Αβραμόπουλος: Το υπάρχον σύστημα ασύλου δεν ανταποκρίνεται στις αυξημένες ροές

Αβραμόπουλος:  Το υπάρχον σύστημα ασύλου δεν ανταποκρίνεται στις αυξημένες ροές

Την αναποτελεσματικότητα του υφιστάμενου ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου, υπό την πίεση των μεταναστευτικών ροών που δέχεται σήμερα η ΕΕ, υπογράμμισε από τις Βρυξέλλες ο επίτροπος μετανάστευσης, Δημήτρης Αβραμόπουλος, παρουσιάζοντας τις εναλλακτικές προτάσεις της Κομισιόν για αναθεώρηση του κανονισμού του Δουβλίνου.

Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν από κοινού ο έλληνας επίτροπος και ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Φρανς Τίμερμανς υπογράμμισαν, ότι στόχος της Επιτροπής είναι να υποβάλει τις νομοθετικές προτάσεις της πριν από το καλοκαίρι.

Αναφερόμενος στην μελλοντική αναθεώρηση του Κανονισμού του Δουβλίνου, ο Δ. Αβραμόπουλος τόνισε ότι η Επιτροπή προτείνει δύο «εναλλακτικές λύσεις» που στοχεύουν σε μια πιο δίκαιη ανακατανομή των ευθυνών μεταξύ των κρατών-μελών και σε μεγαλύτερη αλληλεγγύη. Ο ίδιος χαρακτήρισε τις προτάσεις της Επιτροπής «τολμηρές» και «φιλόδοξες» και πρόσθεσε ότι και στις δύο «εναλλακτικές λύσεις», οι αιτούντες άσυλο αυτόματα θα κατανέμονται στα κράτη-μέλη, με βάση μία «κλείδα κατανομής».

Συνεχίζοντας, ο Δ. Αβραμόπουλος σημείωσε ότι έως ότου αναθεωρηθεί το Δουβλίνο πρέπει και να εφαρμόζεται. Αυτό αναγνώρισε ότι είναι δύσκολο να συμβεί σε χώρες που δέχονται μεγάλο αριθμό αφίξεων προσφύγων και μεταναστών, όπως η Ελλάδα, η οποία σημείωσε ότι έχει ανταποκριθεί πλήρως στις υποχρεώσεις της. «Η αναθεώρηση του Δουβλίνου πρέπει να είναι μια καθαρά ευρωπαϊκή λύση στη νέα πραγματικότητα», είπε, υπενθυμίζοντας  ότι το Δουβλίνο τέθηκε σε εφαρμογή πολύ πριν η Ευρώπη βρεθεί αντιμέτωπη με το κύμα προσφύγων.

Ακόμη τόνισε ότι το άσυλο δεν συνδέεται με δικαίωμα ελεύθερης μετακίνησης, ούτε με δικαίωμα επιλογής της χώρας από την οποία κάποιος θέλει να απολαύσει άσυλο. Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή προτείνει κυρώσεις στις δευτερεύουσες μετακινήσεις εντός της ΕΕ.

«Αν θέλουμε να κλείσουμε την πίσω πόρτα στην παράνομη μετανάστευση, πρέπει να ανοίξουμε περισσότερα παράθυρα για νόμιμη είσοδο στην Ευρώπη», ανέφερε στη συνέχεια ο Δ. Αβραμόπουλος, επισημαίνοντας ότι η Επιτροπή θα εργαστεί σε μια σειρά μέτρων ενίσχυσης της νόμιμης μετανάστευσης στην Ευρώπη. Μεταξύ αυτών των μέτρων περιλαμβάνονται νέες πρωτοβουλίες επανεγκατάστασης και η αναθεώρηση της οδηγίας για τη Μπλε Κάρτα.

Εξάλλου, σχετικά με τους αργούς ρυθμούς εφαρμογής του προγράμματος μετεγκατάστασης και επανεγκατάστασης προσφύγων από την Τουρκία στα κράτη-μέλη της ΕΕ, ο Δ. Αβραμόπουλος υπογράμμισε ότι «δεν υπάρχει η απαραίτητη πολιτική βούληση από πλευράς πολλών κυβερνήσεων». Πρόσθεσε, δε, ότι ο στόχος της Επιτροπής για μετεγκατάσταση 6.000 προσφύγων σε μηνιαία βάση, είναι «εφικτός και εφαρμόσιμος».

Ο Δ. Αβραμόπουλος αναφέρθηκε, εξάλλου, στη συνάντηση που είχε τη Δευτέρα στην Άγκυρα με τον τούρκο πρωθυπουργό Αχμέτ Νταβούτογλου και τις τουρκικές Αρχές, προκειμένου να συζητήσει τα επόμενα βήματα για την εφαρμογή της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας. Όπως είπε, τα πρώτα αποτελέσματα εφαρμογής της συμφωνίας έχουν ήδη αρχίσει να διαφαίνονται, σημειώνοντας ότι οι ροές έχουν μειωθεί σημαντικά, αλλά συνεχίζονται. Σημείωσε επίσης ότι η Άγκυρα δεσμεύεται να υλοποιήσει όσα έχει αναλάβει στο πλαίσιο της συμφωνίας, συμπεριλαμβανομένων των νομικών εκκρεμοτήτων για τις επιστροφές στην Τουρκία των μη σύρων προσφύγων.

Οι εναλλακτικές προτάσεις της Κομισιόν

Ο κανονισμός Δουβλίνο ΙΙΙ, ο οποίος καθιστά υπεύθυνη για τη διαχείριση του πρόσφυγα την πρώτη χώρα εισόδου στην κοινοτική επικράτεια, ξεπεράστηκε από την προσφυγική κρίση, γιατί κατέδειξε πως ένα κράτος μέλος, όπως για παράδειγμα η Ελλάδα, δεν είναι σε θέση να εφαρμόσει τον εν λόγω κανονισμό σε περιπτώσεις μαζικής εισόδου προσφύγων στην επικράτειά του.

Συγκεκριμένα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έβαλε στο τραπέζι εναλλακτικές επιλογές για ένα πιο «δίκαιο» και «βιώσιμο» σύστημα κατανομής των αιτούντων άσυλο μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ, προκειμένου να αναθεωρηθεί στο μέλλον ο κανονισμός.

Η πρώτη εναλλακτική επιλογή που προτείνει, αφορά τη διατήρηση των ισχυόντων κριτηρίων του Δουβλίνου αλλά με την προσθήκη ενός μηχανισμού «μετεγκατάστασης έκτακτης ανάγκης» που θα ενεργοποιείται σε ειδικές περιπτώσεις, όταν δηλαδή ένα κράτος-μέλος υφίσταται «δυσανάλογη πίεση».

Η δεύτερη εναλλακτική επιλογή προτείνει τη μετάβαση σ’ ένα νέο σύστημα κατανομής αιτούντων άσυλο μόνιμου χαρακτήρα βασισμένο σε κριτήρια όπως είναι «το μέγεθος, ο πλούτος και η ικανότητα απορρόφησης του κάθε κράτους-μέλους». «Η ευθύνη δεν θα συνδέεται πλέον με το σημείο της πρώτης εισόδου», αναφέρει η ανακοίνωση της Επιτροπής για τη δεύτερη εναλλακτική επιλογή, προσθέτοντας ότι διαφορετικές παραλλαγές αυτής της επιλογής είναι δυνατές, ανάλογα με το πόση ευθύνη επιθυμούν τα κράτη-μέλη να αναλάβει κράτος το οποίο θα δέχεται την αίτηση.

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο