εταιρείας καθώς ο φόρος επί των κερδών που επιβάλλεται είναι πολύ χαμηλότερος από εκείνον που καλούνται να πληρώσουν οι ελληνικές εταιρείες. Πάντως σύμφωνα με πληροφορίες το ζήτημα του αγωγού επιβάλλει λεπτούς και διπλωματικούς χειρισμούς ώστε να περάσει από τη χώρα και η Κυβέρνηση να εξασφαλίσει έστω και στο παρά πέντε τα μέγιστα δυνατά οφέλη. 

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις πρώην κυβερνητικών αξιωματούχων οι εν εξέλιξη διαπραγματεύσεις με τους Αζέρους παγώνουν τις όποιες διαδικασίες με του Ρώσους. Και μπορεί ευθέως οι εκπρόσωποι του TAP να μην είχαν εκφράσει δυσαρέσκεια στην προοπτική δημιουργίας του Ρωσικού αγωγού, ωστόσο φρόντιζαν με διαρροές να καταστήσουν σαφές πως έβλεπαν ανταγωνιστικά μια τέτοια κίνηση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περίπτωση που  Ελλάδα- Ρωσία ξεκινούσαν τη δημιουργία του αγωγού τα οικονομικά οφέλη για τη χώρα θα ήταν σημαντικά. Όπως επεσήμανε στο newpost, ο Παναγιώτης Λαφαζάνης η διαχείριση του αγωγού θα γινόταν 50- 50 από τα δύο κράτη μέσω κρατικών εταιρειών.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο