current views are: 11

7 Μαΐου 2016
Δημοσίευση06:00

Επίσπευση – έκπληξη αλλά το ΔΝΤ δεν ξεχνά…

Η πληροφορία ότι η κυβέρνηση σκεφτόταν να κάνει «έκπληξη» στους δανειστές, φέρνοντας το ασφαλιστικό και φορολογικό νομοσχέδιο νωρίτερα στο Κοινοβούλιο, κυκλοφορούσε στα δημοσιογραφικά γραφεία της Βουλής από την αρχή της εβδομάδας. Πρώτα γράφτηκε στο Newpost, αποκαλύπτοντας την απόφαση του Μεγάρου Μαξίμου να έχει κλειστό αυτό το μέτωπο κατά τη διάρκεια του Eurogroup της Δευτέρας. Άλλωστε θα ήταν κάπως παράτολμο να γινόντουσαν συζητήσεις για μέτρα στις Βρυξέλλες και στην Αθήνα να ήταν όλα στον αέρα και να μπορούσαν να ανατραπούν ανά πάσα στιγμή αναλόγως της πορείας που θα έπαιρνε η διαπραγμάτευση.

 

Δημοσίευση 06:00’

Η πληροφορία ότι η κυβέρνηση σκεφτόταν να κάνει «έκπληξη» στους δανειστές, φέρνοντας το ασφαλιστικό και φορολογικό νομοσχέδιο νωρίτερα στο Κοινοβούλιο, κυκλοφορούσε στα δημοσιογραφικά γραφεία της Βουλής από την αρχή της εβδομάδας. Πρώτα γράφτηκε στο Newpost, αποκαλύπτοντας την απόφαση του Μεγάρου Μαξίμου να έχει κλειστό αυτό το μέτωπο κατά τη διάρκεια του Eurogroup της Δευτέρας. Άλλωστε θα ήταν κάπως παράτολμο να γινόντουσαν συζητήσεις για μέτρα στις Βρυξέλλες και στην Αθήνα να ήταν όλα στον αέρα και να μπορούσαν να ανατραπούν ανά πάσα στιγμή αναλόγως της πορείας που θα έπαιρνε η διαπραγμάτευση.

 

Η πληροφορία ότι η κυβέρνηση σκεφτόταν να κάνει «έκπληξη» στους δανειστές, φέρνοντας το ασφαλιστικό και φορολογικό νομοσχέδιο νωρίτερα στο Κοινοβούλιο, κυκλοφορούσε στα δημοσιογραφικά γραφεία της Βουλής από την αρχή της εβδομάδας. Πρώτα γράφτηκε στο Newpost, αποκαλύπτοντας την απόφαση του Μεγάρου Μαξίμου να έχει κλειστό αυτό το μέτωπο κατά τη διάρκεια του Eurogroup της Δευτέρας. Άλλωστε θα ήταν κάπως παράτολμο να γινόντουσαν συζητήσεις για μέτρα στις Βρυξέλλες και στην Αθήνα να ήταν όλα στον αέρα και να μπορούσαν να ανατραπούν ανά πάσα στιγμή αναλόγως της πορείας που θα έπαιρνε η διαπραγμάτευση.

Επιπλέον η κυβέρνηση θεώρησε ότι θα ήταν πιο εύκολο να συγκρατήσει τους βουλευτές της πριν τη συζήτηση στο Eurogroup, καθώς ένα στραβοπάτημα στη διαπραγμάτευση στις Βρυξέλλες θα μπορούσε να προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις μέσα στη Βουλή.

Το αποτέλεσμα ήταν η εμφάνιση μίας «αναλογιστικής μελέτης» -όπως την ονόμασε η κυβέρνηση- που όμως περισσότερο έμοιαζε με εισηγητική έκθεση, παρά με επιστημονικό κείμενο εργασίας. Είναι χαρακτηριστική η τελευταία φράση των συμπερασμάτων: «Η παρούσα μελέτη καταλήγει ότι το σχέδιο νόμου και οι βασικές αρχές που αυτό εισάγει αναφορικά με το δίκαιο της κοινωνικής ασφάλισης εξυπηρετεί τις δημοσιονομικές ανάγκες της χώρας και εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των φορέων κοινωνικής ασφάλισης με τρόπο σύμφωνο με τις συνταγματικές εγγυήσεις και τις προβλέψεις του ευρωπαϊκού δικαίου».

Το ΔΝΤ δεν ξεχνά…

Η κυβέρνηση λοιπόν θεωρεί ότι έχοντας βγάλει νομοθετικά το ασφαλιστικό και το φορολογικό από τη μέση, θα καταφέρει να συγκρατήσει έξω από τη διαμόρφωση του πακέτου των 3,6 δισ. την ξεκάθαρη αναφορά σε περικοπές συντάξεων αλλά και μισθών του δημοσίου, κάτι που όμως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν φαίνεται να ξεχνά. Άλλωστε η βασικότερη απαίτηση του Ταμείου είναι η περικοπή αυτών ακριβώς των δαπανών, είτε με τη μορφή μείωσης των καταβαλλόμενων ποσών, είτε με την απόλυση υπαλλήλων από το δημόσιο που κάποιοι λένε ότι μπορεί να φτάνουν ακόμη και τις 20.000.

Δεν ήταν άλλωστε τυχαία και η χθεσινή αναφορά του ΣΕΒ στο οικονομικό του δελτίο όπου έγραφε: «Το ελληνικό κράτος πληρώνει υψηλότερους μικτούς μισθούς από τον ιδιωτικό τομέα (…) 20 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο απ’ ό,τι στην ΕΕ-28. Επίσης, η Ελλάδα απασχολεί στο «στενό» δημόσιο τομέα διπλάσιους μισθωτούς εργαζόμενους (16%), ως ποσοστό του συνόλου της μισθωτής απασχόλησης απ’ ό,τι η ΕΕ-28 (8%)».

Μετά λοιπόν από αυτή τη διαπίστωση ο ΣΕΒ τονίζει πόσο δύσκολο είναι για τον ιδιωτικό τομέα να κληθεί και πάλι μέσω της φορολογίας να πληρώσει το μάρμαρο και άρα τους μισθούς αυτού του επιπέδου.

Όλα αυτά όμως, εννοείται ότι η κυβέρνηση θέλει να τα αποφύγει γι’ αυτό και επικεντρώνεται σε ένα τρίπτυχο πακέτων τα οποία θα ήθελε να συζητήσει στο Eurogroup.

· Το πακέτο των 5,4 δισ. για το οποίο ο Πιέρ Μοσκοβισί έχει πει ότι βρίσκεται στο 99%

· Για τα μέτρα προαίρεσης για τα οποία όμως η κυβέρνηση θέλει να καταρτιστεί μόνο ο μηχανισμός και όχι να μπουν στο χαρτί συγκεκριμένοι κωδικοί που δεν θα επιτρέπουν αργότερα την πολιτική διαχείριση αυτής της ιστορίας

· Τη συζήτηση για το χρέος, που όμως εμφανίζει ιδιαίτερα σημαντικά προβλήματα. Το βασικότερο ακούει στο όνομα Σόιμπλε γι’ αυτό και η ελληνική πλευρά θέλει να αποσπάσει γραπτή δέσμευση για έναρξη συζητήσεων, κάτι όμως που φαίνεται να σκαλώνει σε δύο ομάδες κρατών μέσα στην Ευρώπη: Στις χώρες που ακολουθούν τη Γερμανία, αλλά πλέον και στην Πορτογαλία και την Ιρλανδία που δεν θέλουν να διευκολύνουν και πάλι την Ελλάδα όταν εκείνες ολοκλήρωσαν τα δικά τους σκληρά προγράμματα στήριξης.

Ανοιχτό και το αφορολόγητο

Και μπορεί κυβέρνηση και δανειστές να έχουν συμφωνήσει σχεδόν σε όλο το πακέτο για τα βασικά φορολογικά μέτρα, ανοιχτό παραμένει το αφορολόγητο, το οποίο είναι πλέον σχεδόν σίγουρο ότι δεν θα κρατηθεί πάνω από τα 9.000 ευρώ. Οι μόνοι που φαίνεται ότι θα απολαύσουν τα 9.091 ίσως να είναι οι πολύτεκνοι με τέσσερα παιδιά και πάνω. Από εκεί και κάτω θα υπάρχει κλιμάκωση που δεν αποκλείεται να φέρει το αφορολόγητο για τον άγαμο και άτεκνο εκεί που ήθελε η τρόικα από την αρχή: στα 8.182 ευρώ.


σχετικα αρθρα