Η αποτίμηση του ταξιδιού του Τσίπρα στον «γίγαντα» της Ανατολής

Η αποτίμηση του ταξιδιού του Τσίπρα στον «γίγαντα» της Ανατολής

Για εδραίωση του μοντέλου μιας πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής μετά την επίσκεψη στο Πεκίνο, κάνουν από χθες λόγο στην κυβέρνηση. Και ότι η επίσκεψη Τσίπρα στο μεγάλο γίγαντα της Ανατολής αποτελεί αφετηρία μιας νέας περιόδου στις ελληνο-κινεζικές σχέσεις, φράση που χρησιμοποίησε και ο Κινέζος Πρόεδρος Ξι Τζινπίνγκ.

Μπορεί η ελληνική πλευρά να μην κέρδισε όσα θα ήθελε (σε επίπεδο εμπορικών συναλλαγών), αποκόμισε ωστόσο ένα πολύ σημαντικό κέρδος: ότι η πολυπληθέστερη χώρα του πλανήτη, με τα αργά αλλά σταθερά βήματα που κάνει στην εξωτερική πολιτική της, ψήφισε οριστικά και αμετάκλητα ...Ελλάδα ως πύλη εισόδου στην Ευρώπη.

Η επιλογή αυτή -όπως έλεγε στο newpost.gr κυβερνητικός αξιωματούχος που συμμετείχε στην αποστολή- φαίνεται από πολλά, επιμέρους γεγονότα. Με δόγμα, “one belt, one road” (μια ζώνη, ένα δρόμος) το Πεκίνο αποφάσισε ότι η βασική δίοδος των προϊόντων και υπηρεσιών του θα είναι η ελληνική, απορρίπτοντας άλλες προτάσεις (π.χ. ιταλική). Προϋπόθεση για αυτό ήταν, φυσικά, η οριστικοποίηση της συμφωνίας με την Cosco.

Επί παραδείγματι, η κινεζική κυβέρνηση επιθυμεί διακαώς την κατασκευή σιδηροδρομικής υπερταχείας που θα συνδέει τον Πειραιά με το Βελιγράδι, αφού οι Κινέζοι ήδη εργάζονται στη γραμμή Βελιγράδι -Βουδαπέστη. Ταυτόχρονο, έντονο κινεζικό ενδιαφέρον καταγράφηκε όσον αφορά τη δημιουργία ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης από την Cosco, όπως επίσης και για τη δημιουργία logistics center.

Από την πλευρά της η ελληνική κυβέρνηση προσήλθε με προτάσεις για συνεργασία σε έξι τομείς:

  • Επενδύσεις.
  • Εξαγωγές (αγροτικών προϊόντων και επεξεργασμένων τροφίμων).
  • Τεχνολογία: οι Έλληνες επιστήμονες είναι περιζήτοι στη μακρινή Κίνα, ενώ το Πεκίνο ενδιαφέρεται να υπάρχει η δυνατότητα συναρμολόγησης προϊόντων του επί ευρωπαϊκού εδάφους, με την αντίστοιχη πιστοποίηση.
  • Συμμετοχή στην αναπτυξιακή τράπεζα της Ασίας (εδώ προηγήθηκε ως προπομπός ο Τάκης Ρουμελιώτης, πρώην εκπρόσωπος της Ελλάδας στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και έμπειρος περί τα τραπεζικά).
  • Πολιτισμός.
  • Τουρισμός.

Αν κρίνει κανείς πάντως από τις προτεραιότητες που έθεσε ο Κινέζος πρόεδρος, η φάση της στενότερης συνεργασίας θα ξεκινήσει μάλλον από τη Ναυτιλία, τις Μεταφορές, τις Τηλεπικοινωνίες και τον Πολιτισμό. Μεγάλο εξάλλου το κινεζικό ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ενώ συμφωνία μεταξύ Forthnet και ΖΤΕ στον τομέα των τηλεπικοινωνιών είναι ήδη στα... σκαριά.

Ένα παράδειγμα, αρκεί ίσως, για να αντιληφθεί κανείς πόσο μπορεί να αλλάξει το τοπίο μέσα από την ελληνο-κινεζική συνεργασία. Η πασίγνωστη στην υφήλιο ηλεκτρονική πλατφόρμα αγοαραπωλησιών “alibaba” που διαμεσολαβεί και ως τεράστιο γραφείο τουριστικών κρατήσεων, έχει τη δυνατότητα να αυξήσει τους Κινέζους επισκέπτες από 100.000 που είναι τώρα κατ’ έτος, στο ένα εκατομμύριο ! Αρκεί το “alibaba” να γίνει συμβατό με το ελληνικό τραπεζικό σύστημα (οι Κινέζοι ταξιδεύουν στο εξωτερικό με λίγα μετρητά και το πορτοφόλι είναι το... κινητό τους).

Επίσης, το “alibaba” μπορεί να φανεί εξαιρετικά χρήσιμο για την προώθηση ελληνικών νωπών προϊόντων (αυτήν την ώρα μόνο ένα προϊόν, τα ακτινίδια, έχουν κατακτήσει την κινεζική αγορά).

Επιτυχημένο, εν κατακλείδι, σύμφωνα με την κυβερνητική αποτίμηση, το ταξίδι του Αλεξη Τσίπρα στην Άπω Ανατολή. Ένα ταξίδι που προετοίμασαν κατά κύριο λόγο, ο γενικός γραμματέας διεθνών οικονομικών σχέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών, Γιώργος Τσίπρας και ο σύμβουλος του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη, σε θέματα επενδύσεων, Δημήτρης Κοντοφάκας.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο