Μπακογιάννης: Θέλουν να εξαγνίσουν τον Σάββα Ξηρό - «Θύελλα» για την παράσταση του Εθνικού

Μπακογιάννης: Θέλουν να εξαγνίσουν τον Σάββα Ξηρό - «Θύελλα» για την παράσταση του Εθνικού

«Θύελλα» αντιδράσεων έχει προκαλέσει η παράσταση «Ισορροπία του Nash», που έχει ανέβει στην πειραματική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και βασίζεται στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού. Για προσπάθεια εξαγνισμού του τρομοκράτη της «17 Νοέμβρη» κάνει λόγο ο Κώστας Μπακογιάννης, ενώ το Εθνικό Θέατρο επιχειρεί να εξηγήσει το μήνυμα της παράστασης.

Σε μήνυμά του στο Facebook, ο περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας, Κώστας Μπακογιάννης, τονίζει:

Θα περίμενε κανείς το επίσημο Εθνικό Θέατρο να αναζητάει την έμπνευση του στους υπερασπιστές και όχι στους διώκτες της δημοκρατίας. Η τέχνη δεν έχει όρια. H στρατευμένη όμως τέχνη κρίνεται ως προς τις σκοπιμότητες της. Iδίως όταν έχει ως στόχο τον "εξαγνισμό" και την "ηρωοποίηση" ενός κατά συρροή δολοφόνου. Ευτυχώς, το φως πάντα νικάει το σκοτάδι.

Νωρίτερα, σε ανακοίνωσή της, η οργάνωση των συγγενών θυμάτων από τρομοκρατικές ενέργειες «Ως Εδώ» επεσήμανε:

Το Εθνικό Θέατρο αποφάσισε να ανεβάσει μια παράσταση βασισμένη στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού, φέρνοντας στο Εθνικό προσκήνιο το έργο του κατά συρροή δολοφόνου. Του καταδικασμένου τρομοκράτη. Με αυτό τον τρόπο η κεντρική Εθνική σκηνή - έστω και στην επίσης χρηματοδοτούμενη από Δημόσιους πόρους, Πειραματική της εκδοχή - δίνει την ευκαιρία στον κ. Ξηρό να κάνει Τέχνη. Να γίνει Τέχνη. Να δείξει Τέχνη. Και δι' αυτού του τρόπου να εξαγνιστεί η τρομοκρατική πράξη. Να γίνει συμπαθής ο δολοφόνος, γιατί πάνω απ' όλα «είναι άνθρωπος». Άνθρωπος λαλίστατος και πανταχού παρών στα ΜΜΕ, συνεντευξιαζόμενος στοχαστικά μετά την ανάδειξή του σε «κομβικό κέντρο ανάλυσης αξιακών συστημάτων» από την σκηνοθέτιδα. Μεγάλη ευκαιρία και σημαντικό δώρο που δίδεται στον κ. Ξηρό να βγει στη σκηνή της επικαιρότητας.

Είναι προφανές ότι ο εξαγνισμός του κου Ξηρού αποτελεί πλέον για κάποιους, διαρκή και επίμονη προτεραιότητα. Και μεθοδεύεται με συστηματικό τρόπο γιατί έχει συγκεκριμένο στόχο. Την απελευθέρωσή του όχι μόνο από την φυλακή, αλλά και από το ένοχο στίγμα του δολοφόνου. Και η διαδικασία αυτή γίνεται πράξη με τις παλιές καλές μεθόδους της ιδεολογικοποίησης της επιλογής να δολοφονείς αθώους. Έτσι έκαναν και οι Ναζί. Έτσι έκαναν και οι Σταλινικοί. Έτσι καλύπτει ο φασισμός τις επιλογές του.

Στο ΩΣ ΕΔΩ πολεμάμε χρόνια τώρα για τα αυτονόητα. Έχουμε κουραστεί. Πολύ. Έχουμε κουραστεί να υπερασπιζόμαστε το προφανές δικαίωμα στη ζωή, στη Δημοκρατία. Έχουμε κουραστεί να βλέπουμε τους ανθρώπους μας να δολοφονούνται ξανά και ξανά και ξανά. Έχουμε κουραστεί από την «ηρωοποίηση» μιας χούφτας ακριβοπληρωμένων δολοφόνων. Δεν είναι πως θα σταματήσουμε να αντιδρούμε. Αυτή είναι η κατάρα μας. Αλλά λίγη αυτοσυγκράτηση: «Κι αν δεν έχετε το θάρρος της αντίδρασης, ας έχετε τουλάχιστον το θάρρος της σιωπής».

Παράλληλα, την αντίθεσή τους με την παράσταση έσπευσαν να δηλώσουν και αρκετοί πολιτικοί με μηνυματά τους στα social media. 

Η απάντηση του Εθνικού Θεάτρου

Ύστερα από τον σάλο που προκάλεσε η εν λόγω παράσταση, το Εθνικό Θέατρο με ανακοίνωσή του προσπαθεί να εξηγήσει το μήνυμά της.

Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, «καμία ιδέα δεν μπορεί να δικαιολογήσει  εγκλήματα εναντίον της ανθρώπινης ζωής» με αυτή τη φράση τελειώνει το κείμενο της παράστασης η «Ισορροπία του Nash» που παρουσιάζεται από 15 έως  31 Ιανουαρίου (8 παραστάσεις) στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.  Και αυτό είναι το μήνυμα που «παίρνουν μαζί τους» οι θεατές της παράστασης».

«Η συγκεκριμένη παράσταση με την ευθύνη της σκηνοθέτιδας Πηγής Δημητρακοπούλου χρησιμοποιεί ως devised theatre αποσπάσματα από τους «Δίκαιους» του   Αλμπέρ Καμύ καθώς και αποσπάσματα από το βιβλίο του Σάββα Ξηρού για να καταδείξει την παναθρώπινη ιδέα ότι η βία δεν είναι λύση. Η δικαιοσύνη δίκασε για πάντα τους εγκληματίες – τρομοκράτες.  Το θέατρο σαν τέχνη δεν έρχεται να ξαναδικάσει  αλλά να αναδείξει καίρια ανθρώπινα προβλήματα. Είναι χώρος δημόσιου διαλόγου. Η Πειραματική Σκηνή ως τόπος έρευνας νέων καλλιτεχνών οφείλει να καταπιάνεται και με επικίνδυνα θέματα ακόμη και αν πατάει στην κόψη του ξυραφιού», καταλήγει το Εθνικό Θέατρο.

Λίγα λόγια για την παράσταση

«Με αφορμή τους Δίκαιους του Αλμπέρ Καμύ, πρακτικά της δίκης της 17 Νοέμβρη, το βιβλίο του Σάββα Ξηρού Η μέρα εκείνη.., καθώς και λογοτεχνικά, ιστορικά και δημοσιογραφικά κείμενα, η Πηγή Δημητρακοπούλου με την ομάδα της επιχειρούν τη σύνθεση ενός νέου έργου για τους αξιακούς κώδικες των ανθρώπων, τη δικαιοσύνη και την τρομοκρατία στην πρόσφατη ελληνική ιστορία», αναφέρει το Εθνικό Θέατρο για την παράσταση. 

Επιση, τονίζει ότι ο τίτλος της παράστασης «Ισορροπία του Nash» είναι δανεισμένος από τη Θεωρία των Παιγνίων. «Αποτελεί ένα συνδυασμό στρατηγικών μεταξύ δύο αντίπαλων παικτών, του καθενός από τους οποίους η στρατηγική αποτελεί την καλύτερη απόκριση σε εκείνη του άλλου», αναφέρει. 

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο