current views are: 11

11 Μαρτίου 2016
Δημοσίευση17:54

Μαξίμου: Από το δεύτερο εξάμηνο η επιστροφή στην ανάπτυξη – Τι αναφέρει η έκθεση του ΟΟΣΑ

Από το δεύτερο εξάμηνο του 2016 θα αρχίσει η ανάκαμψη της οικονομίας, και το 2017 θα επιταχυνθεί με ρυθμούς της τάξης του 2%, αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη, παραθέτοντας τα βασικά σημεία της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα που παρέδωσε χθες ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανχέλ Γκουρία στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.

Δημοσίευση 17:54’

Από το δεύτερο εξάμηνο του 2016 θα αρχίσει η ανάκαμψη της οικονομίας, και το 2017 θα επιταχυνθεί με ρυθμούς της τάξης του 2%, αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη, παραθέτοντας τα βασικά σημεία της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα που παρέδωσε χθες ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανχέλ Γκουρία στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.

Από το δεύτερο εξάμηνο του 2016 θα αρχίσει η ανάκαμψη της οικονομίας, και το 2017 θα επιταχυνθεί με ρυθμούς της τάξης του 2%, αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη, παραθέτοντας τα βασικά σημεία της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα που παρέδωσε χθες ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανχέλ Γκουρία στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.

Κατά την εκτίμηση των κυβερνητικών στελεχών, η έκθεση του ΟΟΣΑ αντί για προβλεπόμενη ύφεση, το 2015 σημειώθηκε επί της ουσίας σταθεροποιητική τάση, καθώς το ΑΕΠ, όπως σημείωναν μειώθηκε μόνο 0,3%.

Ταυτόχρονα, οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως η ανάκαμψη θα ξεκινήσει από το δεύτερο εξάμηνο του 2016 και θα επιταχυνθεί το 2017, με ρυθμό 2%, ενώ υπογραμμίζουν πως η περίοδος της διαπραγμάτευσης, ήταν λιγότερο επιζήμια απ ότι είχε αρχικώς εκτιμηθεί.

Η έκθεση, κατά τα ίδια στελέχη, αναφέρει πως η απότομη εφαρμογή εκτεταμένων μεταρρυθμίσεων σε υφεσιακό περιβάλλον επέτεινε βραχυπρόθεσμα την ύφεση και απέτυχε μεσοπρόθεσμα να ευνοήσει την ανάπτυξη, ενώ το κόστος της ανακεφαλαιοποίησης ήταν τελικά το 1/5 σε σχέση με ότι είχε υπολογιστεί, με συνέπεια να επιβαρυνθεί πολύ λιγότερο το δημόσιο χρέος.

Σχολιάζοντας το κομμάτι για τα εργασιακά, από την κυβέρνηση αναφέρουν πως ο κατώτατος μισθός βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ και πρέπει να αυξηθεί. «Το όφελος από περαιτέρω χαλάρωση της αγοράς εργασίας θα είναι μηδενικό. Η εμμονή σε μια τέτοια πολιτική δεν προβλέπεται να έχει θετικό αποτέλεσμα για την ελληνική οικονομία» ανέφεραν χαρακτηριστικά.

Οι ίδιοι κύκλοι ανέφεραν πως η ανεργία βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2012 με διατήρηση της πτωτικής τάσης, ενώ υπογράμμισαν επίσης πως η εμβάθυνση των μεταρρυθμίσεων  έχει προχωρήσει αρκετά και πως «οι νέες μεταρρυθμίσεις πρέπει να συνεκτιμούν τις κοινωνικές επιπτώσεις και να επιμερίζουν δικαιότερα τα βάρη».

Τόνισαν εξάλλου πως έγινε τεράστια δημοσιονομική προσαρμογή, με τις κοινωνικές ανισότητες να εντείνονταν, ενώ ανέφεραν πως «το δημοσιονομικό βάρος πρέπει να ελαφρυνθεί μέσω χαμηλότερων αποπληρωμών του δημοσίου χρέους κι όχι με άλλες περικοπές σε μισθούς – συντάξεις και αυξήσεις φόρων».

Ως προς το χρέος, οι ίδιες πηγές σχολίαζαν επικαλούμενες την έκθεση αυτή ότι το «υψηλό ποσοστό του αποδυναμώνει την αναπτυξιακή δυναμική και κρατά υψηλά τα επιτόκια δανεισμού. Η ρύθμιση του μακροχρόνιου χρέους θα βελτιώσει σημαντικά τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές της οικονομίας» και πρόσθεταν:

Τα εργαλεία απομείωσης του χρέους που προτείνονται, είναι: επιμήκυνση της διάρκειας των δανείων, μεγάλες περίοδοι χάριτος για τοκοχρεολύσια, και η μετατροπή του επιτοκίου των δανείων σε σταθερό.

Σχετικά με το ασφαλιστικό, οι ίδιοι κύκλοι ανέφεραν πως το «το υψηλό ποσοστό συντάξεων ως ποσοστό του ΑΕΠ οφείλεται κυρίως στην βαθιά κρίση που μείωσε τον παρονομαστή του κλάσματος δηλαδή το ΑΕΠ» και ότι η βασική σύνταξη είναι αναγκαία.

Ως προς το θέμα της αξιολόγησης εκτιμούν πως η έγκαιρη ολοκλήρωσή της θα ευνοήσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών σε αναπτυξιακές τοποθετήσεις μακροπρόθεσμου ορίζοντα.

«Η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας έχει βελτιωθεί αλλά δεν εξαντλείται σε έναν και μόνο δείκτη-το εργασιακό κόστος. Η χώρα υστερεί κυρίως ως προς τον ανταγωνισμό, το κόστος δανεισμού και τις επενδύσεις κεφαλαίου» συνέχιζαν οι ίδιες πηγές που πρόσθεσαν:

  • Πρέπει να αντιμετωπιστεί η διαφθορά, να σπάσουν ολιγοπωλιακά δίκτυα και να καμφθούν οι αντιστάσεις ομάδων ειδικών συμφερόντων που εμποδίζουν αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για το κοινωνικό σύνολο.
  • Προβλέπεται ότι θα επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2016 και 2017 και δεν θα παρουσιαστεί δημοσιονομικό κενό.
  • Μία περαιτέρω υπερβολική σύσφιξη της δημοσιονομικής πολιτικής θα αναιρούσε το κέρδος της πιο αργής και χαλαρής προσαρμογής που επετεύχθη με την συμφωνία του καλοκαιριού.

Σχετικά με το κομμάτι της κοινωνικής συνοχής και του προσφυγικού οι ίδιες πηγές αναφέρουν:

  • Το στοχοθετημένο πρόγραμμα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για τα φτωχά νοικοκυριά   να εφαρμοστεί πλήρως το 2017
  • Μεσοπρόθεσμος στόχος μπορεί να είναι η δημιουργία προγράμματος κοινωνικής στέγασης. Βραχυπρόθεσμα είναι εφικτό να χορηγηθεί στοχευμένα επίδομα στέγασης.
  • Το παράλληλο πρόγραμμα για την διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής και την ανακούφιση των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων βρίσκεται σε σωστή κατεύθυνση. (Σημειώνεται ότι μέτρα που προτείνονται στην έκθεση, όπως  το πρόγραμμα παροχής δωρεάν γευμάτων στα σχολεία, έχουν ήδη υλοποιηθεί.
  • Το ετήσιο κόστος εισροής προσφύγων υπολογίζεται στο 0,4% του ΑΕΠ (στοιχεία 2015). Η επαρκής συμβολή της ΕΕ στην προσφυγική κρίση είναι ουσιαστικής σημασίας για την διαχείριση του ζητήματος.

σχετικα αρθρα