Σύγκρουση Δρίτσα με COSCO για την παραχώρηση του ΟΛΠ – ΝΔ: Η χώρα δεν αντέχει και άλλους διασυρμούς

Σύγκρουση Δρίτσα με COSCO για την παραχώρηση του ΟΛΠ – ΝΔ: Η χώρα δεν αντέχει και άλλους διασυρμούς

Ξαφνική κρίση ξέσπασε στις σχέσεις του υπουργού Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα με την COSCO με αφορμή την επιστολή για τον κυρωτικό νόμο που αφορά την παραχώρηση του ΟΛΠ στην κινεζική εταιρεία, η οποία και καταγγέλλει πως υπάρχουν σημαντικές διαφορές, σε σχέση με αυτό που συμφωνήθηκε αρχικά. Έντονη ήταν η αντίδραση της Νέας Δημοκρατίας η οποία δια του Γιώργου Κουμουτσάκου έκανε λόγο για «διασυρμό».

Λίγες μόλις ημέρες πριν το ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα, η κινεζική εταιρεία στην επιστολής της καταγγέλλει πως στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε με τη μορφή του κατεπείγοντος, είναι διαφορετικό σε σχέση με τη συμφωνία που υπεγράφη στις 8 Απριλίου.

Η πλευρά της COSCO  επισημαίνει τις  επτά μεγάλες μονομερείς αλλαγές και φέρεται  αποφασισμένη, εφόσον δεν γίνουν οι πρέπουσες αλλαγές, να κάνει πίσω από τη συμφωνία. Σύμφωνα με την COSCO το υπουργείο Ναυτιλίας:

  • Προχώρησε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν τον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ ΑΕ, όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα
  • Διέγραψε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για τη χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η COSCO για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλείδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξή της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή της οικονομικής προσφοράς καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.
  • Μας αφαιρέθηκε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπόψιν μας κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών μας πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης) την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που το ΕΔ μας υποχρεώνει να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρείας.
  • Έχει διαγράψει τη ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ ΑΕ να ακολουθεί μετά την ιδιωτικοποίηση τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων
  • Κατέστησε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικά Δήμων και Κοινοτήτων που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο.
  • Αφαίρεσε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέξει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και ορίσατε μονομερώς τη συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ.
  • Υποβάθμισε την ισχύ της ΣΠ έναντι των παράγωγων της συμβάσεων μέσω της διαγραφής της ρητής αναφοράς περί υπεροχής της.

Διαβάστε τι καταγγέλλει η COSCO

Απαντώντας στην εταιρεία ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας, παραδέχτηκε ότι έχει προχωρήσει σε αλλαγές στο σχέδιο κυρωτικού νόμου που κατατέθηκε σε σχέση με αυτό που υπήρχε στη σύμβαση της παραχώρησης, τονίζοντας ωστόσο ότι αυτή η κίνηση αποτελούσε δικαίωμα της ελληνικής κυβέρνησης.

«Η επιστολή θα ληφθεί υπόψη. Η κυβέρνηση θα το μελετήσει, θα δει τις ενστάσεις και αντιρρήσεις, θα προβληματιστεί για πιθανές βελτιώσεις και θα δούμε πως θα λυθεί το θέμα», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Πάντως μέσα σε ένα παγωμένο κλίμα μετά την επιστολή-τορπίλη για την ίδια τη συμφωνία του λιμανιού στο Πειραιά, ο υπουργός εμφανίστηκε προσβεβλημένος από ύφος της επιστολής της κινέζικης εταιρίας. «Το περιεχόμενο της επιστολής πρέπει να αντιστοιχεί στο σεβασμό του κοινοβουλίου. Είναι ανούσιο να συζητάμε σε αυτό το επίπεδο και με προσβάλει. Δεν μπορεί να γίνει η συζήτηση μιας εταιρίας με έναν υπουργό με αυτούς τους κανόνες», δήλωσε και σημείωσε ότι οι σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Κίνας είναι άριστες.

Κουμουτσάκος: Η χώρα δεν αντέχει άλλους διασυρμούς

Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος της ΝΔ Γιώργος Κουμουτσάκος εξαπέλυσε πυρά κατά της κυβέρνησης τονίζοντας πως για ακόμη μία φορά, άλλα συμφωνεί και άλλα εφαρμόζει.

«Η επιστολή κόλαφος της COSCO δείχνει σε όλο της το μεγαλείο την πλήρη αναξιοπιστία της Κυβέρνησης. Η σταθερή αυτή πολιτική αναξιοπιστίας διώχνει και θα συνεχίσει να διώχνει επενδύσεις, την ώρα που η ελληνική οικονομία τις έχει ζωτική ανάγκη» αναφέρει ο κ. Κουμουτσάκος και συνεχίζει:

Αλήθεια, ποιος θα εμπιστευτεί αυτήν την Κυβέρνηση, εντός και εκτός Ελλάδας;  Η χώρα δεν αντέχει και άλλους διασυρμούς από την σημερινή Κυβέρνηση. Ο κ. Τσίπρας δεν μπορεί να κρύβεται πίσω από τον υπουργό του κ. Δρίτσα. Οφείλουν άμεσα να ξεκαθαρίσουν τη θέση τους.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο