Πώς θα λειτουργήσει ο «κόφτης»

Πώς θα λειτουργήσει ο «κόφτης»

Απαντήσεις για τον οδικό χάρτη επί του οποίου θα πορεύεται η χώρα για τα επόμενα χρόνια, δίνουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου

Και πρώτα απ’ όλα, πώς θα λειτουργεί ο αυτόματος μηχανισμός;

Τον Απρίλιο του 2017 με  τα αποτελέσματα της Eurostat για το προηγούμενο έτος (το 2016 εν προκειμένω) ανά χείρας, διαπιστώνεται αν η Ελλάδα βρίσκεται εντός των στόχων της συμφωνίας του καλοκαιριού. Αν μεν είναι εντός στόχων, τότε ασφαλώς και κανένα απολύτως μέτρο δεν λαμβάνεται. 

Αν όμως η Ελλάδα βρίσκεται κάτω του στόχου που έχει τεθεί, τότε με Προεδρικό Διάταγμα θα μειώνονται οι δαπάνες σε συγκεκριμένους κωδικούς. Έχει ληφθεί επίσης πρόνοια ότι στην περίπτωση που δεν υπάρξει Π.Δ., τότε και μόνο τότε θα ενεργοποιείται ο μηχανισμός που θα περικόπτει αυτόματα δαπάνες απο όλους τους λογαριασμούς (και πάλι με πρόνοια για τους ευαίσθητες κωδικούς). 

Στελέχη του οικονομικού επιτελείου δεν απέκλειαν εξάλλου στο προσχέδιο του προϋπολογισμού τον Οκτώβριο και ύστερα από συμφωνία με τους θεσμούς, το πακέτο αυτό να αλλάξει με στόχο ένα πιο ισορροπημένο μίγμα πολιτικής μεταξύ δαπανών όσο και εσόδων (φορολογία). 

Οι ίδιες πηγές έκαναν, εν κατακλείδι, λόγο για έναν επιπλέον μηχανισμό διατήρησης των ήδη συμφωνημένων στο πλαίσιο των δημοσιονομικών στόχων που έχουν συμφωνηθεί από το καλοκαίρι, ως εκ τούτου δεν υπάρχει νέο Μνημόνιο ούτε υπέρβαση όσων ψηφίστηκαν από τη Βουλή το καλοκαίρι (και από τους βουλευτές της ΝΔ). 

«Ούτε ένα ευρώ μέτρα παραπάνω» είναι το σύνθημα του οικονομικού επιτελείου απαντώντας και στην κριτική για νέο Μνημόνιο. Οι στόχοι γνωστοί:  

-0,25 για το 2015 (επιτεύχθηκε πλεόνασμα +0,7).
+0,5 για το 2016.
+1,5 για το 2017.
+3,5  για το 2018. 

Στο σημείο αυτό από την πλατεία Συντάγματος υπενθυμίζουν σε ποιους στόχους είχε συμφωνήσει η ΝΔ, στο 2ο Μνημόνιο: 

+3,0% για το 2015 (+5,7 δισ μέτρα).
+4,2% για το 2016 (+6,5 δισ μέτρα).
+4,5 % για το 2017 (+5,3 δισ μέτρα).
+4,5% για το 2018 (+2,0 δισ μέτρα). 

Συμπερασματικά, με την Νέα Δημοκρατία θα είχαν χρειαστεί 20 περίπου, δισεκατομμύρια ευρώ επιπλέον μέτρα τα οποία θα είχαν προέλθει από μείωση μισθών και συντάξεων καθώς και επιπλέον φορολογία, υπογραμμίζουν από την πλευρά της κυβέρνησης. 

Πρόβλεψη της κυβέρνησης αλλά και ευρωπαίων εταίρων, ο μηχανισμός θα νομοθετηθεί μεν αλλά δεν θα εφαρμοστεί καθώς δεν θα χρειαστεί. Σε κάθε περίπτωση, ο μηχανισμός διαπίστωσης δημοσιονομικών αποκλίσεων χαρκτηρίζεται αντικειμενικός και δεν θα είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Θα βασίζεται στις οριστικές εξελίξεις για την ελληνική οικονομία και τον κρατικό προϋπολογισμό όπως αυτές δημοσιεύονται από την Εurostat μετά τη λήξη του έτους.
Ενώ, όπως υποστηρίζεται, θα είναι επιλογή της ελληνικής κυβέρνησης, η επιλογή των μέτρων. 

Σε μια άλλη ερώτηση, αν ο κόφτης είναι εκτός του ευρωπαϊκού κεκτημένου, οι συνομιλητές μας θυμίζουν ότι στο Δημοσιονομικό Σύμφωνο (Μάρτιος 2012) προβλέπεται έτσι κι αλλιώς η υποχρέωση των κρατών-μελών να εργαστούν για τη δημιουργία ενός μηχανισμού αυτόματης δημοσιονομικής προσαρμογής σε περίπτωση που παρατηρούνται αποκλίσεις από τους Μεσοπρόθεσμους στόχους. Επιπροσθέτως, η εφαρμογή των μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής θα πρέπει να επιβλέπεται από έναν ανεξάρτητο φορέα και στην περίπτωση της Ελλάδας ο φορέας αυτός είναι το Δημοσιονομικό Συμβούλιο. 

Οι οικονομικοί υπουργοί τονίζουν ότι η παρούσα συμφωνία για το χρέος είναι μακράν καλύτερη από εκείνην του 2012, ενώ στο ερώτημα αν ένα κούρεμα δεν θα ήταν επωφελέστερο, απαντούν: Ένα ονομαστικό κούρεμα ενός χ ποσού μπορεί να έχει πολύ μικρότερο όφελος από συγκεκριμένες ρυθμίσεις στα επιτόκια και στις περιόδους χάριτος και ωρίμανσης του χρέους, υποστηρίζουν στο οικονομικό επιτελείο.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο